سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره شایعات و رخداد‌های اخیر فوتبال ملی ایران پاسخ داد.

به گزارش مهر، افشین قطبی که در نشست خبری سخن می‌گفت با بیان اینکه سکوتم در مقابل اتفاقات اخیر سکوت حرفه‌ای بود،گفت: تا زمانی که این گونه اختلافات وجود دارد هیچ مربی نمی‌تواند در تیم ملی موفق شود و قول قهرمانی دادن هم خطرناک است.

وی افزود: اگر نسبت به اتفاقات اخیر و مذاکرات فدراسیون در خصوص مربی خارجی سکوت کردم تنها به این خاطر بود که بر حاشیه‌ها اضافه نشود و با اظهارنظرم به مشکلات دامن نزنم.

سرمربی تیم ملی، اضافه کرد: تا زمانی که نیروهای فکری در فدراسیون تقسیم می‌شود و این گونه اختلافات وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت مربی تیم ملی موفق شود.

قطبی در پاسخ به این سئوال که آیا با اطلاع از مذاکرات فدراسیون با مربیان خارجی هیچ گاه تصمیم به استعفا گرفتید یا نه، اظهار داشت: بنده هرگز از تیم ملی استعفا نخواهم داد و در سخت‌ترین شرایط به کارم ادامه می‌دهم. روزی که این مسئولیت را قبول کردم می‌دانستم مسئولیت سنگینی را برعهده گرفته‌ام و برای موفقیت باید با تمام وجود بجنگم. من با عشق و علاقه به تیم ملی این مسئولیت را پذیرفتم و تا رسیدن به هدفم راهم را ادامه خواهم داد.

وی با بیان اینکه اتفاقات اخیر تیم ملی را همدل و قوی‌تر کرده است، اظهار داشت: به اعتقاد من این اختلافات باعث شد تا فدراسیون وارد مرحله جدیدی شود و از این پس قوی‌تر و همدل‌تر برای موفقیت تیم ملی تلاش کنیم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: این مسائل باعث شد راه فدراسیون برای آینده مشخص شود و چارچوب حمایتی تیم ملی تعیین گردد و فدراسیون بداند تا پایان جام ملتها باید از این سرمربی حمایت کند.

قطبی با بیان اینکه طبیعت مربیگری در تمام دنیا هم با تغییر و جابجایی عجین شده است اظهار داشت: من زمانی که 20 ساله بودم از میلوتینوویچ یاد گرفتم که مربی با ساکش زندگی می‌کند و هر لحظه باید آماده باشد تا از یک تیم کنار برود اما در مدتی که فدراسیون با مربیان خارجی مذاکره می‌کرد آقای کفاشیان همیشه با من صادق بود و هرگز به دنبال دروغگویی و فرار از واقعیت نرفت. من خوشحالم که مدیر بالادستی‌ام آقای کفاشیان است ضمن اینکه با ملاقات دیروز با آقای سعیدلو ایشان انرژی تازه‌ای وارد فدراسیون کرد که اعتقاد دارم می‌تواند باعث موفقیت تیم ملی شود و از حالا به بعد من با امنیت بیشتری به کارم ادامه خواهم داد.

وی با بیان اینکه تعویض سرمربی حق فدراسیون فوتبال است، اظهار داشت: می‌پذیرم که فدراسیون حق دارد هر زمانی که تشخیص داد سرمربی‌اش را عوض کند اما من با فدراسیون فوتبال قرارداد داشتم و از اینکه فدراسیون با وجود چنین قراردادی با گزینه‌های خارجی مذاکره می‌کند ناراحت شدم.

سرمربی تیم ملی فوتبال با بیان اینکه تصور نمی‌کنم در تیم ملی عملکرد ضعیفی داشتم اظهار داشت: ما در مسابقه مقدماتی جام ملتها با 5 اختلاف امتیاز نسبت به تیم‌های هم گروه به جام ملتها صعود کردیم. علاوه بر آن در 7 بازی اخیر هم نتایج خوبی کسب کردیم و تصور نمی‌کنم دلیلی برای تغییرات اخیر وجود داشت.

قطبی با بیان اینکه تیم ملی تاکنون مدت زمانی زیادی در اختیار کادر فنی نبوده است تصریح کرد: شاید باور این قضیه سخت باشد اما تیم ملی قبل از دیدار با تایلند تنها 60 دقیقه تمرین کرد با این شرایط واقعا چه انتظاری از سرمربی تیم ملی وجود دارد. ما بازیکنان را بعد از بازیهای سنگین در لیگ در اختیار می‌گیریم و از آنها انتظار داریم بازی قابل قبول و هجومی را مقابل تیم‌های حریف به نمایش بگذارند درحالی که شرایط آماده‌سازی  تیم ملی را نمی‌دانیم.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی در جریان مذاکرات فدراسیون با مربیان خارجی قرار گرفت، اظهار داشت: بنده از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که فدراسیون چنین مذاکراتی را انجام داده و به همین خاطر از آقای کفاشیان سئوال کردم و ایشان با صداقت به آن پاسخ دادند جای نگرانی وجود ندارد و تنها می‌خواهیم ببینیم مربیان خارجی درخصوص تیم ملی ایران چه نظر و دیدگاهی دارند و قصد تغییر در تیم ملی تا جام ملتها وجود ندارد.

قطبی اضافه کرد: در روزهایی که فدراسیون درحال مذاکره بود تلاش کردم تا تمرکزم را نسبت به تیم ملی حفظ کنم چرا که پیش از این هم شرایط سخت مشابه را تجربه کرده بودم ولی با خونسردی و سکوت خودم این بحران را پشت سرگذاشتم تا امروز به نقطه‌ای برسیم که همه برای موفقیت تیم ملی یکدل و متحد شویم.

وی با بیان اینکه در 3 سال اخیری که در ایران کار کردم بحران‌های زیادی را دیدم ولی همواره حمایت مردم باعث دلگرمی و پشتوانه من بوده است، اظهار داشت: در تمام این سالها هر وقت یک ثانیه در مورد کار در فوتبال ایران تردید کردم این نگاه و حمایت‌های مردم بوده است که باعث تشویق من شده و تلاش خواهم کرد از این پس نیز جوابگوی حمایتها و عشق و علاقه مردم به تیم ملی باشم.

سرمربی تیم ملی در خصوص اینکه گفته می‌شود قرارداد وی با فدراسیون فوتبال در دو بخش تنظیم شده بود و به همین دلیل فدراسیون قصد داشت تا گزینه‌های خارجی را برای تیم ملی انتخاب کند، اظهار داشت: بعد از بازی مقابل کره جنوبی من تنها یک قرارداد با فدراسیون امضا کردم و آن تا پایان جام ملتها بود و مسائل مالی هم در این قرارداد شفاف است. فدراسیون با وجود این قرارداد می‌توانست من را کنار بگذارد و مسائل مالی در این زمینه دخیل نبود.

قطبی در پاسخ به این سئوال که آیا اتفاقات اخیر باعث از دست رفتن جایگاه وی در بین بازیکنان تیم ملی نخواهد شد، اظهار داشت: از روزی که مربی تیم ملی شده‌ام همه به من لطف داشتند. علی کریمی کاپیتان تیم ملی با وجود اینکه از تیم ملی خداحافظی کرده بود حرفش را پس زد و به تیم ملی برگشت و با بازگشت خودش به تیم ملی آرامش و قدرت فنی مضاعفی بخشید. بقیه بازیکنان هم چنین شرایطی دارند و همه برای کمک به تیم ملی مثل یک سرباز آماده‌اند. اگر این روزها اردویی برای تیم ملی نداریم برای این است که می‌خواهیم بازیکنان با قدرت در لیگ قهرمانان آسیا کار کنند و باعث نشویم تا تمرکز آنها برای حضور در این مسابقات از بین برود.

قطبی در پاسخ به این سئوال که به نظر می‌رسد نسبت به گذشته از محبوبیت شما کمتر شده است، اظهار داشت: محبوبیت همیشه چیز خوبی نیست من تنها عاشق کارم هستم و برای پول و محبوبیت کار نمی‌کنم. می‌دانم که خیلی‌ها از محبوبیت افشین قطبی ناراحت می‌شوند ولی تمام هدف من این است که برای مردم و موفقیت تیم ملی و میلیون‌ها هوادارای که عاشق تیم ملی هستند تلاش کنم  و من از محبوبیتم در این راه استفاده خواهم کرد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که پرسید به نظر می‌رسد قلب شیر به قلب گربه تبدیل شده و در صورت ناکامی در جام ملتها وی نیز به سرنوشت مربیان قبلی دچار خواهد شد، اظهار داشت: جذابیت فوتبال به همین است که نمی‌شود فوتبال را پیش‌بینی کرد. رئال مادرید با داشتن کهکشانی از ستاره‌ها امروز در موقعیتی قرار دارد که نمی‌تواند به طور قطع خودش را قهرمان اسپانیا بداند و از لیگ قهرمانان اروپا هم حذف شده است. منچستر یونایتد از لیگ قهرمانان خارج شده و در انگلیس هم ما اطمینان به قهرمانی نداریم. من معتقدم تنها در صورتی می‌توانم در جام ملتها موفق شوم که تمام ابزارها و امکانات برای این موفقیت فراهم شود و همه از تیم ملی حمایت کنند.

قطبی تصریح کرد: من به توانایی بازیکنان ایران ایمان دارم و اعتقاد دارم می‌توانیم بهترین نمایش خود را در جام ملتهای آسیا داشته باشیم. ما تنها 9 ماه دیگر زمان داریم و شاید باید از حالا به بعد تخریب و حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و با تمرکز بر روی کارهای فنی تیم را برای یک رقابت سخت برای قهرمانی آسیا آماده کنیم.

وی گفت: متاسفانه اکثر مربیان ایرانی به جای اینکه روی مسائل فنی تمرکز داشته باشند انرژی شان صرف جمع کردن مسائل حاشیه‌ای می‌شود و امیدوارم این دیدگاه روزی تغییرکند تا فوتبال ما به نتایج بهتری دست یابد.

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در موفقیت تیم ملی نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند با تخریب شخصیت‌ها و ایجاد فضایی مسموم تیم ملی را به حاشیه ببرند و در مقابل همین رسانه‌ها می‌توانند با گوشزد کردن مسائل درست تیم ملی را در مسیر موفقیت راهنمایی کنند بنده به عنوان سرمربی تیم ملی هرگز اجازه نمی‌دهم تیم ملی وارد حاشیه شود و در انتخاب بازیکنان هم تلاش می‌کنم بازیکنانی که شخصیت ملی داشته باشند را انتخاب کنم .

قطبی در خصوص سبک بازی تیم ملی نیز اظهار داشت: تیم ملی میوه تلاش تمام باشگاه‌هاست ولی به دلیل اینکه روزهایی که بازیکنان ملی در اختیار تیم ملی قرار می گیرند روز به روز کمتر می شود این کار سرمربی را دشوارتر می‌کند. اگر خاطرتان باشد قبل از جام جهانی 2006 ایویچ 6 ماه تیم ملی را در اختیار داشت و یا در کره جنوبی ما شش ماه با تیم ملی شب و روز زندگی کردیم که حاصل آن موفقیت در جام جهانی 2002 بود.

وی اضافه کرد:  روزهای کمی در اختیار داریم و باید با سرمایه گذاری روی باشگاهها بازیکنانی را پرورش دهیم تا بتوانند در جام ملتها برای تیم ملی تاثیرگذار باشند.

قطبی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی طراوت و زیبایی به بازی تیم ملی باز می‌گردد، اظهار داشت: بعد از دیدار با کره جنوبی ما 8 ماه تلاش کردیم تا تیم جدیدی را بسازیم خوشبختانه در سه بازی اخیر به افکاری که داریم نزدیک تر شده‌ایم و بازیکنان جوان در کنار باتجربه‌هایی نظیرعلی کریمی ترکیب خوبی را برای فوتبال کشور ایجاد کرده اند تا بتوانیم در جام ملتها انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وی یادآورشد: به اعتقاد من جام ملتهای آسیا می‌تواند مقطع خوبی برای قضاوت فدراسیون برای تصمیم گیری در مورد کادر فنی باشد چرا که ما زمان لازم و بازیکنان دارای شرایط را در اختیار داشتیم و امیدوارم بتوانیم در این مسابقات ظرفیت فوتبال ایران را به آسیا نشان دهیم

سرمربی تیم ملی اضافه کرد: کیفیت برخی بازیکنان در قهرمانی یک تیم بسیار تاثیرگذار است و چنین بازیکنانی گاهی اوقات می‌توانند عصای دست مربی باشند و سرنوشت قهرمانی را مشخص کنند. مسی در تیم بارسلونا نمونه خوبی است او در این تیم یک مهره تعیین کننده است. امیدوارم در جام ملتها بتوانند یک یا دو بازیکن که در تیم ملی تعیین کننده باشد را به فوتبال ایران معرفی کنند.

قطبی با تاکید بر اینکه هدف نهایی تیم ملی قهرمانی در جام ملتهای آسیاست، اظهار داشت: فوتبال ایران از نظر بازیکن، توانایی، قدمت و ابزارهای لازم این شرایط را دارد که بعد از 35 سال قهرمان جام ملتها شود. این هدف نهایی تیم ملی است. من نمی‌توانم قول قهرمانی بدهم چرا که قول دادن در ایران خطرناک است ولی می‌توانم بگویم همیشه باید هدف فوتبال ایران قهرمانی در آسیا باشد من قول می‌دهم تمام تلاش و انرژی ام را برای موفقیت تیم ملی به کار بگیرم.

وی در پاسخ به این سئوال که آقای تاج در یک برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد که اتفاقاتی در سنگاپور افتاد که وی برای تیم ملی احساس نگرانی کرد چرا که بازیکنان از قطبی حرف شنوی نداشتند، اظهار داشت: من چنین احساسی ندارم و بازیکنان تیم ملی از اردوی قطر همکاری خوبی با کادر فنی داشتند و من کاملا از آنها تشکر می‌کنم. در این بخش اصغر حاجیلو سرپرست تیم ملی اظهار داشت: با وجود اردوی طولانی مدت و 15 روزه‌ای که در قطر و سنگاپور داشتیم خوشبختانه بازیکنان نهایت همکاری را با تیم ملی داشتند و طرح این گونه مسائل به هیچ وجه صحت ندارد. برای هر مربی‌ای دوره بدنسازی تیم فوتبال سخت‌ترین روزهاست ولی خوشحالم که با وجود احساسات و عواطفی که بازیکنان ایرانی دارند آنها نهایت همکاری را با کادر فنی داشتند.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سئوال که علی دایی اظهار داشته ناکامی تیم ملی را از آنهایی بپرسید که گفته‌اند کره ها را مثل کف دست می شناسند گفت: یکی از مشکلاتی که در فرهنگ فوتبال ما وجود دارد همین اظهارنظرهاست. آقای دایی مسئولیت 5 بازی مرحله مقدماتی را برعهده داشت و بنده در 3 دیدار پایانی هدایت تیم ملی را به عهده گرفتم تیم‌هایی که هدفشان صعود به جام جهانی است روی بازیهای خانگی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند و تلاش می‌کنند تا در دیدارهای بیرون از خانه نبازند و حداقل مساوی بگیرند.

وی اضافه کرد: ما از 5 بازی دور رفت هنوز 4 امتیاز از 9 امتیاز خانگی را به دست آوردیم که این یکی از مشکلات ما برای صعود به جام جهانی بود. زمانی که من به تیم ملی آمدم می‌دانستم که باید حتما امارات را ببریم و در دو دیدار خارج از خانه مقابل کره شمالی و جنوبی یک بازی را با پیروزی پشت سر بگذاریم و در یک بازی هم مساوی بگیریم که متاسفانه من نتوانستم چنین کاری را بکنم و از این نظر شرمنده مردم هستم. من با عنوان کردن اینکه کره‌ها را مثل کف دستم می‌شناسم احساس کردم می توانیم از سه بازی باقی مانده 7 امتیاز بگیریم و هدف عمده‌ام ایجاد استرس در تیم کره بود نه اینکه بخواهم خودم  را بزرگ کنم و اظهارنظر غیر واقعی داشته باشم.

قطبی در مورد مشکلات فنی خود برای حضور قدرتمند در جام ملتها اظهار داشت: ما هنوز در خط حمله با نگرانی‌های زیادی روبرو هستیم و جالب اینجاست که دو بازیکن گلزن لیگ را بازیکنان خارجی تشکیل می‌دهند. ما باید در فرصتی که داریم روی گل زنی تیم ملی برنامه ریزی ویژه‌ای داشته باشیم ضمن اینکه نباید فراموش کنیم تیم‌هایی که در چنین تورنمنت‌هایی قهرمان شده‌اند در خط دفاع هم استحکام دفاعی خوبی داشته‌اند. ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زمانی که توپ را در اختیار نداریم سازمان دهی خوبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سه بازی اخیر تیم ملی تنها یک گل دریافت کرده و توانستیم کمتر به مهاجمان حریف موقعیت گل زنی بدهیم. ما باید تلاش کنیم تا خط دفاع تیم ملی جلوتر بازی کنند تا دروازه‌مان کمتر تهدید شود.

سرمربی تیم ملی در خصوص برنامه‌های آماده سازی این تیم تا جام ملتها اظهار داشت: ما تلاش داریم به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که باشگاهها با کمترین مشکل برای رقابتهای خود روبرو شوند و بازیکنان آماده را در اختیار تیم ملی قرار دهند تیم ملی تا پیش از جام ملتها 10 بازی رسمی و دوستانه را تدارک دیده است ضمن اینکه در صورتی که شرایط فراهم شود این آمادگی را داریم تا با تیم‌های مطرح فوتبال دنیا هم دیدار کنیم.

وی اضافه کرد: دو اردوی 14 روزه که یکی برای بدنسازی تیم ملی در اروپا و دیگری قبل از جام ملتها و احتمالا در امارات برگزار می‌کنیم ضمن اینکه حضور در تورنمنت امارات نیز از دیگر برنامه‌های تیم ملی خواهد بود که منتظریم تا قرعه کشی مسابقات جام ملتها انجام شود و حریفان مان را در این مسابقات بشناسیم.

قطبی همچنین یادآور شد: یک مربی بدنساز و یک دستیار ایرانی نیز به کادر فنی تیم ملی اضافه خواهد شد.

کد خبر 105013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز