یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال استرالیا افشین قطبی را استادی با تدبیر خواند و گفت:

فکر می‌کنم پس از پایان جام جهانی 2010 او از جمله نامزدهای سرمربیگری تیم ملی استرالیا خواهد بود

به گزارش مهر، پیم وربیک که سابقه همکاری با افشین قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در کادر فنی تیم ملی فوتبال کره جنوبی را دارد، در حال حاضر سرمربی تیم ملی فوتبال استرالیا است و به همراه این تیم خود را برای حضور در مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی آماده می‌کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال استرالیا که اعلام کرده در جام ملتهای 2011 سرمربی این تیم نخواهد بود، در گفتگو با خبرنگاران ایرانی به پرسش های آنها پاسخ گفته است که در زیر می خوانید:

  •  شما تجربه سه بار حضور در جام جهانی را در کارنامه دارید و اکنون برای نخستین بار به عنوان سرمربی در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی حضور پیدا می‌کنید. شخصاً چه تفاوتی بین این دو می‌بینید؟

- بزرگترین تفاوت در مسئولیت است. من قبلاً عضوی از کادر فنی بوده و در تمامی جنبه‌های آماده سازی تیم نقش داشته و توصیه‌هایی ارائه می‌کردم، اما تصمیم گیرنده شخص دیگری بود. اکنون این من هستم که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند و در نتیجه بار مسئولیت بر روی دوش من قرار دارد. باید بگویم که از بابت این موضوع بسیار خرسندم.

  •  نظر شما درباره فوتبال استرالیا چیست؟ جایگاه امروز فوتبال استرالیا در رده باشگاهی، ملی و جوانان کجاست؟

- باید اعتراف کنم که فوتبال استرالیا در تمامی رده‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. فوتبال این کشور از سازماندهی فوق‌العاده و زیرساخت‌های جهانی بهره می‌برد. اکنون ما از یک لیگ بسیار فعال برخورداریم که در حال رشد و ترقی است. استرالیا توجه ویژه‌ای به فوتبال جوانان و مدارس فوتبال دارد. تمامی تیم‌های حاضر در لیگ دسته یک می‌بایست یک تیم جوانان هم داشته باشند. برنامه بازی تیم‌های جوانان و تیم‌های بزرگسالان هردو درست در یک روز به پایان می‌رسند. آنها از یک سازماندهی کامل برخوردار هستند که سفر و رقابت در سرتاسر کشور را دربر می‌گیرد. بزرگترین مشکل در استرالیا این است که تیم‌ها از سرمایه کافی برای نگه داشتن استعدادهای بزرگ خود بهره‌مند نیستند. اکثر بازیکنان بزرگ به اروپا، ژاپن، کره جنوبی و یا حتی چین نقل انتقال می‌کنند. با این حال، من نسبت به آینده خوش بین هستم.

  • درباره فدراسیون فوتبال استرالیا و رابطه کاری خود با آنها برای صحبت کنید

فدراسیون حامی بسیار بزرگی برای من بوده است. آنها بسیار حرفه‌ای هستند و بهترین سیستم حمایتی ممکن را برای ما تهیه کرده‌اند. تیم ما همواره در بهترین هتل‌های جهان مستقر می‌شود، ما در بهترین کمپ‌ها به تمرین می‌پردازیم و تمامی اعضای تیم در زمان پروازها همواره در قسمت business class مستقر می‌شوند. کادر مربیگری ما با کادر مربیگری بهترین تیم‌های جهان برابری می‌کند. ما پنج مربی داریم: من، دو دستیارم، یک مربی برای دروازه بان‌ها و یک مربی بدنساز؛ به علاوه تیم پزشکی ما شامل دو دکتر، دو تمرین دهنده و دو متخصص ماساژ می‌شود. باید بگویم که بازیکنان استرالیایی حرفه‌ای بوده و از منش بزرگی برخوردارند. آنها گاهی بیش از 30 ساعت پرواز را برای حضور در یک بازی وسط هفته پشت سرگذاشته و همان شب به اروپا برمی‌گردند، اما هرگز گلایه‌ای دراین باره نمی‌کنند. این مساله مرا حیرت زده می‌کند.

  •  در جام جهانی پیش رو، استرالیا با تیم‌های آلمان، غنا و صربستان هم گروه است که گروه سختی را برای شما رقم می‌زند. نظر شما در این باره چیست؟

- آلمان‌ها همواره در جمع مدعیان قرار دارند. آنها برای قهرمانی پا به آفریقای جنوبی می‌گذارند و ما بازی دشواری پیش روی آنها خواهیم داشت. بازیکنان غنا در قاره خودشان به میدان می‌روند. آنها از نظر ذهنی از حداکثر آمادگی برخوردار بوده و برای اثبات توانایی‌هایشان پا به میدان خواهند گذاشت. صربستان با شکست فرانسه، به طرز فوق‌العاده‌ای به جام جهانی راه یافت. هیچ فشاری روی آنها نیست و انتظار من این است که آنها حریف بسیار سختی برای ما خواهند بود.

  •  شما سالها در کنار افشین قطبی سرمربی فعلی تیم ملی ایران کار کرده‌اید. نظر شما درباره او چیست؟

- افشین یکی از باتجربه‌ترین مربیان قاره آسیا به شمار می‌رود. ما در سال 2001 کار در کنار یکدیگر را آغاز کردیم. او کمک بسیاری به آماده‌سازی کره جنوبی برای جام‌های جهانی 2002 و 2006 کرد. فعالیت نزدیک در کنار مربیان سطح اول جهانی همچون گاس هیدینک و دیک ادووکات تجربه ارزشمندی برای قطبی به همراه داشت. افشین استاد باتدبیری است که بازی فوتبال را به معنای واقعی درک می‌کند. او علاقه فوق العاده‌ای به فوتبال دارد و شک ندارم که ایران تحت رهبری او به حریفی سرسخت مبدل خواهد شد. تعداد انگشت شماری هستند که فوتبال آسیا را به خوبی قطبی می‌شناسند. در حقیقت، فکر می‌کنم پس از پایان جام جهانی 2010 او از جمله نامزدهای کسب سمت سرمربیگری تیم ملی استرالیا خواهد بود.

کد خبر 105378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز