همشهری آنلاین: هفتمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، شنبه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر سن یا در جنوب چین آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در این اجلاس که در استان "های نن" در جنوبی ترین نقطه چین برگزار شده است، وزیران فرهنگ 10 کشور عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای سخنرانی می کنند.

سید محمدحسینی، در سخنان خود به تشریح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و ضرورت اهتمام کشورها به توسعه مبادلات و مناسبات فرهنگی می پردازد و در حاشیه این اجلاس قرار است با چای وو وزیر فرهنگ چین دیدار و در باره توسعه و گسترش مناسبات فرهنگی دو کشور گفت و گو کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبادلات اقتصادی و فرهنگی تهران – پکن در سال های اخیر را روبه رشد خواند و افزود: همکاری های دو کشور در سالهای جدید در عرصه های مختلف توسعه بیشتری خواهد یافت.

هدف از برگزاری  اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای ، توسعه تجارت و همکاری های فرهنگی و یاری رساندن به برنامه مبادلات فرهنگی میان اعضا است.

قبل از برگزاری این اجلاس، نشست کارشناسان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در پکن برگزار شد.

براساس برنامه اعلام شده، هریک از وزیران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در سخنرانی 10 دقیقه ای خود،  دیدگاه های کشور متبوع خویش درباره مسایل فرهنگی و ضرورت توسعه و گسترش همکاری های فرهنگی را تبیین می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از پنجشنبه گذشته در صدر هیاتی در چین بسر می برد، در دو روز گذشته در پکن با شماری از اساتید، دانشجویان و دانش آموخته گان زبان فارسی و ایرانشناسان چینی در پکن دیدار و گفت و گو کرد.

بازدید از مجموعه تاریخی شهر ممنوعه و  تئاتر ملی و دیدار با ایرانیان مقیم از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه در پکن بود

نخستین دیدار وزیران فرهنگ سازمان همکاری شانگهای سال 2002 میلادی در پکن برگزار شد.

از سال 2005 میلادی این نشست هر سال یک بار بطور نوبتی در یکی از کشورهای عضو این سازمان برگزار می شود.

چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه و ازبکستان شش عضو اصلی و جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان و مغولستان چهار کشور عضو ناظر این سازمان هستند.

ششمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای،در تاتارستان روسیه برگزار شد.                                

 وزیر ارشاد از توسعه مناسبات فرهنگی با کشورهای خارجی در سال جدید خبرداد

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از توسعه و گسترش مناسبات فرهنگی میان ایران با کشورهای خارجی به ویژه چین در سال 89 خبر داد.   

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی با اشاره به توانمندی موجود در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای ارتقای مناسبات فرهنگی ایران با کشورهای خارجی به ویژه چین گفت: به رغم همه تلاش های انجام شده، می توان با همت و کار مضاعف شاهد ارتقای جایگاه فرهنگ در کشور و توسعه مناسبات فرهنگی ایران با کشورهای خارجی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نامگذاری سال جدید به نام سال همت مضاعف و کار مضاعف از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از مصادیق این مهم، تلاش و کار بیشتر در حوزه فرهنگ در سال جدید خواهد بود.

حسینی رویکرد دولت دهم در سال جدید را رویکردی فرهنگی دانست و گفت: باید با بهره گیری از همه ظرفیت ها و امکانات زمینه رشد و توسعه مناسبات فرهنگی میان ایران با سایر کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای را فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مناسبات تهران – پکن و جایگاه چین در سیاست خارجی ایران گفت: برگزاری هفته های فرهنگی از جمله هفته فیلم، کتاب، موسیقی، سینما و برپایی نمایشگاه های مختلف در چین از جمله مسایلی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر نهادها در سال جدید آمادگی اجرای آن را دارد.

وی در باره حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای  گفت: به رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر این سازمان به شمار می رود، اما از جمله کشورهای فعال در عرصه های مختلف در این مجموعه است.

وی گفت: برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فرصت مغتنمی برای رایزنی با کشورهای عضو این سازمان در خصوص توسعه مناسبات فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به تبلیغات مغرضانه رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور ایران در اجلاس ها و کنفرانس های بین المللی و منطقه ای و تبیین سیاست ها، اهداف و برنامه های نظام نقش موثری در خنثی کردن تبلیغات منفی رسانه ها دارد.

وی همچنین در باره حضور ایران در نمایشگاه اکسپوی 2010 شانگهای که اردیبهشت ماه آینده در شانگهای برگزار می شود، گفت : حضور موفق ایران در این نمایشگاه می تواند بسیاری از تبلیغات مغرضانه غربی ها علیه ایران را نقش برآب سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در هفتمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر "سن یا" در جنوب چین در آن کشور بسر می برد.

آمادگی ایران برای برگزاری هفته های فرهنگی در چین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به چین سفر کرده است ، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری هفته های فیلم، کتاب، موسیقی و برپایی نمایشگاه های فرهنگی و هنری با هدف تقویت و توسعه مناسبات فرهنگی میان ایران و چین اعلام کرد.   

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید محمد حسینی روز پنجشنبه در آیین "جشن نوروزی" که با حضور گروهی از دانشجویان و اساتید زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسان چینی در تالار مولانای سفارت ایران در پکن برگزار شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین آمادگی دارد گام های بلندی در شناساندن فرهنگ کهن و درخشان ایران به ملت چین و متقابلا شناساندن فرهنگ غنی چین به ملت ایران بردارد.

وی با قدردانی از تلاش های ده ها مترجم زبان فارسی که آثار ارزشمندی از زبان و ادبیات فارسی به چینی ترجمه و منتشر کرده اند، گفت: روابط ایران و چین ریشه در تاریخ دارد و باید بکوشیم سطح مناسبات و مبادلات فرهنگی میان دو کشور را ارتقا دهیم.

حسینی وجود جاده ابریشم با بیش از دو هزار سال قدمت را بیانگر ارتباط میان دو ملت ایران و چین دانست و گفت : جاده ابریشم، تنها مسیر همکاری های تجاری و بازرگانی نبوده است، بلکه علما و دانشمندان دو کشور از این جاده برای انتقال فرهنگ و مفاهیم بهره جسته اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری نمایشگاه بین المللی اکسپوی 2010 شانگهای اشاره کرد و گفت: ایران در اکسپوی 2010 شانگهای که اردیبهشت ماه آینده گشایش می یابد، حضور فعال فرهنگی خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فراگیری زبان فارسی از سوی ده ها دانشجوی چینی، وجود چهار هزار تحقیق و پایان نامه دانشجویی درباره ایران را بیانگر علاقه مندی دانشجویان چینی به زبان و ادبیات فارسی دانست.

وی از سال 2010 میلادی به عنوان سال "تقارب فرهنگ ها" که از سوی یونسکو نامگذاری شده است، یاد کرد و گفت: ایران و چین به عنوان دو کشور با تمدن کهن و درخشان می تواند با بهره گیری از اشتراکات فرهنگی و تکیه بر هویت آسیایی خویش، مناسبات دوجانبه را در همه عرصه ها گسترش دهند.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش درباره پیام نوروزی "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا که در آن به شعر " بنی آدم اعضای یکدیگرند ... " اشاره کرد، گفت: اکنون این پرسش مطرح است که آیا آمریکا به محتوا و مضمون این اشعار اعتقادی دارد یا خیر؟

وی گفت: آیا رییس جمهوری آمریکا به مردم بی دفاع غزه، فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان با نظرداشت این ابیات می نگرد یا خیر؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لشگرکشی آمریکا در کشورها و مناطق یادشده را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به نظر می رسد آمریکا و همپیمانان این کشور آنجا که لازم باشد بی رحمانه به ملت های مظلوم حمله می کنند و مقاصد خود را به پیش می برند.

حسینی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد، روابط فرهنگی ایران و چین که در سال های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است، توسعه بیشتری یابد.

در مراسم جشن نوروزی که با حضور دانشجویان و اساتید زبان و ادبیات فارسی در چین برگزار شد، همچنین دو تن از استادان زبان فارسی در سخنانی ابراز امیدواری کردند با گسترش زبان فارسی و تربیت دانشجویان آشنا به این زبان، زمینه توسعه مناسبات پکن - تهران فراهم شود. 

شی گوان مسوول بخش فارسی دانشگاه پکن و خانم مو هونگ یان از محققان و مترجمان زبان فارسی در چین در سخنان خود خواستار حمایت دولت های ایران و چین از فعالیت های مرتبط با زبان فارسی و ایران شناسی شدند.

در این جشن نوروزی، گروه سرود دانشجویان زبان فارسی دانشگاه زبان های خارجی شهر پکن و همچنین گروه موسیقی سنتی حنانه از ایران به اجرای سرود و موسیقی اصیل ایرانی پرداختند.

کد خبر 103897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز