همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پیش نویس سند مربوط به مراتب پذیرش اعضای جدید در این سازمان را تایید کردند

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی از تاشکند، ولادیمیر نوروف گفت: این سند آغازکننده روند تشکیل پایه های حقوقی برای توسعه سازمان از طریق ورود سایر کشورهایی خواهد بود که متعهد شوند اهداف و اصول منشور سازمان همکاری شانگهای را رعایت کنند.

وزیر خارجه ازبکستان که کشورش در حال حاضر ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد، در رابطه با اوضاع در قرقیزستان اعلام کرد که اعضای سازمان استقلال قرقیزستان را برسمیت می شناسند و آماده ارائه کمک های لازم به این کشور هستند.
وی افزود که امنیت و ثبات در تک تک کشورهای عضو سازمان، از جمله در قرقیزستان، با امنیت و ثبات در محدوده سازمان در ارتباط است.

یکی دیگر از موضوعات این دیدارافغانستان بود و خاطر نشان شد که اوضاع در افغانستان تهدید اصلی برای امنیت در منطقه است و اعضا تاکید کردند که راهکاری نظامی برای این مشکل وجود ندارد.

سازمان همکاری های شانگهای (Shanghai Cooperation Organisation) یا به اختصار SCO، سازمانی بین ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی در سال 2001 توسط سران روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان بنیان گذاشته شد.

هم اکنون در سازمان همکاری شانگهای کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان عضویت دارند، کشورهای ایران، پاکستان، هند و مغولستان ناظر هستند.

تا کنون دو کشور ناظر ایران و پاکستان درخواست عضویت کامل در سازمان را داده اند.

کد خبر 107937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز