سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دولت برای سال 89 اعتباری معادل 12هزار و 500 میلیارد تومان را برای بخش فرهنگ که شامل 2‌حوزه فرهنگی و ورزشی است، به مجلس پیشنهاد داد

این در حالی است که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه جدی به عرصه فرهنگ عمومی و افزایش بودجه فرهنگی تاکید کردند.در لایحه بودجه 368 هزار میلیارد تومانی سال 1389 کل کشور، در کنار بودجه‌های معمول در بخش فرهنگ که در سال 88 به حدود 3500 میلیارد تومان ‌رسیده، مبلغ 1500 میلیارد تومان به‌عنوان اعتبارات ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور به این حوزه اختصاص داده شده است.

از این 1500 میلیارد تومان، 900 میلیارد تومان آن بودجه جاری و 600 میلیارد تومان، بودجه عمرانی و زیرساخت‌های فرهنگی است. همچنین افزون بر این دو بودجه که به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا می‌کند، به‌منظور توسعه امور فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حمایتی، 3 درصد از درآمدهای عملیاتی شرکت‌های دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، معادل11 هزار میلیارد تومان به توسعه امور فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حمایتی اختصاص می‌یابد.

از این 3 درصد، یک درصد آن مربوط به حوزه فرهنگ، یک درصد مربوط به حوزه ورزش و یک درصد مربوط به حوزه اجتماعی است. البته توسعه امور فرهنگی‌ و ورزشی زیرمجموعه حوزه فرهنگ محسوب می‌شود و بخش اجتماعی و حمایتی زیرمجموعه این حوزه به حساب نمی‌آید.

براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، با درنظر گرفتن 2 درصد توسعه امور فرهنگی و ورزشی، این مبلغ 7300 میلیارد تومان خواهد بود. در مجموعه بودجه پیشنهادی، دولت برای بخش فرهنگ که شامل 2 حوزه فرهنگ و ورزش است بودجه‌ای معادل12‌هزار و 500‌میلیارد تومان پیشنهاد داده‌است.

توجه به سبد خانوار

بودجه فرهنگی پس از گذشت 31 ‌سال از پیروزی انقلاب همچنان همان بودجه معمول دولتی است و هنوز نتوانسته وارد عرصه عمومی فرهنگ شود.سیدرضا اکرمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: اساس توجه به بودجه فرهنگ بسیار خوب است اما باید دقت کرد که تنها وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و سازمان صدا و سیما و سازمان‌هایی مانند تبلیغات اسلامی نیستند که وظیفه فرهنگ‌سازی‌ را به‌عهده دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید فرهنگ را از داخل خانواده‌ها شروع کنیم. در واقع همانطور که سبد هزینه مواد‌غذایی در خانواده‌ها وجود دارد، باید بودجه‌ای مستقل برای فعالیت‌های فرهنگی در خانواده‌ها درنظر گرفته شود. به عبارتی باید این بودجه را وارد سبد خانوار کنیم. اگر دغدغه فرهنگی داریم باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم.

اکرمی اظهار داشت: تنها سازمان‌های مرتبط با فرهنگ مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند که باید کار فرهنگی کنند بلکه تمامی نهادها و سازمان‌ها باید به فعالیت‌ فرهنگی رو آورند؛ چرا که فرهنگ، غذای روح انسان‌هاست و جامعه با تولیدات فرهنگی‌ پویاتر و زنده‌تر است.

عضو کمیسیون فرهنگی در پایان تصریح کرد: هیچگاه برای فرهنگ یارانه اختصاص داده‌نشده است، این در حالی است که دولت باید بیشترین یارانه را در اختیار این عرصه بگذارد؛ چرا که سرمایه‌گذاری در این عرصه دراز مدت و پایا خواهد بود.

افزایش به 10 درصد کل بودجه

بودجه فرهنگ دست‌کم باید 10 درصد کل بودجه کشور  باشد.ستار هدایت‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب به فارس گفت: در لایحه تقدیمی دولت به مجلس، بودجه‌ بخش فرهنگ نسبت به سال‌88 افزایش خوبی پیدا کرده و به 7 تا 5/7‌درصد ‌رسیده‌است.

نماینده مردم بویراحمد افزود: حداقل وضعیت مطلوب بودجه حوزه فرهنگ را 10درصد از کل بودجه کشور می‌دانیم. در یکی،  دو سال قبل وقتی که مقام معظم رهبری در مورد رفع مظلومیت در حوزه فرهنگ سخن گفتند،

کمیسیون فرهنگی برای رئیس‌جمهور نامه‌ای نوشت و درخواست کرد بخش فرهنگ، حداقل 10 درصد از بودجه عمومی کشور را به‌خود اختصاص دهد؛ البته حرکتی که دولت امسال انجام داد، ما را امیدوار کرد تا ظرف یکی دو سال آینده به این سهم 10 درصدی دست پیدا کنیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از این بودجه در راستای تمرکززدایی به استان‌ها اختصاص داده شده که رویکرد نسبتاً خوبی است.‌ همچنین 2 درصد از درآمدهای عملیاتی شرکت‌های دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به نهادهای فرهنگی و ورزشی اختصاص داده شده است.

البته این میزان 3درصد است که یک‌درصد مربوط به نهادهای فرهنگی، یک‌درصد مربوط به ورزش و یک‌درصد مربوط به نهادهای حمایتی و اجتماعی است که نهادهای اجتماعی و حمایتی به حوزه فرهنگ مربوط نمی‌شود.

هدایت‌خواه با بیان اینکه تربیت‌بدنی و حوزه ورزش جزو نهاد فرهنگی محسوب می‌شود، اضافه کرد: به‌دلیل اینکه ورزش اهداف فرهنگی را دنبال می‌کند، آن را زیرمجموعه حوزه فرهنگ قرار داده‌ایم.

کد خبر 102213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز