سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما اهل ملاحظه و مسامحه در انجام وظایف‌مان نیستیم و از تنگ‌‌نظری‌های بی‌مورد اجتناب می‌کنیم،

در نظر گرفتن چارچوب‌های اساسی کشور را به‌عنوان یک اصل برشمرد و گفت: هنرمندان نباید خطوط قرمز را نادیده بگیرند و ما هم بپذیریم که نمونه آن فیلم «پاداش» است. وقتی یک فیلم شئونات کشور را رعایت نمی‌کند ما هم ملاحظه و مسامحه نمی‌کنیم.

نشست رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تشریح اهم برنامه‌های بزرگداشت سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی، روز گذشته در سالن شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد برگزار شد.

سیدمحمد حسینی، ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری جلوه خاصی در این ایام دارد، دهه فجر را زمان مناسبی برای عرضه حاصل کار هنرمندان و قرار دادن آن در معرض قضاوت همگان قلمداد کرد و افزود: ویترین فرهنگ و هنر در دهه فجر صحنه‌آرایی مجددی را مشاهده می‌کند و مردم مشتاقانه از آن بازدید می‌‌کنند. دهه فجر پرده برداری از رخسار سینما، تئاتر و هنر ایرانی اسلامی است که البته تنها بخشی از کالاهای فرهنگی در این ایام در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

امسال در مقایسه با سال‌های گذشته گام‌های بلندتری برداشته شده که با عدد و رقم نمونه‌هایی را بیان می‌کنیم. البته بحث کیفیت و ارائه خدمات بهتر مد نظرمان بوده و استفاده از تجربیات برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره مدنظر ماست. او  همچنین به ارائه گزارشی از عملکرد جشنواره‌های فجر امسال پرداخت.

جشنواره شعر فجر با حضور 600 شاعر

جشنواره شعر فجر امسال در 3سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. در هر استان 3 همایش ادبی با حضور پیشکسوتان و شعرا برگزار می‌شود. در فراخوان بیش از 600 شاعر 12 هزار اثر فرستاده بودند که داوران آنها را در 3 حوزه شعر سنتی، نو و کودک و نوجوان بررسی کردند.

جشنواره شعر فجر از 3 بهمن در بوشهر افتتاح خواهد شد و در اول اسفند نتایج نهایی اعلام می‌شود.در بخش بین‌الملل از حداقل 10 شاعر پارسی‌گوی دعوت شده که مقدمه‌ای برای همایش بزرگ اردیبهشت‌ماه است که در اواخر فروردین ماه برگزار می‌شود. در همایش شاعران ایران و جهان میهمانانی از 50 کشور شرکت می‌کنند.

به گفته حسینی، در جشنواره شعر فجر، تاکید بر رقابت شعرهای تازه است که به همین منظور اشعاری که از سال 87 به بعد سروده شده‌اند، در این رقابت شرکت می‌کنند.

جشنواره هنرهای تجسمی در 7 رشته

امسال دومین جشنواره هنرهای تجسمی برگزار می‌شود. سال گذشته نخستین دوره این جشنواره در 5 رشته برگزار شد که امسال این جشنواره در 7‌رشته نقاشی، عکاسی، مجسمه، کاریکاتور، نگارگری، خوشنویسی و سفال و سرامیک برگزار می‌شود. امسال علاوه بر تهران شهرهای یزد، سمنان، گلستان، خوزستان و... میزبان این جشنواره هستند. استقبال از این جشنواره نسبت به سال گذشته رشد 52 درصدی داشته و  آثاری  از 79 کشور در این جشنواره حضور دارند.

جشنواره موسیقی فجر؛ اجرای سمفونی صلح و امید

امسال برای نخستین بار یک گروه مفصل که جمعا 135 نفر هستند به کشورهای مختلف (بلژیک، ایتالیا، سوئیس، اتریش، هلند، فرانسه و آلمان)  اعزام خواهند شد و برنامه سمفونی صلح و امید را با هدف معرفی انقلاب اسلامی اجرا خواهند کرد که می‌توان گفت این برنامه یکی از بزرگ‌ترین اقدامات فرهنگی در سطح وسیع است.

جشنواره موسیقی فجر از 7 تا 13اسفند برگزار خواهد شد که همزمان با هفته وحدت است.این جشنواره امسال با تاکید بر حضور پر‌رنگ هنرمندان شهرستانی با تاکید بر کیفیت کار انجام می‌شود. موسیقی نواحی امسال برای نخستین بار به‌طور مستقل به شکل رقابتی برگزار می‌شود. امسال 18 گروه بین‌المللی متقاضی حضور در جشنواره بودند.

جشنواره تئاتر فجر؛ 140نمایش ایرانی و خارجی

از میان درخواست‌های شرکت در این جشنواره 140‌نمایش انتخاب شدند که 20 نمایش از این بین خارجی و 120 نمایش ایرانی است و شامل نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی می‌شود.

مراسم اختتامیه نمایش‌های ایرانی 8 بهمن برگزار خواهد شد که 15 عنوان کتاب ویژه جشنواره تئاتر نیز منتشر خواهد شد. امسال حضور خبرنگاران خارجی بسیار پر‌رنگ است. بخش بازار تئاتر در 50 غرفه به ارائه آثاری می‌پردازد. 3 داور خارجی در کنار 2 داور داخلی به بررسی آثار می‌پردازند. امسال کشورهای عضو اکو و کشورهای آمریکای لاتین حضور فعالی در جشنواره دارند.

جشنواره فیلم فجر؛ 27 فیلم در بخش مسابقه

حسینی همچنین گفت: جشنواره فیلم فجر امسال رونق بیشتری در قیاس با سال‌های گذشته دارد. در این بخش امسال شاهد رشد چشمگیری هستیم. امسال 27 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارند که این تعداد در سال گذشته 25 عنوان بود.

امسال 79 فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که سال گذشته این تعداد 59 عنوان بود.
19 فیلم کوتاه، 23 فیلم ویدئویی، 22 فیلم کوتاه و نیمه بلند و 14 مستند نیمه بلند در این دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

جوایز بیرق طلایی، نشان راه فیروزه، ققنوس زرین، جایزه راه انبیا و جایزه بهترین فیلم باموضوع گفت‌وگوی ادیان از جمله جوایزی است که امسال به فیلم‌های برگزیده در هر بخش اهدا می‌شود. جشنواره فیلم همزمان در چند شهر دیگر نیز برگزار می‌شود و تعداد میهمانان خارجی جشنواره 150 نفر است.

به گفته حسینی، امسال تعامل هنرمندان برای جذب حداکثری صورت گرفته است. در ادامه نشست، وزیر ارشاد به سؤالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ گفت. او با اشاره به‌رفع توقیف از برخی از آثار سینمایی برای حضور در جشنواره‌ فیلم فجر گفت: گاهی اوقات رفع توقیف‌هایی که صورت گرفته با اغراق بزرگ‌نمایی شده است و طوری وانمود شده که گویی اتفاقات دیگری افتاده است.

او با تاکید بر اینکه نگرش حاکم بر وزارت ارشاد مبتنی بر آرمان‌های اصیل امام (ره) و انقلاب اسلامی است، افزود: باید از تنگ‌نظری‌های بی‌مورد اجتناب کنیم، اما در عین حال چارچوب‌های اساسی کشور را هم در نظر بگیریم.این موضوع بدان معنا نیست که هنرمندان ما خطوط قرمز را نادیده بگیرند و ما هم بپذیریم که نمونه آن فیلم «پاداش» است که این فیلم شئونات کشور ما را رعایت نکرده است. ما اهل ملاحظه و مسامحه در انجام وظایف‌مان نیستیم و راه‌حل بهتر اینگونه مشکلات تعامل بیشتر با هنرمندان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ رفع توقیف فیلم «به رنگ ارغوان» در جهت رونق‌بخشی بیشتر به جشنواره‌ فیلم فجر، گفت: این رفع توقیف با چنین هدفی صورت نگرفته است، بلکه بنده از ابتدای حضورم در وزارت ارشاد مشکل این فیلم را حل کردم.

معتقدم جشنواره تنها مجرای فعالیت‌های هنری نیست و حتی زمانی که برخی رفع توقیف‌ها انجام شد، هنوز حکم معاونت سینمایی را نزده‌ بودیم که نمونه‌ اینگونه اقدامات ما هم رفع توقیف فیلم «کتاب قانون» است؛ بنابراین جشنواره تنها فرصت خوبی برای ارائه‌ اینگونه آثار است.

حسینی همچنین در مورد توقیف نمایش «روز حسین» و نامه‌ای که محمد چرمشیر خطاب به وزیر ارشاد نوشته گفت: نمایشنامه‌ روز حسین مشکلاتی داشت و کارگردان حاضر نشد که اصلاحات لازم را انجام دهد. بنابراین طبیعی است که این نمایش اجازه به صحنه رفتن پیدا نکند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد در قبال مطبوعات یادآور شد: هیات نظارت بر مطبوعات یک هیات دولتی نیست و دولت فقط در آن نماینده دارد. این هیات 7عضو دارد و گاهی بعضی تصمیمات با رای 3عضو و یا 4 عضو اتخاذ می‌شود.

او با اشاره به بعضی احکام صادر شده در روزهای اخیر، گفت: امروز وضع مطبوعات بهتر از چند ماه قبل است و این به‌دلیل تشویق‌ها و تذکر‌هایی است که انجام شده است. متأسفانه بعضی رسانه‌ها با شیطنت، سخنان افرادی را که در لندن نشسته‌اند در داخل کشور منتشر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر فعالیت‌های جشنواره‌های فجر را محصول عملکرد خودتان می‌دانید، گفت: هرکسی که مسئولیتی دارد از نتایج زحمات گذشته بهره می‌گیرد.

بخشی از اقدامات ما در 4ماه اخیر بوده و مابقی در گذشته انجام شده است. همان‌طور که می‌دانید بعضی از فیلم‌ها کارهایی بوده که از زمان‌های گذشته در حال انجام بوده است ولی ما سعی کردیم وقفه‌ای در کار ایجاد نشود و کارها با سرعت پیگیری و خدمت رسانی خوبی انجام داده شود. از این جهت از زحمات معاونت‌های مختلف گذشته تشکر می‌کنیم و منتظر می‌مانیم اهالی مطبوعات قضاوت کنند.

مسعود شاهی: همه چیز شفاف است

مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره بیست و هشتم در بخش دیگری از جلسه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با پایان مهلت ارسال نسخه نهایی فیلم‌ها و حضور میهمانان خارجی گفت: امروز پایان مهلت ارسال نسخه نهایی فیلم‌ها به دفتر جشنواره است اما از شرایط پس از تولید در سینمای ایران باخبرید و به مشکلاتی که در این باره وجود دارد، واقف هستید.

ما به احترام تولید‌کنندگان آثار اگرچه در جدول نمایش دچار مشکل می‌شویم اما این شرایط را در نظر می‌گیریم و در بخشی از جدول نمایش علامت ستاره دیده می‌شود که جای این فیلم‌هاست.

در جشن افتتاحیه جشنواره فجر شما میهمانان خارجی را از نزدیک ملاقات می‌کنید. داورهای این دوره از جشنواره انتخاب شده‌اند و همه چیز شفاف است. اگر امروز نشست مطبوعاتی در برج میلاد برگزار می‌شد قطعا نظر مخالفان تغییر می‌کرد، این مکان فرصت خوبی برای تعامل اهالی سینما فراهم می‌کند.

مسعودشاهی حذف چند فیلم از بخش مسابقه را طبیعی دانست و افزود: این تصمیم هیات انتخاب است. در همین راستا تصمیم گرفتیم تعدادی از سئانس‌ها را در جشنواره نمایش دهیم. این تصمیم به‌دنبال اهدافی است که معاونت سینمایی دنبال می‌کند.

درباره نمایش محدود فیلم‌های «هیچ»، «آتشکار» و «زمهریر» مسئولان تصمیم گرفتند تا این فیلم‌ها را منتقدان و مردم ببینند تا نگاه اهالی رسانه‌ها باعث شود تکلیف نمایش این آثار روشن شود.

وی درباره حضور فیلم‌های خارجی در بخش بین‌الملل گفت: محدودیتی برای فیلم‌های خارجی وجود ندارد و تمام کشورها می‌توانستند در این رویداد سینمایی شرکت کنند. اطلاعات دقیق درباره ویژگی‌های بخش خارجی روی سایت وجود دارد.

توقیف آتشکار، هیچ و پاداش

هرچند دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های مختلف، تنها تکلیف فیلم پرحاشیه کمال تبریزی را به وضوح روشن کرد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که  سرانجام مسئولان این وزارتخانه توانسته‌اند تکلیف 2فیلم پرحاشیه دیگر امسال را نیز روشن کنند.

سیدمحمد حسینی در این نشست خبری، درباره «پاداش» کمال تبریزی گفت:  فیلم «پاداش»  شئون کشور ما را رعایت نکرده است. ما اهل ملاحظه و مسامحه در انجام وظایف‌مان نیستیم. با این اظهارات، برای همه تکلیف پاداش به‌طور کامل روشن شد و باید این فیلم را برای همیشه فراموش کرد.

حسینی به جز این، تنها درباره نمایش «روز حسین» محمد رحمانیان توضیحاتی داد که نشان می‌داد جلوگیری از اجرای این نمایش نیز با تایید او بوده است. او از فیلم دیگری سخن نگفت اما خبرها حاکی است «هیچ» عبدالرضا کاهانی و «آتشکار» محسن امیریوسفی هم توقیف شده‌اند.

کد خبر 99861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز