چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار می‌دهند عفونت‌های باکتریایی، هپاتیت B و C و احتمالا ویروس ایدز ممکن است در طب سوزنی به علت استفاده از سوزن‌های آلوده، سوآب‌های پنبه‌ای و کیسه‌های آب گرم منتقل شوند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز میکروب‌شناسان دانشگاه هنگ‌کنگ در یک مقاله تفسیری در ژورنال پزشکی بریتانیا گفتند شمار موارد گزارش‌شده عفونت‌های مربوط به طب سوزنی از سراسر جهان تنها نوک کوه یخ است و خواستار اقدامات شدیدتر برای کنترل این عفونت‌ها شدند.

این پژوهشگران به سرپرستی پاتریک وو، استاد میکروبیولوژی دانشگاه هنگ‌کنگ نوشت:‌ "برای جلوگیری از عفونت‌های منتقل‌شونده بوسیله طب سوزنی باید اقداماتی مانند استفاده از سوزن‌های یک بار مصرف، استفاده از شیوه‌های ضدعفونی‌کردن پوست و تکنیک‌های استریل را انجام داد."

 طب سوزنی یکی از پرکاربردترین رشته‌های طب جایگزین است و بر اساس نظریه است که وارد کردن سوزن‌هایی ظریف به درون نقاطی خاص در بدن می‌توان جریان انرژی یا "کی" را در بدن به راه انداخت.

طب سوزنی که منشا آن به چین باستان بازمی‌گردد در دهه‌های اخیر در کشورهای غربی به خصوص برای درمان درد به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

طب سوزنی همچنین برای عوارضی مانند چاقی، یبوست، آرتریت و بسیاری بیماری‌های دیگر هم به کار رفته است، هر چند که شواهد علمی مستند در مورد تاثیربخشی آن در این موارد چندان زیاد نیست.

وو و همکارانش می‌گویند طب سوزنی ممکن است به علت اینکه سوزن‌ها چند سانتی‌متر زیر پوست فرو می‌روند خطراتی را به دنبال داشته باشد و در مورد شیوع یک سندروم جدید - عفونت با مایکوباکتریوم ناشی از طب سوزنی-  هشدار می‌دهند.

آنها می‌نویسند: "این عفونت ناشی از مایکوباکتریوم‌ها در نتیجه استفاده از سوآب‌های پنبه‌ای، حوله‌ها یا کیسه‌های آب گرم آلوده به سرعت در اطراف محل فروبردن سوزن منتشر می‌شود. این عفونت دوره پنهانی طولانی‌مدتی دارد، اما نهایتا باعث ایجاد آبسه‌ها و زخم‌های بزرگ می‌شود."

آنها می‌افزایند: "تا به حال بیش از 50 مورد از این بیماری در جهان گزارش شده است. در اغلب موارد... به علت عدم کاربرد ناکافی روش‌های ضدعفونی پوست پیش از طب سوزنی، باکتری‌ از میکروب‌های پوست خود بیمار یا محیط به درون بدن منتقل شده بود."

در حالیکه اغلب بیماران از این عفونت‌های باکتریایی بهبود پیدا می‌کنند، 5 تا 10 درصد از عفونت‌های گزارش‌شده باکتریایی به مشکلات وخیمی مانند تخریب مفصل، نارسایی چندگانه اندام‌های بدن، بیماری خورنده عضلات و فلج منتهی شده‌اند.

دست کم پنج مورد انتقال عفونت ویروس هپاتیت B گزارش شده است که به طب سوزنی مربوط است.

به گفته این پژوهشگران در اغلب موارد، منشا عفونت این بیماران انتقال از راه سوزن‌های کثیف بوده است،‌ گرچه در یک مورد خود متخصص طب سوزنی منشا ویروس بوده است.
این مقاله همچنین به امکان انتقال ویروس‌های هپاتیت C و HIV از راه طب سوزنی اشاره می‌کند.

آنها می‌نویسند: "گرچه شواهدی روشنی در حمایت رابطه میان طب سوزنی و عفونت  ویروس ایدز وجود ندارد، گزارش‌هایی در مورد بیماران مبتلا به ویروس ایدز وجود دارد که هیچ عامل خطرساز دیگری به جز طب سوزنی نداشتند."

کد خبر 103821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز