چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

هنوز شب چهار‌شنبه آخر سال فرا نرسیده که برخی کودکان و حتی جوانان هر شب به ترقه‌زدن و ... می‌پردازند حال آنکه شب‌هنگام بسیاری از شهروندان در حال استراحت هستند و بسیاری نیز بیمار و سالمند در خانه دارند.

از سوی دیگر این روز‌ها وسایل چهار‌شنبه‌سوری از فشفشه‌های رنگی‌ و بی‌خطر به نارنجک‌های خطرناکی  تبدیل شده که هر سال سلامتی و جان برخی شهروندان را می‌گیرد.

جالب اینجاست که تعدادی از والدین نیز نه تنها به نوع خرید‌های فرزندان خود در رابطه با شب چهار‌شنبه‌سوری نظارت درستی ندارند بلکه گاهی آنها نیز در ساخت نارنجک و دیگر وسایل آتش‌زا و غیرمجاز کمک می‌کنند. چنین رفتار‌هایی به فرزندان آموزش می‌دهد که برای، قانون  و آرامش دیگران هیچ اهمیتی قائل نباشند و سلامت خود و دیگران را به خطر اندازند. البته باید در اینجا اشاره‌ای هم به فروشند‌‌ه‌های این مواد کرد که سر چهار‌راه‌ها و ... تمام محصولات مجاز و غیرمجاز در بساطشان یافت می‌شود.

نشتی ترافیک به پیاده‌رو

در چند شب و روز گذشته ترافیک خیابان‌ها به نحو غیرقابل انکاری به پیاده‌رو‌ها نشتی داده  و به دنبال آن در پیاده‌رو‌ها نیز نمی‌توان به‌راحتی حرکت کرد. در بعضی خیابان‌های شهر این ترافیک به حدی است که برخی شهروندان برای تردد راحت‌تر، خیابان را به پیاده‌رو  ترجیح می‌دهند. دست‌های خالی شهروندانی که در خیابان‌ها قدم می‌زنند به‌خوبی نشان می‌دهدکه خرید کردن انگیزه آنها نیست و اغلب برای گردش و تفریح به خیابان آمده‌اند.

جدای از بحث‌های اقتصادی این موضوع،  که در شرح وظایف نگارنده‌های ستون درشهر چه‌خبر نیست بخش ازدحام بی‌دلیل مردم را می‌توان مورد انتقاد قرار داد. به هر حال برای خرید شب عید می‌توان اندکی هدفمند‌تر، در زمان بهتر و با برنامه‌ریزی عمل کرد. برای نمونه انتخاب زمان‌های غیر پیک ترافیک، خرید از فروشگاه‌های بزرگ که اغلب اجناس مورد نیاز در آنها یافت می‌شود و بالاخره استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی می‌تواند ازدحام روبه‌افزایش این شب‌ها را کاهش دهد.

افزایش قیمت ادویه

چند روز پیش در ستون در شهر چه‌خبر در مورد گران شدن 30 تا 40 درصدی قیمت غذا‌ها در منوی رستوران‌ها مطلبی به چاپ رسید. این در حالی است که تعدادی از صاحبان رستوران‌ها در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر در این مورد توضیحاتی را ارائه کرده‌اند.

در این مطلب اشاره شده بود که با توجه به اعلام رسمی مبنی بر افزایش نیافتن قیمت‌ها یا افزایش قیمت محدود، بالا رفتن قیمت غذا‌ها تا 40 و حتی 50 درصد منطقی به نظر نمی‌رسد. اما صاحبان رستورانی که با ستون در شهر چه خبر تماس گرفته‌اند از افزایش قیمت مواد‌اولیه که در برخی موارد بسیار محسوس است خبر می دهند.

برای مثال آنها به قیمت انواع ادویه اشاره می کنند و از افزایش قیمت انواع گوشت و سبزی هم به عنوان عامل دیگری برای افزایش قیمت‌ها یاد‌می‌کنند. باوجود این شهروندان توقع دارند افزایش قیمت‌ها را اتحادیه مربوط به این صنف تعیین کند نه سلیقه صاحب رستوران.

ایمن نبودن سیم‌های برق

برق گرفتگی یکی از سوانحی است که با‌وجود تلاش برای رعایت نکات ایمنی باز هم اتفاق می‌افتد و دلیل آن نیز گاهی سهل‌‌انگاری است. برای مثال می‌توان به سیم‌های برق رها‌شده در کوچه و خیابان اشاره کرد. در برخی موارد سیم‌های برق از محل مورد نظر جدا شده و روی سطح خیابان و پیاده رو افتاده‌اند و این در حالی است که هنوز برق در آنها جریان دارد. به این ترتیب در هر لحظه امکان دارد که عابران با آن برخورد کنند.

از سوی دیگر کودکان هم که بسیار کنجکاو هستند در معرض خطر سیم‌های برق رها شده قرار دارند. خوب است برای حفظ جان شهروندان هم که شده در این مورد دقت بیشتری اعمال شود.

کد خبر 103207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز