سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر اطلاعات با تایید خبر دستگیری عبدالمالک ریگی از وجود اسنادی متقن و قوی مبنی بر همکاری این شرور تروریست با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسراییل، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی خبر داد.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام حیدر مصلحی در نشست خبری که با خبرنگاران داخلی ساعاتی پس از دستگیری عبدالمالک ریگی برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) " پیروزی بزرگ سربازان گمنام امام زمان(عج) را در دستگیری شرور تروریست عبدالمالک ریگی" به ملت ایران تبریک گفت و از آن به عنوان یک اقدام ارزشمند یاد کرد.

وی افزود: به اعتقاد من حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن و نشان دادن اقتدار نظام جمهوری اسلامی زمینه‌ساز این موفقیت بود.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا و انگلیس در منطقه از جمله اشغال و تجاوز علیه ملت‌های مظلوم جهان، یادآور شد: آن‌ها وقتی از این اقدامات ناامید شدند به ترور روی آوردند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامی که در زمینه دستگیری سرکرده‌ این گروهک تروریستی (جندالله) صورت گرفت نشانه شکست بزرگ این قدرت‌ها در مصاف با ما و قدرت‌های منطقه است و ماهیت تروریستی این قدرت‌ها را نشان می‌دهد.

وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به " اقدام تروریستی اخیر موساد در دبی با همکاری سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس که منجر به شهادت یکی از اعضای حماس شد" گفت: آن‌ها درصدد این بودند که منطقه را به میدانی برای اقدامات تروریستی خود تبدیل کنند و فضاحت آن‌چه که در دبی اتفاق افتاد، بیشتر از آن است که دبی بخواهد با یک جلسه‌ تکذیبیه و اقداماتی از این قبیل بر روی آن سرپوش بگذارد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که " بنا بر اسناد متقن عبدالمالک ریگی از سوی سرویس اطلاعاتی آمریکا و دیگر قدرت‌ها حمایت می‌شد" به اشراف جمهوری اسلامی ایران در این مساله اشاره کرد و با ارایه‌ عکسی به خبرنگاران و تصویربرداران حاضر در این جلسه که به 24 ساعت قبل از دستگیری عبدالمالک ریگی از سوی ایران مربوط می‌شد، اعلام کرد: این عکس 24 ساعت قبل از دستگیری این شرور در مقر نیروهای آمریکایی در افغانستان گرفته شده است.

وزیر اطلاعات در ادامه با ارایه کارت شناسایی ریگی که در پاکستان توسط نیروهای آمریکایی تهیه شده بود، همچنین گذرنامه افغانی که آمریکایی‌ها برای او تهیه کرده بودند و همچنین ویزای دبی، ریگی که آن‌ها برای تسهیل رفت و آمدهای این تروریست جهت انجام مذاکره پیرامون اقدامات تروریستی وی تهیه کرده بودند، از آن‌ها به عنوان دیگر اسناد جمهوری اسلامی در اثبات همکاری ریگی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورهای نظام سلطه نام برد.

وی در ادامه به قرائت اظهارات یکی از مسئولان سرویس‌های اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه درباره نحوه همکاری ریگی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: بنا به گفته این مسئول، ریگی با برخی کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا کار می‌کرده و حتی سفرهایی نیز به این کشورها داشته است. او حتی با فرمانده‌ نیروهای ناتو در افغانستان دیدار داشته و فرمانده‌ ناتو در این دیدار نسبت به ایده ایجاد بلوچستان بزرگ از خود علاقه نشان داده است.

وی همچنین به نقل از این مقام اطلاعاتی مربوط به یکی از کشورهای منطقه اظهار کرد: ریگی در خلال مذاکراتی که با مقامات آمریکایی داشته از وی خواسته شده که اقدامات تروریستی‌ای را نیز علیه مقامات ایران انجام دهد. همچنین وی از طریق تنگه‌ جبل‌الطارق به کشورهای اروپایی سفر کرد و در این سفر مذاکراتی در زمینه‌ انجام اقداماتی علیه ایران را با مسئولان این کشورها انجام داد که هماهنگی سفر نیز توسط انگلیسی‌ها و با همکاری آمریکایی‌ها انجام شد.

مصلحی در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید مجدد بر این‌که " اقداماتی که این شرور تروریست در مدت فعالیت خود انجام می‌داده با خط‌دهی سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی بوده از " حمله به اتوبوس مسافربری، کشتار کور مردم بیگناه و انفجار مسجد" به عنوان نمونه‌هایی از اقدامات ریگی نام برد و یادآور شد که این شرور تروریست از طریق شبکه B.B.C. و V.O.A. به این اقدامات خود افتخار می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشی شبکه‌های خبری B.B.C. و V.O.A. در انتشار اخبار مربوط به اقدامات این شرور تروریست که از آن به عنوان سند افتخار وی یاد می‌کردند به اقدام تروریستی اخیر در دبی اشاره کرد و گفت: آن‌ها به دنبال این بودند که منطقه را به مأمنی برای اقدامات تروریستی خود تبدیل کنند. آن‌ها می‌خواستند از طریق دبی این شرور را به یکی از مراکز خود ببرند و در زمینه اقدامات تروریستی خود مذاکراتی را با وی انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به درخواست جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه و حتی آمریکا در زمینه‌ همکاری در دستگیری این شرور تروریست، تصریح کرد: اما بدون این‌که هیچ‌یک از سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها از جمله سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه با ما همکاری داشته باشند، سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق شدند با یک اقدام ارزشمند و مدیریت دقیق اطلاعاتی این شرور را در مکان‌های مختلف تعقیب و همراهی کنند و در فضای جمهوری اسلامی وی را دستگیر کرده و در اختیار دستگاه قضایی قرار دهند.

وزیر اطلاعات در ادامه با هشدار به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و جهان سلطه از آن‌ها خواست تا دست از حمایت از تروریست‌هایی که دست‌شان به خون انسان‌های بیگناه آلوده است، بردارند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که " جمهوری اسلامی راه اقدام قانونی علیه آمریکا و انگلیس را به واسطه‌ حمایت و همکاری از اقدامات تروریستی ریگی از طریق مجامع جهانی برای خود باز می‌بیند" توجه مجامع را به این نوع اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس خواستار شد.

وی هم‌چنین تاکید کرد: مردم ایران اجازه نخواهند داد کسانی که با اشغال و تجاوز به اهداف خود نرسیدند، با ترور به اهداف خود برسند.

مصلحی در ادامه‌ اظهاراتش با ابراز امیدواری نسبت به این‌که " خانواده عزیزانی که به واسطه‌ اقدامات این فرد شرور به شهادت رسیده‌اند از دستگیری وی خوشحال شوند" اظهار کرد: قطعا دستگیری عبدالمالک ریگی خشنودی امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و مردم ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با تشکر از کلیه‌ دستگاه‌های نظامی و انتظامی که در جریان دستگیری این شرور با وزارت اطلاعات همکاری کردند، خاطرنشان کرد: این اقدام در پی حرکت و مدیریت اطلاعاتی حدودا پنج ماهه به نتیجه رسید و بعد از شهادت شهید سردار شوشتری به همراه جمعی از یارانش شروع و امروز به نتیجه مطلوب ختم شد.

وی همچنین درباره کیفیت همکاری‌های صورت گرفته از ناحیه مردم و همچنین سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه گفت: این فرد چون در داخل کشور نبود سربازان گمنام امام زمان(عج) با حرکت‌های اطلاعاتی وی را دنبال کردند.

وزیر اطلاعات همچنین با تاکید بر این‌که "اسناد ما در مورد نوع ارتباط این فرد با آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی و غیراروپایی متقن است" از ارایه‌ این اسناد به خود عبدالمالک ریگی در حین بازجویی‌ها خبر داد و با بیان این‌که "ممکن است این اسناد تعجب خود ریگی را نیز در پی داشته باشد" گفت: بعد از ارایه‌ اسناد قطعا ریگی اعترافات خوبی خواهد داشت که برای رسوایی اروپا و آمریکا منشا اثر است.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر کشور به پاکستان و مستندات ارایه شده درباره وجود مستندات غیرقابل انکاری که بر همکاری ریگی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی صحه می‌گذارد، گفت: در آن‌جا اقدامات مختلف در زمینه حقوقی انجام شد و با اعترافات خود ریگی ما می‌توانیم از آن برای اثبات این مستندات استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که " ما در دستگیری این شرور با هیچ سرویس اطلاعاتی مشارکت نداشتیم" اظهار کرد: نیروهای اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) از مقر اولیه تا مکان‌های مختلفی که ریگی در آن‌جا تردد داشت و حتی حضور وی در مقر نیروهای آمریکایی در افغانستان قضیه را مدیریت کردند و تمام این ماجرا با مدیریت نیروهای اطلاعاتی کشورمان صورت گرفته است.

مصلحی درباره این‌که آیا تا این لحظه کشورهایی که ایران مدعی همکاری آن‌ها با ریگی در انجام اعمال تروریستی خود است این قضیه را تکذیب کرده‌اند؟ گفت: اسناد این‌قدر قوی است که جایی برای انکار ندارد.

کد خبر 102184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز