سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبر دستگیری عبدالمالک ریگی چهارم اسفند به‌طور رسمی از سوی وزارت اطلاعات اعلام شد.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، واحد مرکزی خبر نیز فیلم دستگیری ریگی را در سایت خبری خود قرار داد.

مقامات ایران که همواره سعی در دستگیری وی داشتند پس از آخرین اقدام تروریستی این گروه که در زاهدان انجام شد و تعدادی از فرماندهان سپاه در آن به شهادت رسیدند اقدامات جدی تری را برای دستگیری ریگی آغاز کردند وهمکاری بیشتر و نزدیکتر با پاکستان را دردستور کار خود قرار دادند.

مقامات امنیتی و اطلاعاتی ایران در ماه های گذشته بارها تاکید کرده بودند که هسته مرکزی و رهبری گروه جندالله در پاکستان مستقر است که پس از انجام عملیات در داخل خاک ایران، با عبور از مرز به آن کشور پناه می برد و خواستار بازداشت و تحویل آنان شده بودند.

گروه جندالله در یک رشته عملیات خشونت آمیز در شرق ایران، شامل بمب گذاری، ترور ماموران و مقامات محلی، گروگانگیری و قتل گروگان ها دست داشته است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال 1384 است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آنها را کشتند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر شهید و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

در حادثه ای دیگر، در مهرماه گذشته بیش از چهل نفر از جمله تعدادی از فرماندهان  سپاه پاسداران در یک انفجار انتحاری در گردهمایی ریش سفیدان محلی و فرماندهان سپاه پاسداران در شهر پیشین، واقع در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند. گروه جندالله مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت.

تا کنون چندین نفردر ارتباط با گروه جندالله و عملیات آن محاکمه و اعدام شده اند. عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، از جمله کسانی است که به اتهام دست داشتن در عملیات این گروه محاکمه و به اعدام محکوم شده اما این حکم هنوز به اجرا در نیامده است.

کد خبر 102182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز