همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی گفت: ‌نخستین گروه از پرسش‌های رژیم تجاری ایران در قالب 700 سوال در روزهای اخیر از طریق دبیرخانه سازمان جهانی تجارت به ایران تحویل داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بازرگانی، مهدی غضنفری با بیان اینکه سوالات کاملا‌، تخصصی و فنی است‌، ‌افزود: ‌رژیم تجاری پیش از این در میان 153 کشور عضو سازمان جهانی تجارت توزیع شده است‌.

وی ادامه داد‌‌:‌ محتوای سوالات نشان می‌دهد که کشورهایی با توان بالای تنظیم تجاری اولین مطالعه‌کنندگان رژیم تجاری ایران در کوتاه‌ترین مدت ممکن بوده‌اند‌.

وزیر بازرگانی گفت‌: سوالات مطرح شده برمبنای 105سرفصل رژیم تجاری است و کشورها‌ی علاقه‌مند به عضویت در گروه کاری ایران‌، ‌ممکن است در مرحله‌ی بعد سوالاتی را در‌خصوص جواب‌ها عنوان کنند‌.

غضنفری با اشاره براینکه روند الحاق به سازمان جهانی تجارت این‌گونه است که تا زمان تفهیم کامل کشور پرسشگر‌، دربرخی مواقع حتی یک سوال برای 10 تا 18 بار ردوبدل می‌شود‌، ‌افزود: ‌جمهوری اسلامی ایران نیز از این روند مستثنی نیست و پیش‌بینی می‌شود سوالات متعددی مطرح شود‌.

وی گفت‌‌: ‌هر‌چند که توان کارشناسی بالا در وزارت بازرگانی و سایر دستگاه‌ها امکان‌ پاسخگویی کامل به پرسش‌ها را فراهم می‌کند و جای نگرانی نیست‌، اما پاسخ به پرسش‌ها و ترجمه به زبان انگلیسی موضوعی زمان براست و ممکن است روند کامل دریافت پرسش و پاسخگویی به‌طور میانگین دو تا سه سال بطول انجامد‌.

‌وزیر بازرگانی درعین حال گفت‌:‌ طبقه‌بندی پرسش‌ها و ارایه آنها به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با سوال‌، ‌نخستین مرحله از آغاز پاسخگویی است و تلاش می‌شود در تعاملی نزدیک با همکاری مراجع ذیربط‌ها بهترین پاسخ‌ها و به صورت فنی وتخصصی ارسال گردد‌.

وزیر بازرگانی تاکید کرد‌: ‌توانایی کامل از نظر فنی و تخصصی برای پاسخگویی به پرسش‌ها وجود دارد.

وی به این موضوع اشاره کرد‌: از آنجایی که با توجه به ارسال رژیم تجاری احتمال مطرح شدن پرسش‌ها ی متعدد می‌رفت‌، ‌‌بنابراین هماهنگی‌های لازم پیش از این انجام شد و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد‌.

غضنفری این احتمال را هم داد که در فاصله پاسخ به نخستین گروه از پرسش‌ها حداقل 200سوال دیگر را ایران دریافت کند‌.

وزیربازرگانی‌،‌ درباره دلایل مطرح شدن پرسش‌ها از سوی کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت گفت‌: ‌عمده موضوع براین مبنا‌ست که چه مقدار از قوانین‌، ‌مقررات و سیاست‌ها وبرنامه‌ها‌ی ما با سازمان جهانی تجارت سازگاری دارد‌.

وی با بیان اینکه در مواردی ممکن است سازمان جهانی تجارت از ایران بخواهد برخی قوانین مغایر با موافقتنامه‌های این سازمان و بانک جهانی را مطابقت و یا به وضع قوانین جدید بپردازد‌،‌ تاکید کرد‌، ‌اما این موضوع دستوری نیست و الزامی برای ایران وجود ندارد‌.

غضنفری در ادامه برخی دیدگاه‌ها که عنوان می‌شود بخش عمده قوانین ایران با قوانین و مقررات سازمان جهانی تجارت در تعارض است را رد کرد .

وزیر بازرگانی در‌باره مرحله بعدی پس از پاسخ به پرسش‌ها گفت‌: ‌پس از دریافت تصویر روشنی از رژیم تجاری ایران توسط کشورها‌،‌ مذاکرات الحاق آغاز می‌شود‌.

وی افزود: ‌‌روند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ممکن است حداقل هفت سال بطول بیانجامد‌.

یاد‌آور می‌شود‌‌: ‌جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه 84 به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت در‌آمد‌، برای آغاز روند الحاق کشورمان به این سازمان باید ابتدا گزارش رژیم تجاری ارایه می‌گردید.[باید های پیوستن به سازمان جهانی تجارت]

رژیم تجاری ایران برای پیوستن به WTO شامل 105 سرفصل است که در آن واقعیت‌های موجود قوانین و مقررات کشورمان را به تصویر کشیده است. این گزارش در دولت دهم به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال شد.[ایران در مسیر سازمان جهانی تجارت]

گفتنی است: در فرایند الحاق کشورهای چین و روسیه به سازمان جهانی تجارت، از سوی کشورهای عضو این سازمان، بیش از پنج هزار سئوال از چین و سه هزار سئوال از روسیه مطرح شد.

کد خبر 102071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز