جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چین در اعتراض به ملاقات اوباما با دالایی لاما، رهبر جدایی طلبان تبت و با وجود هشدارهای مکرر چین درخصوص برگزاری این ملاقات، سفیر امریکا در پکن را احضار کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، چویی تیانکای (Tiankai Cui) معاون وزیر امور خارجه چین پس از ملاقات و گفتگوی دالایی لاما با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، "جان هانتسمن" سفیر امریکا در پکن را احضار و  اعتراض رسمی دولت چین را به وی تسلیم کرد. [چین دیدار اوباما با دالایی لاما را گستاخانه خواند]

ما جائو شو سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد ملاقات اوباما با دالایی لاما رهبر تبعیدی‌های تبت، نقض کامل معیارها و ضوابط حاکم بر روابط بین الملل است و با اصولی که در بیانیه مشترک امضا شده از سوی دو کشور به آنها اشاره شده است، مغایرت دارد.

وی گفت: این ملاقات همچنین برخلاف تعهدات صریح و قاطع دولت امریکاست که در آنها تبت را به عنوان بخشی از چین به رسمیت شناخته است و هیچ گونه حمایتی از " استقلال تبت " به عمل نمی آورد.

این سخنگو از دولت امریکا خواست موضع چین را با جدیت مورد توجه قرار دهد و بی درنگ گام هایی را برای جلوگیری از هرگونه تماس زهرآلود اتخاذ کند و به حمایت از نیروهای جدایی طلب پایان دهد.

همچنین هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روزپنجشنبه در واشنگتن با دالایی لاما رهبر بوداییان تبت دیدار کرد.

دالایی لاما در ماه مارس 1959 مخالفت خود را با حاکمیت چین در تبت آغاز کرد و سپس به هند گریخت و دولت در تبعید تبت را تشکیل داد.

رهبر بوداییان تبت از آن تاریخ تاکنون همچنان به فعالیت‌های خود برضد دولت چین ادامه داده است

کد خبر 101823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز