چین به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که در صورت دیدار با دالایی‌لاما، به روابط 2 کشور آسیب می‌زند.

ژو وایگون از مقامات ارشد حزب کمونیست چین13بهمن رسما اعلام کرد که اگر دیدار اوباما با دالایی لاما طبق برنامه‌ریزی انجام شود، پکن اقدامات لازم را انجام خواهد داد.  این دومین بار در یک هفته گذشته است که روابط چین و آمریکا چنین با هشدار و اخطار همراه می‌شود.

کاخ سفید اعلام کرده‌است که اوباما قرار است با دالایی‌لاما رهبر بودائیان تبت درماه فوریه دیدار کند. پیش از این اوباما دیدار با دالایی‌لاما را به خاطر لطمه نزدن به روابط با پکن به تاخیر انداخته بود. این موضوع امتیازی تلقی شد که واشنگتن به پکن داده است اما اکنون کاخ سفید می‌گوید که این دیدار در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

دولت چین سال‌هاست که تلاش می‌کند کشورهای خارجی را از هرگونه دیدار با دالایی‌لاما باز دارد اما مقامات اروپایی و آمریکایی معمولا با او دیدار می‌کنند. در یک هفته گذشته انتشار خبر قرارداد تسلیحاتی 4/6 میلیارد دلاری آمریکا و تایوان خشم پکن را برانگیخت و واکنش شدید دولت چین علیه واشنگتن را به همراه داشت.

اکنون نیز کاخ سفید از دیدار اوباما با رهبر بودائیان تبت خبر می‌دهد که این اقدام هم واکنش خشم‌آلود و تهدید‌آمیز چین را به‌همراه داشته است. به‌نظر می‌رسد روابط چین و آمریکا به‌سرعت در حال تیره شدن است.

کد خبر 100884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز