روسای جمهوری آمریکا و روسیه پس از چندین ماه مذاکره سرانجام معاهده جدید کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت را طی مراسمی در پراگ، پایتخت جمهوری چک امضا کردند

 این توافق جدید، آمریکا و روسیه را متعهد می‌کند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک خود را به 1550 کلاهک یعنی 30 درصد کمتر از سقفی که قبلا تعیین شده بود، کاهش دهند. در این پیمان همچنین آورده شده است که دو طرف اجازه دارند تا 700 موشک بالستیک و بمب افکن سنگین را حفظ کنند.

این توافقنامه جایگزین پیمان استارت می‌شود که در سال 1991 میان مقام‌های آمریکا و شوروی سابق منعقد شد و اعتبار آن در ماه دسامبر سال 2009 به پایان رسید. باراک اوباما در مراسم امضای این معاهده‌حصول این توافق نهایی را یک اتفاق فوق‌العاده توصیف کرد و آن را نقطه عطفی مهم برای اقدامات در راستای منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی عنوان کرد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه هم با اشاره به اینکه مذاکرات برای رسیدن به این توافق آسان نبوده است، اعلام کرد که این توافقنامه باعث می‌شود تا همکاری‌های 2 کشور در‌سطح بالاتری انجام شود.

روسیه اعلام کرده است که اجرای این پیمان تا زمانی که افزایش امکانات سپر ضد‌موشکی آمریکا تهدیدی برای توان هسته‌ای روسیه ایجاد نکند، ادامه پیدا خواهد کرد. روسیه در بیانیه‌ای که همزمان با امضای این معاهده منتشر شد بار دیگر تاکید کرد: این پیمان تنها در صورتی می‌تواند اجراشدنی باشد که افزایش توان سیستم سپر ضد‌موشکی آمریکا از نظر کیفی و کمی صورت نگیرد.بان‌ کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و بسیاری از سران کشورهای اروپایی از امضای این معاهده استقبال کرده‌اند.

اولین پیمان استارت در سال 1991 امضا شد‌  که ‌ براساس آن  سقف 6هزار کلاهک هسته‌ای برای  آمریکا و روسیه تعیین شد. در سال 2002 در مسکو قرارداد تکمیلی تحت عنوان استارت یک درباره کاهش تسلیحات راهبردی منعقد شد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای هر کشور را به 1700-2200 محدود می‌کرد.

کد خبر 104654

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز