کنگره آمریکا در حال بحث درباره قانونی است که پرده از فعالیت بانک مرکزی این کشور برمی‌دارد و از پنهانکاری آن می‌کاهد.

ران پال عضو کنگره معتقد است این بانک در ‌ دهه 1980، میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات به عراق وام داده‌است. از سال 2007 که اوضاع اقتصاد آمریکا نابسامان شد و بحران اقتصادی عظیمی بر آن سایه افکند، بانک مرکزی این کشور در حالت تدافعی قرار گرفته است. قانونگذاران خواستار نظارت بیشتر بر این نهاد پنهان شده‌اند که کار اصلی‌اش چاپ اسکناس است.

شخصی که رهبری مبارزه با بانک مرکزی آمریکا را بر عهده دارد، ران پال عضو 74 ساله کنگره از ایالت تگزاس است. وی منتقد صریح سیاست خارجی و پولی آمریکاست و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جاری در ایالات متحده که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک توفان سیاسی است، چه بسا بتواند موفق شود لایحه شفافیت بانک مرکزی را به تصویب برساند. قانون یادشده این امکان را به قانونگذاران می‌دهد که از این بانک حسابرسی کنند. در حال حاضر، آنان فاقد چنین اختیاری هستند.

اخیرا پال و همکارانش توانستند پل برنانکه رئیس بانک مرکزی آمریکا را روی صندلی پرسش و پاسخ در کنگره بنشانند. برنانکه فردی است که دستگاه‌های چاپ اسکناس را با سرعت تمام فعال کرده است تا پول لازم را برای نجات اقتصاد آمریکا چاپ کنند. پال همواره از نبود نظارت کنگره بر فعالیت بانک مرکزی انتقاد کرده است.

وی در جلسه پرسش و پاسخ یادشده به موضوع نبود شفافیت در بانک مرکزی آمریکا پرداخت و گفت که این امر در سیاست خارجی این کشور نیز اخلال می‌کند. وی افزود که در دهه 1980، این بانک 5 میلیارد دلار به صدام‌ وام داد و وی از مجتمع نظامی و اقتصادی ما اسلحه خرید.

عکس معروفی وجود دارد که دونالد رامسفلد فرستاده ویژه رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا را در حالی نشان می‌دهد که روز 20 دسامبر 1983 در اوج جنگ عراق با ایران، با صدام ‌ در بغداد دست می‌دهد.

براساس اسناد موجود در آرشیو امنیت ملی آمریکا، در این دیدار آنان درباره مسائل منطقه‌ای مورد علاقه دو طرف، مخالفت هر دو با ایران و سوریه و تلاش‌های آمریکا برای یافتن راه‌های دیگری برای انتقال نفت عراق مذاکره می‌کنند. با وجود اینکه براساس سیاست رسمی آمریکا صدور تجهیزات نظامی آمریکایی به عراق ممنوع بود، این کار صورت گرفت.

پال یادآوری کرد که پس از سقوط صدام ‌ در سال 2003 نیز مقادیر زیادی پول از طریق بانک مرکزی آمریکا در اختیار دولت موقت عراق قرار گرفت. به این ترتیب، این بانک ظرف 2 دهه 2 بار از رهگذر ارائه وام به عراق بهره برد.

به گفته تحلیلگران، این امر نشان می‌دهد که بانک مرکزی آمریکا در ارتباط با سیاست خارجی این کشور از حیطه اختیارات خود فراتر می‌رود. پال معتقد است اگر آمریکا به دلایل موجه به کشورهای خارجی پول می‌دهد، این وظیفه کنگره است که مردم را از این امر آگاه کند. اما اتهامات بانک مرکزی به اینجا ختم نشد.

پال  اعلام کرده است که پول‌های موجود در رسوایی واترگیت از جانب بانک مرکزی تأمین شده بود. ‌اختیاراتی که این بانک اکنون از آن برخوردار است، براساس قانون مصوب سال 1913 به آن اعطا شد. تداوم ریاست برنانکه بر مهم‌ترین نهاد پولی آمریکا به‌مدت 4 سال دیگر اخیرا از سوی سنا تأیید شد.

برخی منتقدان حتی این قانون را مبتنی بر قانون اساسی نمی‌دانند؛ زیرا قانون زمانی تصویب شد که بسیاری از اعضای کنگره در مرخصی بودند. اما پال گفت که قانون اساسی ایالات متحده اختیار ضرب سکه و تنظیم ارزش پول را به بانک مرکزی می‌دهد، نه وظیفه تعیین سیاست پولی را.

وی تصریح کرد که قانون اساسی به دولت فدرال اجازه نمی‌دهد که با تدوین سیاست پولی را  تورمی، سطح زندگی مردم این کشور را پایین بیاورد. با توجه به افکار عمومی مردم آمریکا و با در نظر گرفتن فعالیت جنبش محافظه‌کاری ضددمکرات‌ها، تعجب‌آور نیست که عقاید ران پال مخاطبان بسیار مشتاقی در این کشور پیدا کرده است.

منبع: rt.com
ترجمه: وحیدرضا نعیمی

کد خبر 104087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز