همشهری‌آنلاین: علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی، در سال ۱۳۱۴ در چهارمحال بختیاری به دنیا آمد

دهکردی

او از 17سالگی کار خود را در زمینه نوازندگی سازهای محلی این استان همچون سرنا،کرنا و کمانچه آغاز کرد.

سرنای نوروزی پخش‌شده از سیما در سه دهه‌اخیر با نفس گرم علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی بوده‌است. او در کشورهایی همچون آلمان ،کانادا ،فرانسه ،قرقیزستان ،ترکمنستان ،مغولستان ،دبی ،ژاپن ،ترکیه ،کویت و هنگ‌کنگ به اجرای موسیقی محلی پرداخت و در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین المللی موسیقی شرکت کرد.

شرکت در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ،اجرای موسیقی در جشن‌های گل و گیاه ،نوازندگی ساز در تئاتر ، نوازندگی سرنا  در سریال روزی روزگاری و دریافت 50 لوح تقدیر در کارنامه کاری و حرفه‌ای او به چشم می‌آید. او در جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان نیز برنامه‌هایی اجرا کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

 وی به از قابلیت‌های ساز سرنا برای موسیقی ردیف دستگاهی هم بهره می‌برد ، به نحوی که دستگاه‌های هفتگانه و آوازهای دوازده‌تایی را بر روی سازهای کرنا و سرنا اجرا کرده است و حتی 90 دست نوشته نیز برای اجرای دستگاه‌های موسیقی بر روی این دو ساز فراهم آورده است.

شهرت اصلی مهدی‌پور به خاطر نواختن سرنای معروفی‌است که هر ساله و در آغاز سال نو (نوروز) از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود. او این اجرا را 24 سال پیش در استودیو ضبط کرد و هم اینک هر ساله صدای ساز وی زینت‌بخش سفره‌های هفت‌سین ایرانیان و بسیاری از پارسی‌زبانان است.

این نوازنده سازهای محلی استان در سن74 سالگی و در روز 25 بهمن دارفانی را وداع گفت و صبح دوشنبه،26 بهمن در قطعه هنرمندان شهرکرد به خاک سپرده شد.

کد خبر 101601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز