یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ماشاء‌الله بامری آوازخوان ، خنیاگر و نوازنده تنبورک سال ۱۳۳۰در ایرانشهر متولد شد. او از ۸ سالگی آموختن «دهلک» را آغاز کرد و در نوجوانی علاوه بر آن، خوانندگی را نیز ادامه داد.

ماشاء‌الله بامری

بامری از سال‌های اولیه جشنواره موسیقی فجر در زمره نوازندگان و خوانندگان ثابت بخش موسیقی نواحی این جشنواره بود و سپس در جشنواره‌ها و همایش‌هایی چون آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نی‌نوازان و عمده جشنواره‌های موسیقی نواحی کرمان حضور یافت و بارها و بارها به دریافت جایزه ویژه و لوح سپاس نایئل آمد.

این پیشکسوت موسیقی بلوچی بیش از ۷۰ لوح سپاس، تقدیرنامه و دیپلم افتخار از جشنوارهای مختلف موسیقی استانی، کشوری و بین المللی کسب کرد و در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی نیز به عنوان پژوهشگر شاخص موسیقی سیستان و بلوچستان معرفی و تقدیر شد.

بامری گروه موسیقی ایرانشهر را در اواخر دهه۶۰ تشکیل داد و اجراهای متعددی را در داخل و همچنین در کشورهای فرانسه، آلمان، امارات متحده عربی، ونزوئلا، هلند و ترکیه کنسرت‌هایی را برگزار کرد.

بامری از مشهور‌ترین خوانندگان «سوت» یا ترانه‌های مردمی بلوچستان بود.
صدای او در آواز خوانی نغمات منطقه بلوچستان از ویژگی منحصر به فردی برخوردار بود و غلت‌ها و تحریر‌های او با دو دانگ صدای چفت و بست شده با منطقه خودش همخوانی داشت.

او در اواخر عمر دچار سرطان شد و روز شنبه،یکم مرداد دل به دیار باقی داد.

 

کد خبر 141159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز