همشهری آنلاین: رؤسای جمهوری ایران و گامبیا در بیانیه‌ای مشترک بر تحکیم روابط دو کشور تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در این بیانیه‌ای مشترک که دوشنبه 13 آذر 1385 در سومین و آخرین روز سفر «الحاجی یحیی جامه» رئیس‌جمهوری گامبیا به تهران منتشر شد، همچنین بر لزوم همکاری‌های دو کشور در عرصه بین‌المللی تأکید شده است.

محمود احمدی نژاد و الحاجی یحیی جامه روسای جمهوری دو کشور در جریان گفتگوها و مذاکرات علاوه بر ابراز رضایت از روند روابط بسیار گرم موجود بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گامبیا، خواستار تحکیم هر چه بیشتر این روابط و گسترش و تعمیق پیوندهای دوستی میان مردم مسلمان ایران و گامبیا شدند.

رؤسای جمهوری ایران و گامبیا همچنین بر اهمیت تبادل هیات‌های عالیرتبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور بمنظور تحکیم روابط دوجانبه و تداوم رایزنی‌ها و اطلاع از دیدگاههای یکدیگر در رابطه با تحولات منطقه‌ای و جهان تأکید کردند.

طرفین ضمن با اهمیت شمردن همکاری میان دو کشور در زمینه‌های کشاورزی و نیرو، خواستار حمایت همه‌جانبه دو دولت از همکاریهای دو کشور در زمینه‌های مذکور شدند. آنها متفقا خواستار اجرای توافقهای گذشته بین دو کشور بخصوص در بخش کشاورزی و شیلات شدند.

دو رئیس‌جمهوری همچنین به منظور پیگیری منظم همکاریها و مناسبات بین دو کشور بر لزوم احیای مجدد اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی بین دو کشور تأکید کرده و به وزرای ذیربط دستور دادند مقدمات برگزاری آن را در نزدیک‌ترین زمان مورد توافق فراهم آورند.

رئیس‌جمهوری گامبیا نیز خواستار مشارکت بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در گامبیا گردید.

طرفین همچنین ضمن بررسی مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بر لزوم تداوم رایزنی و تبادل نظر مقامات دو کشور و نیز نمایندگان آنها در سازمانها و مجامع بین‌المللی در جهت افزایش همکاریهای بین‌المللی و گسترش صلح در مناطق مختلف جهان تأکید کردند.

دو رئیس‌جمهوری همچنین ضمن بررسی آخرین تحولات خاورمیانه، حمایت قاطع خود را از مردم فلسطین در مبارزه برای احقاق حقوق انکارناپذیر آنان و ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف اعلام داشتند.

آنها همچنین بر ضرورت تفکیک میان مفهوم تروریسم و مقاومت مشروع ملتها در برابر اشغال تأکید و ادامه کشتار و قتل عام مردم فلسطین را محکوم کردند و خواستار واکنش مناسب مجامع بین‌المللی در برابر رفتار ددمنشانه رژیم صهیونیستی شدند.

رؤسای جمهوری ایران و گامبیا همچنین ضمن محکوم کردن حملات گذشته رژیم صهیونیستی به لبنان، مقاومت دلیرانه حزب‌الله، مردم و دولت لبنان را ستوده و خواستار حل اختلافات سیاسی موجود از طریق گفتگو شدند.

طرفین نسبت به تداوم خشونت و قتل عام مردم عراق که این کشور را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهد ابراز نگرانی عمیق نموده و ضمن تأکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی این کشور بر حق مردم عراق نسبت به کنترل کامل امور داخلی خود و خروج هرچه سریعتر نیروهای اشغالگر تأکید کردند.

طرفین همچنین ضمن تبادل نظر در مورد موضوع حقوق بشر و ضمن انتقاد از برخورد یکجانبه و گزینشی و اعمال هرگونه رهیافت دوگانه در رابطه با مسایل حقوق بشری، استفاده برخی کشورهای غربی از این موضوع را محکوم کردند.

در این خصوص طرف گامبیایی همچون گذشته مخالفت خود را با صدور قطعنامه های تبعیض‌آمیز در مورد وضعیت حقوق بشر در مجامع بین‌المللی با هدف فشار بر کشورهای خاص، از جمله علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت.

دو کشور بر حق غیرقابل انکار کشورهای عضو معاهده "‪ "NPT‬جهت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق با ماده چهار این معاهده تأکید و هر گونه رفتار تبعیض‌آمیز با کشورهای در حال توسعه از جمله جمهوری اسلامی ایران در اجرای این ماده را بشدت محکوم کردند.

طرفین قویا تأکید کردند که مسائل و نگرانی‌ها بایستی از طریق گفتگو و ازسرگیری مذاکرات بدون هیچگونه پیش شرطی و بر اساس احترام متقابل و حقوق برابر و حل و فصل شود. بر این اساس طرفین هرگونه سوء‌استفاده و پرداختن به این موضوع خارج از مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کردند.

طرفین اهمیت صلح و ثبات را به عنوان عوامل اساسی برای توسعه و پیشرفت مورد توجه قرار داده و از تلاش‌های انجام شده توسط سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای استقرار صلح در مناطق مختلف جهان از جمله در آفریقا تقدیر کردند.

طرفین متعهد گردیدند که در خصوص اصلاح ساختار سازمان ملل و ارگان‌های اصلی آن بویژه شورای امنیت همکاری نمایند.

همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور گامبیا امروز از شرکت ایران‌خودرو دیزل و توانمندی‌های تولیدی وزارت دفاع بازدید کرد.

وی رسماً توسط رئیس‌جمهور ایران بدرقه شد.

کد خبر 10138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز