گروه ادب و هنر: کمتر از 3هفته به برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مانده و حالا این‌بار نوبت اهالی موسیقی است تا شانه از زیربار داوری این فستیوال خالی کنند.

19بهمن خبر رسیدکه  ارفع اطرایی حاضر به داوری جشنواره موسیقی فجر نشده است.
هنوز اسامی هیات انتخاب آثار و شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر اعلام نشده‌است تا معلوم شود فقط جشنواره فیلم و تئاتر نبوده که هنرمندان تن به داوری در آنها ندادند.

ارفع اطرایی، پژوهشگر موسیقی که در دوره قبل جشنواره، داوری بخش سنتی را عهده‌دار بود، داوری این دوره از جشنواره موسیقی فجر را نپذیرفت. ظاهرا برخوردهای سال گذشته باعث گرفتن چنین تصمیمی از سوی وی شده است.

این نوازنده سنتور به ایلنا گفت: بسیاری از کسانی که در جشنواره هستند شاگردان من بوده‌اند اما بسیاری مسائل که در شأن داوری جشنواره باشد، رعایت نشده است.
این مدرس موسیقی با اشاره به مسائل مختلفی چون اختصاص‌ندادن بلیت به داوران، به موقع پرداخت‌نشدن حق‌الزحمه داوری، دیر پرداخت شدن این مبلغ و عدم‌اختصاص وسیله ایاب و ذهاب برای داوران، تصریح کرد: ‌من از دور اول جشنواره حضور داشتم اما هیچگاه چنین برخوردی با من نشده بود. فکر می‌کنم با توجه به این شرایط حق دارم که داوری را قبول نکنم.

خبرهای دیگر از جشنواره

شاید مهم‌ترین تغییر جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبلی، اختصاص 11سالن موسیقی به جشنواره باشد؛ تالار وزارت کشور، سالن همایش‌های برج میلاد، فرهنگسرای نیاوران، تالار وحدت، سالن اندیشه، سالن سوره، فرهنگسرای ارسباران، پردیس ملت، سالن رودکی، خانه هنرمندان و تالار شهید سلیمانی.

ستادخبری جشنواره موسیقی اعلام کرده که  با افزایش 3 سالن در مجموع بیش از 8500 صندلی به‌صورت روزانه میزبان مخاطبان این دوره از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خواهد بود.

افزایش سالن‌های موسیقی به‌گونه‌ای طراحی شده که در شمالی‌ترین نقطه تهران، (فرهنگسرای نیاوران) و در جنوبی‌ترین نقطه (تالار شهید سلیمانی) واقع در منطقه 18 شهرداری تهران پذیرای مخاطبان این برنامه باشند.

اما خبر دیگر رقابت 12 گروه موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی از میان 57‌گروه موسیقی متقاضی در بخش نواحی و  رقابت 6 گروه موسیقی کلاسیک از میان 20 گروه موسیقی متقاضی در بخش کلاسیک در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با یکدیگر است.

بودن یا نبودن

از دیگر خبرهایی که از جشنواره به‌گوش می‌رسد، حضور گروه‌هایی است که نه در بخش رقابتی بلکه در دیگر بخش‌های جشنواره شرکت می‌کنند.

سرپرست گروه ژیوار یکی از پرکارترین گروه‌های موسیقی بانوان که در 7 دوره از جشنواره شرکت کرده به ایلنا گفت که امسال به دلایل متعدد از جمله مسائل مالی در جشنواره شرکت نمی‌کند. سرپرست گروه ژیوار به 4 سال قبل اشاره کرد که برای اجرا در جشنواره قرارداد مالی به  مبلغ کم نوشته می‌شده؛  مبلغی که تنها هزینه رفت‌وآمد گروه را تامین می‌کرد.

او به گرانی بلیت کنسرت اشاره کرد و گفت: در ایام جشنواره و در روزهای اجرا سالن همیشه خالی است و حتی بلیت‌های میهمان که به گروه تعلق می‌گیرد، یک روز قبل از اجرا تحویل داده می‌شود. ازطرفی وقتی که افراد برای تهیه بلیت تماس می‌گیرند به آنها پاسخ داده می‌شود که بلیت تمام شده است؛ چون بلیت‌ها را به ارگان‌ها و مسئولان می‌دهند و ازقضا آنها هیچوقت در این برنامه‌ها حاضر نمی‌شوند.

او وظیفه جشنواره را فرهنگ‌سازی‌ می‌داند، گرچه معتقد است که برنامه‌ریزی جشنواره موسیقی فجر اصولی نیست و به این نکته اشاره دارد که اگر بلیت‌های جشنواره  در اختیار کارمندان، معلمان، استادان و پرستاران خانم گذاشته شود، علاوه بر تنوع روحی مخاطب، فرهنگ‌سازی‌ هم می‌شود.

اما گروه دیگری که حضورش منوط به بستن قرارداد است گروه لیان است که درصورت بستن قرارداد در بخش جنبی بیست و پنجمین جشنواره فجر شرکت خواهدکرد.

بنا به گفته محسن شریفیان سرپرست این گروه، مذاکراتی با این گروه درباره حضور در بخش جنبی جشنواره شده است.   او به مهر گفت: با توجه به اینکه هنوز قراردادی نداریم به‌طور قطعی نمی‌دانیم که آیا در جشنواره اجرای برنامه داریم یا خیر.  شریفیان اعلام کرد: درصورتی که گروه لیان به جشنواره بیاید، تجربه تازه‌ای از سازبندی موسیقی بندری  را اجرا خواهد کرد.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 7 تا 14 اسفندماه سال‌جاری به دبیری دکتر محمد علی خبری برگزار می‌شود.

کد خبر 101269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز