پگاه شفتی: این‌جا، گویی یک راست از عالم رؤیا آمده، هرچند با همه‌ی تصاویر رؤیایی‌اش، شهری خیالی نخواهد بود!

استانبول (ترکيه) از تاريخي‌ترين و زيباترين شهرهاي اين حوالي است که با همه‌ي زيبابودنش چندان هم بي‌مشکل نيست.

استانبول شهر توريستي پرجمعيتي است كه در بيش‌تر و‌قت‌هاي سال گردشگرها هم به جمعيت ساكن در آن، اضافه مي‌شوند. قطارهاي مترو و اتوبوس‌ها مملو از مسافرند و تاکسي‌ها در ترافيک سنگين شهر، سرگردان.

شايد همين معضلات شهري باعث شده يک شرکت نوآور ترکيه‌اي دست‌به‌کار شود و ايده‌اي براي آينده‌ي استانبول طراحي کند. شرکتي به‌نام، «داهر اينشات»، که آينده‌اي با تمام جزئيات مترقي در کنار احترام به محيط‌زيست و برخورداري از هواي پاک براي استانبول طراحي کرده ‌است.

اين شرکت يک سيستم حمل و نقل درون‌شهري چند لايه‌اي طراحي کرده است؛ سيستمي كه وقتي به اجرا درآيد، لايه‌هاي آن مي‌توانند بر يك‌ديگر سوار شوند و در آن واحد صدها مسافر را جابه‌جا کنند.

بيش از دو سال است که شرکت داهر اينشات، در حال کار بر روي سيستمي چند لايه متشکل از اتوبوس، تراموا و اتوبوس‌هاي برقي است. سيستمي که خودروها و ريل‌هايش هيچ شباهتي به نمونه‌هاي امروزي ندارد.

اين سيستم که نوعي سيستم ژيروسکوپي است، درست مانند ژيروسکوپ، به کمک ديسک‌هاي چرخنده، محور و چرخ و البته با تکيه بر پنل‌هاي خورشيدي کار خواهد كرد تا به محيط‌زيست ضرر نرساند.

پايه‌ها بلند و کوتاه مي‌شوند تا وسايل نقليه‌ي عمومي از روي سر مردم و ديگر خودروها عبور کنند و در راه‌بندان و شلوغي نمانند. همين بلند و کوتاه‌شدن پايه‌ها و عبور وسايل نقيله‌ي سيستم، از روي سر هم از نقاط قوت سيستم مذكور به‌شمار مي‌‌آيد.

با اين سيستم، ديسک‌هاي غول‌‌آسا مي‌توانند نقطه‌ي پاياني باشند براي ازدحام و ترافيک ابرشهرهايي مانند استانبول.

بعضي از اين وسايل بسيار لوکس هستند و از مبل‌هاي راحت گرفته تا تلويزيون و... در اختيار مسافر قرار مي‌دهند. در واقع چندلايه‌بودن اين سيستم باعث شده كه وسايل نقليه، فضاي زيادي براي عرض‌اندام داشته باشند و بتوانند در هرحالتي خدمات مناسبي براي مسافر فراهم کنند.

هرکدام از اين وسايل جاي زيادي دارند و مي‌توانند در آن واحد شمار زيادي از مسافران را جابه‌جا کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha