همشهری آنلاین - هلن‌صدیق‌بنای: هدف از صفحه‌آرایی در روزنامه‌‌های چاپی ایجاد انگیزه بیشتر برای خواندن، سهولت در خواندن و ایجاد زیبایی با به کارگیری عناصر بصری معقول است. اما، گویا این عناصر بصری معقول در حال تغییر هستند!

اهمیت صفحه‌آرایی از نظر ارتباط پیچیده آن با مخاطبان، جای توجه و بررسی فراوان دارد. جای‌دادن صحیح عناصر صفحه، مانند متن، تیتر، سوتیتر، روتیتر، زیرنویس‌ها، تصاویر، جداول و ... به نحوی که این عناصر از لحاظ بصری، ارتباطی متناسب با موضوع داشته و از لحاظ زیباشناسی نیز بتوانند مخاطب را جذب کنند.

طی سال‌ها اخیر ساختار رسانه‌های چاپی دست‌خوش دگرگونی‌های وسیعی شده‌ است. نکته بارز این دگرگونی‌ها؛ پیوستگی و آمیختگی عکاسی، گرافیک و رسانه در قالب ارتباطات است که روز به روز بیشتر نیز دیده می‌شود.

هدف از صفحه‌آرایی ایجاد انگیزه بیشتر برای خواندن، راحتی در خواندن و ایجاد زیبایی با به کارگیری عناصر بصری معقول است. صفحه آرایی خوب و مناسب معمولا کشش خواندن مخاطب را افزایش می‌دهد. یک صفحه‌آرایی خوب می‌تواند کمک موثری در توسعه و رشد فرهنگ نیز داشته باشد و سلیقه بصری خوانندگان را اصلاح و یا تقویت کند.

اگر‌چه روزنامه‌ها به دلیل وظیفه اطلاع‌رسانی و ارائه موضوع‌های مختلف، خوانندگان و مخاطبان خاص و تقریباً ثابت خود را دارند، با این وجود نمی‌توان نیاز به صفحه‌آرایی، گرافیک خاص و خلاقیت و نوآوری بدیع در هرشماره از روزنامه را نادیده گرفت.

خلاقیت و نوآوری یکی از ضرورت‌‌های دنیای تکنولوژی است و درمیان رقابت‌های تنگاتنگ رسانه‌‌ها اگر این نکته در اوج اهمیت خود قرار نگیرد، قطعا خوانندگان و تیراژ روزنامه رو به کاهش گذاشته و رسانه مزبور ازاوج به زیر آمده و درعرصه رقابت‌ها نیز خود به خود کنار گذاشته خواهد شد.

تکنولوژی هر روز تکنیک‌های گرافیکی جدیدی به بازار رسانه‌ای عرضه می‌کند. بهره‌برداری و آگاهی از این تکنیک‌ها،امری ضروری، لازم و غیرقابل اجتناب است. وقتی روزنامه یا مجله‌‌ای در پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌ها، تصویری پرزرق وبرق و گیرا داشته باشد، می‌تواند، مخاطبان خود را حفظ و افزایش هد و یا اینکه در سطح جهانی مطرح شود.

از این رو صفحه‌آرایی و طراحی نشریات به نوعی از اصول تبلیغات پیروی می‌کنند یا اینکه بر پایه اصول تبلیغاتی بنا شده‌اند. گرافیست‌های نشریات چاپی نیز باید علاوه بر دانش گرافیکی و تجربه کافی از علم روانشناسی در جذب و جلب مشتری نیز آگاه باشند.

به عبارت روشن‌تر، قواعدی در زبان تصویری رسانه‌ای وجود دارد که بیشتر احساس می‌شود تا دیده شود! و یک طراح روی نکته اول تاکید می‌کند.

در رسانه‌های چاپی، معمولا همه عناصر بصری و نوشتاری در محدوده‌ای قرار می‌گیرند که آن را "کادر" یا "چارچوب" می‌گویند. چارچوبی که مرزهای بیرونی طرح، محدوده در برگیرنده عناصر بصری، ستون نوشته‌ها و فضایی خالی مانده را مشخص می‌کند.

این نوع صفحه‌ارایی دیگر نمی‌‌تواند پاسخ‌گو باشد. به عبارتی دیگر نمی‌توان روزنامه نگاری نوین را در قالب یک سطح مسطح یا کادر و چار‌چوب حفظ کرد. چرا که تکنولوژی تمام چارچوب‌ها و محدودیت‌ها را شکسته است. و همین روزها مقابل دیدگان شما صفحه‌های روزنامه‌ها و مجلات چاپی با ابعاد سه بعدی، تصویر رسانه‌های سنتی و کادری را در خود محو خواهد کرد.

ویلیام ایونز (William ivins) در کتاب مشهور خود به نام "چاپ و ارتباطات بصری" به این مسئله پرداخته و می‌نویسد: "کشورهای عقب مانده جهان، کشورهایی بوده و هستند که نحوه استفاده از امکانات بیان تصویری و ارتباطات تصویری را نیاموخته و نمی‌دانند؛ بسیاری از توانایی‌های غربی‌ها در نمود توسعه خود تنها به مهارت‌های ارتباطات تصویری آنان وابسته است."

خوب می‌دانید که صفحه‌های روزنامه‌های سنتی ما تبلیغات نوآورانه و خلاقیت کم یا اصلا ندارند. در دنیای فراوانی نرم‌افزار‌های طراحی این مسئله تنها به عدم دانش کافی در این زمینه اشاره دارد! طرح‌های بسیاری در روزنامه‌های جهانی برای جلب مخاطب از طراحان روزنامه کار شده است که به عنوان نوعی تغییر یا تلاش برای جلب مخاطب می‌توان گفت تا حدودی موفق هستند.

تصویر تعدادی از طرح‌های خلاقانه در روزنامه‌های مختلف دنیا را در بالا مشاهده کنید.

حال به یک نمونه طرح موفق، منحصر به فرد که از جمله کارهای آژانس تبلیغاتی کلمبیا است، نگاه کنید! این کار در نوع خود بسیار هوشمندانه، مفرح و چالش برانگیز است!

صفحه‌های روزنامه‌های چاپی و آگهی‌های مطرح

طراحی خلاقانه یک آشپزخانه در دل متن و صفحه آگهی‌های روزنامه...شما این آشپزخانه را در روزنامه می‌بینید با تمام جزئیات؟

این یک آگهی تبلیغاتی برای یک برند آشپزخانه‌ است که درون یک صفحه آگهی‌ یک روزنامه کار شده است. اگر خوب نگاه کنید آشپزخانه پنهان در وسط این صفحه روزنامه را خواهید دید. این تبلیغات، اجرای یک افکت "تری دی" بسیار خوب و زیرکانه بر روی متن است.


بالای آگهی نیز با فونت بزرگ نوشته شده است: "آشپزخانه‌ای را که اینجا می‌بینید، می‌توانید در فروشگاه هایپر سنترکورونا خریداری کنید.

آیا می‌توانید میزان تاثیرگذاری این آگهی  تبلیغاتی را حدس بزنید؟ آیا می‌دانید این آگهی تبلیغاتی جهانی شده است؟ آیا می‌توانید حدس بزنید، سفارش آگهی به این روزنامه و طراح آن، بعد رویت این تبلیغات به چه میزان افزایش داشته است؟ آیا می‌دانید چند نفر برای دیدن آن آشپزخانه به برند مزبور مراجعه کرده‌اند؟ و...بسیاری از آیا‌های دیگر که تنها در صورت تبلور خلاقیت، آموزش و اجرای افکت‌های طراحی تری دی صفحه‌های روزنامه به پاسخ آنها خواهید رسید.

این طرح از لحاظ مفهومی بسیار ‌قوی است. زیرا راهی بسیار خوب برای انتقال پیام است. راهی که هنگام خواندن روزنامه در ذهن شما نقش خواهد بست. طراح این طرح فرد خلاقی به نام فیلیپ سالازار مدیر آژانس کلمبیا است. او با ایجاد یک طرح سه بعدی تجسمی و بسیار هوشمندانه در وسط صفحه روزنامه یک آشپزخانه کامل را که شامل هود، کابینت، اجاق گاز و...را تبلیغ کرده است. او در واقع او به قلب هدف زده است. انتقال پیام با استفاده از متن و بدون استفاده از عناصر بصری خارج از متن و نوشتار چون عکس و...

در نگاه اول، آشکارا چیزی منحصر به فرد در مورد ترتیب عناصر در مقایسه با اطراف متن سیاه و سفید بیننده را به خود جلب کرده و با شکل‌گیری عجیب و غریب خطوط مورب و اریب در میان متن به خواننده به دنبال پیام کشیده شده و تا آن را در نیابد روزنامه را زمین نخواهد گذاشت.

او پس از بازرسی بیشتر، توهم فوق‌العاده نوآورانه‌ای را در میان سطور روزنامه در قالب یک آشپزخانه کوچک با همه جزئیات خواهد دید! کابینت، یک اجاق گاز که به طور مستقیم در مرکز صفحه قرار داده شده است، هود و... مطمئنا فرد با تعجب بقیه خانواده و دوستان را از کشف خود مطلع خواهد کرد و...طرحی هوشمندانه در میان سطور روزنامه پنهان شده است شما نیز می‌توانید آن را پیدا کنید؟

به نظر می‌رسد، سردبیران روزنامه‌های سنتی در استخدام و انتخاب طراحان تبلیغاتی باید دقت و حساسیت بیشتری به کار گرفته و تجدید نظر کنند تا بتوانند، مدیران خلاق هنری و حرفه‌ای در زمینه آگهی و صنعت طراحی روزنامه استخدام کنند.

از این به بعد باید؛ خلاقیت را برابر با شهرت، ثروت و جهانی شدن باز تعریف کرد! نظر شما چیست؟

  • برگرفته از؛ pinterest

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶