گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران برنامه هفتگی «کشف تهران» جمعه خود را به منطقه یک‌اختصاص داد.

 وی در این برنامه از مکان‌هایی چون امامزاده صالح(ع)، بازارچه سنتی تجریش، تکیه پایین و برخی از مشاغل قدیمی محله تجریش، کوچه زغالی‌ها، بخش‌های مختلف کاخ سعدآباد دیدن و با اهالی این منطقه گفت‌وگو کرد. مسجدجامعی همچنین به محله جماران رفت و از حسینیه قدیمی این محله و بیت امام راحل(ره) بازدید کرد.

زیارت امامزاده صالح

رئیس‌ شورای شهر تهران در کشف منطقه یک تهران، ابتدا به زیارت امامزاده صالح رفت و با حضور بر سر مزار شهدای مدفون در این امامزاده ازجمله شهدای هسته‌ای، تهرانگردی هفتگی خود را آغاز کرد. وی پس از زیارت سرداب امامزاده و حضور در صحن اصلی، به میان مردم رفت و به درددل برخی از مراجعان که مشکلات‌شان را مطرح می‌کردند گوش داد.

مسجدجامعی سپس به بازار سنتی و قدیمی تجریش رفت و از کوچه‌های قدیمی این محله همچون تکیه پایین تجریش و کوچه زغالی‌ها دیدن کرد. در این بازدید صحبت از پیشه‌های قدیمی به میان آمد و مسجدجامعی به همین‌خاطر با چند تن از کاسبان قدیمی محل تجریش به گفت‌وگو پرداخت.

بازدید از خانه امام(ره)

همانطور که گفته شد رئیس شورای شهر تهران بازدید از محله جماران را نیز در برنامه کشف تهران خود گذاشته بود. مسجدجامعی با حضور در این محله به خانه تاریخی حضرت امام‌خمینی‌(ره) هم رفت. وی ابتدا از اتاق محل دیدارهای امام دیدن کرد و سپس به بخش‌های دیگر منزل حضرت امام رفت؛ محل زندگی شخصی امام که خاطرات زیادی را دربردارد و تا‌کنون کمتر دیده شده بود. حیاط خانه و درخت گیلاسی که هنوز پابرجاست، اتاق استراحت امام، اتاق پذیرایی و حتی آشپزخانه از دیگر محل‌هایی بودند که رئیس شورای شهر و همراهان در این خانه از آنها دیدن کردند. به گفته یکی از خادمان، امام هرسال در حیاط این خانه به 3گروه افطاری می‌دادند: مسئولان نظام، اهالی محله جماران و گروه حفاظت و خادمان حسینیه جماران؛ هر کدام یک شب بر سر سفره اطعام امام(ره) می‌نشستند. از نکات قابل‌توجه در این دیدار، قناتی بود که مظهر آن در خانه امام بود؛ قناتی که آب آن وقف حسینیه جماران است و به جماران حال و هوای خاصی می‌دهد. گفتنی است حسینیه جماران قدمتی 150ساله دارد و محل ملاقات‌های عمومی حضرت امام بوده است. مسجدجامعی در این بازدید، ضمن تأکید بر مرمت و حفظ خانه امام‌خمینی‌(ره) گفت: این خانه پر از خاطرات شیرین روزهای حضور رهبر کبیر انقلاب در این محل است و باید از آن محافظت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی هم در این دیدار ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر، اظهار داشت: نکته مهمی که در این ایام اهمیت دارد، این است که یادمان بماند چرا مردم در برهه‌ای از تاریخ، رهبری امام را قبول کردند و این تغییر در کشور رخ داد. به عقیده نوه حضرت امام باید در این ایام با یادآوری آن‌ روزها، این نکته را تکرار کنیم که چرا انقلاب صورت گرفت؟ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به مسئله آلودگی هوای تهران هم اشاره کرد و با زبانی طنز گفت: امروز (جمعه) هوا بهتر است این پنکه‌ای ‌که برای هوای تهران گذاشته‌اید را هر روز روشن کنید تا هوا بهتر شود.

مقایسه ساده‌زیستی امام(ره) با کاخ‌نشینان سعدآباد

رئیس شورای شهر تهران پس از گشتی در محله جماران به مجموعه کاخ سعدآباد رفت و با آغاز جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور در کاخ فرهنگی‌ - تاریخی سعدآباد چند گالری را نیز افتتاح کرد. بازدید از آثار هنری منحصر به فرد موزه هنرهای زیبا نخستین برنامه وی در کاخ بود که با افتتاح گالری مجموعه آثار دیده نشده این موزه همراه شد. در این مجموعه تعداد زیادی از گلدان‌ها و مجسمه‌های گنجینه موزه هنرهای زیبا که هرکدام در کشورهای مختلف ساخته شده‌اند نگهداری می‌شود. احمد مسجدجامعی سپس به کاخ شاه و موزه ملت رفت و از گالری تافته‌های جدابافته که لباس‌های خاندان پهلوی و زنان دربار را دربر می‌گرفت دیدن کرد. به گفته مسئولان کاخ، این لباس‌ها از مارک‌های مطرح دنیاست که با هزینه‌های زیادی طراحی، دوخته و تزیین شده است. اینجا بود که همراهان رئیس شورای شهر ساده‌زیستی امام‌خمینی‌(ره) و تجمل‌گرایی خانواده پهلوی را در یک‌روز مقایسه کردند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مجموعه سعدآباد، از یک جلد قرآن بسیار کوچک مشهور به قرآن بندانگشتی که 30برگ داشت و آیه 1 و 2 سوره مومنون 15بار در آن تکرار شده بود نیز رونمایی کرد. وی همچنین از کاخ احمدشاهی که پس از گذشت چندین سال، همچنان بسته و بلااستفاده مانده و در حال تخریب است، دیدن کرد و برای بازسازی و استفاده از آن پیشنهادهایی داد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷