یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

گروه شهری: رئیس شورای شهر تهران در شانزدهمین برنامه «کشف تهران» با حضور در منطقه ۳، از محله ده ونک و باغات، قنات‌ها و آثار تاریخی فرهنگی و بافت فرسوده آن دیدن کرد.

اعضای شورای شهر-بازدید از شمال تهران


به گفته احمد مسجد‌جامعی باید گونه‌های طبیعی سازگار در مناطق مختلف حفظ شوند. بازدید از مسجد جامع ده ونک، حمام تاریخی ده ونک، باغ مستوفی‌الممالک، امامزاده قاضی الصابر(ع)، زورخانه ونک، دانشگاه الزهرا، آرامگاه خانوادگی مستوفی‌الممالک، قلعه ارامنه و کلیسای میناس مقدس، مجموعه ورزشی آرارات و باغات و قنات‌های ده‌ونک و دیدار با برخی از مشاهیر و اهالی منطقه ازجمله برنامه‌های وی بود.

بازدید از باغ مستوفی الممالک

احمد مسجدجامعی با حضور در مسجد جامع ده ونک با تاریخچه این مسجد آشنا شد. به گفته ساکنان محل، مسجد قدیمی ده ونک در سال 1342خراب شد و جای خود را به ساختمان فعلی مسجد داد. مسجد جامعی سپس به یکی از قدیمی‌ترین گرمابه‌های تهران که در زیرزمین این مسجد قرار داشت رفت و ضمن اطلاع از عمر 400ساله این گرمابه، بر حفظ و احیای این بنای تاریخی تأکید کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به باغ مستوفی‌الممالک ده ونک رفت و با حضور نوه مرحوم مستوفی از این مکان دیدن کرد. در حال حاضر بیش از 3هزار باغ در شهر تهران وجود دارد. این نکته‌ای بود که مسجدجامعی در بازدید از باغات ده ونک اعلام و اظهار کرد که ‌در برنامه 5ساله دوم شهرداری بر حفظ باغات در شهر تهران تأکید شده است.

در سال‌های دور بسیاری از محله‌های تهران براساس گونه‌های طبیعی آن محل نامگذاری شده بودند و در ونک نیز گونه گیاهی درخت ون رویش داشته است که در حال حاضر این‌گونه در این محل دیده نمی‌شود. بدین‌ترتیب رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که باید باغ‌های ارگانیک ایرانی را همانگونه که بوده‌اند حفظ کنیم.

لزوم احیای قنات‌های شهر

اطلاع از وضع قنات‌ها نیز نکته دیگر مورد تأکید وی بود. هم‌اکنون در تهران 500قنات وجود دارد که تنها 150قنات فعال هستند و 60قنات دیگر هم در حال بازسازی است. مسجدجامعی ابراز امیدواری کرد که بتوان تا سال آینده 100قنات دیگر را هم بازسازی کرد تا مشکل آب فضای سبز در تهران و به‌ویژه در ده ونک حل شود. در ادامه مسجد جامعی در منزل مرحوم استاد علامه کرباسچیان، مؤسس و مدیر مدارس علوی حضور یافت و با فرزند وی دیدار کرد. وی همچنین از محوطه دانشگاه الزهرا که در بخشی از آن مقبره مرحوم مستوفی‌الممالک و کارخانه قدیمی ساخت کلاهخود و ماسک شیمیایی در جنگ جهانی دوم بوده و امروزه به رستوران تبدیل شده است و همچنین یک واگن قطار قدیمی که برای دانشجویان راه‌آهن در محوطه دانشگاه الزهرا قرار دارد دیدن کرد.

در این دیدار که خانم خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا نیز حضور داشت، رئیس شورای شهر تهران، پیشنهاد داد تا کافه قطار در محل واگن قطاری که در محوطه دانشگاه قرار دارد، احداث شود که مسئولان دانشگاه و شهرداری منطقه3از این طرح استقبال کردند. حضور در باشگاه آرارات و کلیسای محوطه آن نیز از دیگر بخش‌های برنامه کشف تهران این هفته بود. وی همچنین به باشگاه اصحاب فرهنگ و هنر رفت و این باشگاه را با حضور هنرمندانی چون داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، داریوش اسدزاده، اسماعیل خلج، محمود پاک نیت و دیگر بازیگران و هنرمندان افتتاح کرد.

کد خبر 247140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز