گروه شهری: پس از گذشت ۲۰‌سال از صدور حکم توقف علیه فعالیت یکی از بزرگ‌ترین واحدهای آلاینده در جنوب غرب تهران سرانجام فعالیت این واحد صنعتی ریخته‌گری که در کار تولید انواع محصولات چدنی فعال بود برای همیشه متوقف شد.

به گزارش همشهری ساکنان اطراف این واحد آلاینده سالیان سال است که با آلودگی‌های این واحد صنفی مدارا می‌کنند تا اینکه پس از طرح شکایت به مراجع قانونی و اخیرا پیگیری جدی شورای شهر تهران سرانجام کوره ریخته‌گری این واحد آلاینده برای همیشه خاموش و مقررشد ظرف مدت 45روز آینده این کارخانه از بافت مسکونی شهرک ولیعصر منتقل شود.

بنابراین گزارش تلاش‌های صورت گرفته از سوی رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر و محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری این شورا نقش مؤثری در اجرای حکم توقف فعالیت شرکت آلاینده در منطقه18 تهران داشت.

حافظی در گفت وگو با همشهری گفت: این مجموعه آلاینده تهدید جدی برای سلامت شهروندان و ساکنان منطقه18 به‌همراه حدود 7واحد آموزشی بود که در نزدیکی این واحد صنفی استقرار دارند. این واحد ریخته‌گری روزانه 700 تا 800 تن چدن با آلایندگی بالا تولید می‌کرد تا اینکه در سال1373 بالاخره مطالبات و اعتراضات مردمی برای تعطیلی این واحد رسمیت پیدا کرد و حتی دستور پلمب و جابه‌جایی آن به خارج از محدوده شهری صادر شد اما از آن زمان تا‌کنون بارها مهلت‌های 2ساله برای اجرای این حکم از سوی مسئولان آن نادیده گرفته شد.

حافظی گفت: در برنامه بازدید از منطقه18 که اواخر آذر‌ماه گذشته صورت گرفت متوجه ظلم بزرگی شدم که در حق مردم این منطقه شده است زیرا در مدت 2ساعتی که از این منطقه مشغول بازدید بودم احساس کردم لایه‌ای از دوده و چربی تمام سطح صورت و لباس مرا گرفته بود. یکی از مشکلاتی که رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر از آن سخن گفت موضوع به خطر افتادن شغل آن دسته از کارگرانی بود که در این بخش مشغول فعالیت هستند. وی در عین حال به‌عنوان نماینده کارگران فعال در این مجموعه نیز گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادم این کارگران بیکار نخواهندشد و مطمئن هستم که آسیبی نخواهند دید به همین دلیل به کارگران تأکید کردم که از حق و حقوق آنها نیز صیانت خواهم کرد و پیگیر منافعشان خواهم بود.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز در این‌باره به همشهری گفت: طبق بند20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها تأکید شده که شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری موظف است نسبت به رفع مزاحمت صنایع در شهر تهران اقدام کند و تعطیلی این شرکت نیز در همین راستا بود. حقانی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان لغو این حکم وجود دارد، گفت: خیر، رأی نهایی، قطعی و غیرقابل برگشت است و این مجموعه قرار است به شهرک صنعتی شمس‌آباد منتقل شود.

به گفته رئیس کمیته محیط‌زیست 50سال پیش که این شرکت تاسیس و راه‌اندازی شد در حاشیه حریم تهران واقع شده بود اما رفته‌رفته به‌دلیل گسترش شهر و حرکت به سمت حریم، دیگر این کارخانه درست در مرکزیت متراکم مسکونی و آموزشی قرار گرفت و باید تمهیداتی اندیشیده می‌شد تا به جایی دیگر منتقل شود که این مهم انجام شد و ما نیز در شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم در تلاش هستیم تا بسترهای لازم برای انتقال واحدهای صنفی که انواع آلایندگی صوتی و هوا را دارند از بافت‌های مجاور مسکونی دور کنیم.

کد خبر 246066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز