همشهری‌آنلاین: گزارش عملکرد بانک‌های اصلی اروپایی در سه ماهه نخست سال 2012 نشان می‌دهد که این بانک‌ها به‌شدت از بحران بدهی‌ها در منطقه یورو زخمی شده‌اند. یک نمونه: بانکیا

بحران بخش مسکن در اسپانیا، بانک‌های این کشور را فلج کرده است. سود خالص بزرگترین بانک این کشور یعنی سانتاندر در سه ماهه نخست سال جاری 24 درصد سقوط کرد.

در همین حال رودریگو راتو، مدیر عامل بانک سرمایه گذاری بانکیا در اسپانیا،  از سمت خود کناره گیری کرد. کارشناسان برآورد می‌کنند، بانکیا که بشدت از وام‌های بد و بدون بازگشت آسیب دیده است، برای نجات خود به ده میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد.
با اعلام این خبر ارزش سهام بانکیا در بازار بورس مادرید با 3.3 درصد کاهش به هر سهم دو یورو و سی سنت رسید.

به گزارش یورونیوز گروه سرمایه گذاری اسپانیایی بانکیا روز پنجشنبه هم به روند نزولی خود ادامه داد. شاخص سهام چهارمین بانک بزرگ اسپانیا باز هم یک و یک دهم درصد کاهش یافت تا در مجموع طی هفته جاری یک کاهش پانزده درصدی را تجربه کرده باشد.

با این حال برای ملی کردن بخشی از بانکیا آمادگی‌هایی دیده می‌شود. چراکه کمک چهار و نیم میلیارد یورویی به این بانک کفایت نمی‌کند و نیازهای مالی بانکیا خیلی بیشتر از این مبلغ‌هاست.

بانکیا با ورود به بازار سهام در ژوئیه گذشته درصدد بود تا با فروش سهامش به مشتریان حداقل سه میلیارد یورو بدست آورد اما از زمان ورود به بورس تاکنون بیش از چهل درصد از ارزش سهام آن کاسته شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز