جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

فرهاد حسن‌زاده: معرفی دو کتاب «گردو ریزان» و «مامان عزیزم...»

گردو ریزان

کتابی که تازگی‌ها به کتابخانه آفتاب رسیده، جلدی طلایی دارد و دایره‌ای قهوه‌ای روی آن جا خوش کرده. این کتاب «گردو ریزان» نام دارد.

گردو ریزان آدم را به یاد برگ‌ریزان می‌اندازد  و برگ‌ریزان ذهن را می‌برد طرف پاییز. اتفاقاً داستان گردوریزان به پاییز ربط پیدا می‌کند. به شروع مدرسه و پسری که نگران خریدهای مدرسة خودش و خواهرش است. شاید این نگرانی برای بچه‌های شهری چندان
پر رنگ نباشد، اما برای بچه‌های روستا، به خصوص برای آنها که وضع مالی چندان خوبی ندارند یک دغدغه است.

این کتاب مجموعه داستان است. 17 داستان کوتاه کنار هم نشسته‌اند و کتابی شده‌اند 104 صفحه‌ای. اتفاقاً یکی از داستان‌های این مجموعه که «خاک و گلدان‌ها» نام دارد دو سال پیش در دوچرخه چاپ شده است.

نویسنده این کتاب رامین جهان‌پور است که علاقه زیادی به نوشتن داستان‌های کوتاه دارد. داستان کوتاه کالایی است که این روزها نویسنده‌های کمتری به آن علاقه نشان می‌دهند. بنابراین می‌توان به نویسنده این کتاب آفرین گفت که به این خلأ توجه نشان داده است. داستان‌های این مجموعه موضوع‌هایی ساده دارند و نویسنده خیلی ساده به این موضوع‌ها پرداخته است.

جهان‌پور با نثری روان و صمیمی دست مخاطب را می‌گیرد و به جهان داستان خودش می‌برد. جهانی که بازتاب دنیای پیرامون ماست: دوستی، کار، تلاش و امید، درون‌مایه هر یک از داستان‌های اوست.

«گردو ریزان» را انتشارات انجمن قلم ایران در شمارگان 2200 نسخه و با قیمت 1250 تومان به چاپ رسانده است.

مامان عزیزم...

قدر نامه‌هایتان را بدانید، بعضی از نامه‌ها ارزشمند هستند، البته ارزش نامه ها به فرستنده‌ها و گیرنده‌هایشان هم هست. معمولاً نامه‌های نویسندگان، شاعران، هنرمندان و گاهی سیاستمداران به خاطر موقعیت و اندیشه‌شان خواندنی هستند. این نامه‌ها گاهی در زمان حیات آنها و بیشتر مواقع پس از مرگشان به صورت کتاب چاپ می‌شوند.

نامه‌های نیما و یا نامه‌های نادر ابراهیمی  به همسرانشان از نمونه‌های ایرانی و خوب این کتاب‌هاست.

تازگی‌ها کتابی چاپ شده که با کتاب‌های نامه‌نگاری پیش از این یک تفاوت اساسی دارد. این کتاب که «مامان عزیزم...» نام دارد، مجموعه‌ای از نامه‌های تعدادی از نویسنده‌ها به مادرانشان است؛ نویسندگانی همچون شارل بودلر، گوستاو فلوبر، هنری جیمز، آندره ژید، مارسل پروست، ویلیام فاکنر، ارنست همینگوی و آنتوان دو سنت اگزوپری.

این نامه‌ها شاهدی بر ماجراهای پرشور، مشاجرات و آشتی‌ها و غم‌ها و شادی‌های نویسندگان بزرگ با زنانی است که به آنها زندگی بخشیده‌اند.

«مامان عزیزم...» را مینا دارابی امین ترجمه و انتشارات ققنوس آن را با بهای 1650 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 99923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز