گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: گذشت یکسال از آغاز به کار رسمی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به مردم این کشور اجازه داده است که اکنون واقعیت را در پشت وعده‌های جنجالی انتخاباتی او ببینند

نظرسنجی‌ها اکنون پس از گذشت یکسال نشان می‌دهد که میزان رضایت مردم آمریکا از اوباما کاهش چشمگیری داشته است. در حالی که اوباما در زمانی که به قدرت رسید با 63 درصد مقبولیت یکی از محبوب‌ترین روسای جمهوری آمریکا در زمان آغاز به کار به حساب می‌آمد، اما اکنون عدم‌رضایت از عملکرد او در سال اول ریاست‌جمهوری تقریبا در میان رهبران معاصر آمریکا کم نظیر است.

نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان رضایت مردم آمریکا از اوباما به‌تدریج و با گذشت زمان از رقابت‌های انتخاباتی کاهش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رضایت مردم آمریکا از 3ماهه‌ دوم ریاست‌جمهوری وی تا 3ماهه سوم 9 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که این روند کاهش مقبولیت ادامه داشت و میانگین محبوبیت اوباما در 3ماهه آخر سال اول حضورش در کاخ سفید به 50 درصد رسید. این آمار در مقایسه با میانگین آمار رضایت از عملکرد دیگر روسای‌جمهور آمریکا در سال اول تصدی‌شان از جنگ جهانی دوم به بعد، در پایین‌ترین سطح قرار دارد. در این دوره تنها رونالد ریگان بوده که با 49 درصد مقبولیت در سال اول وضع بدتری از اوباما داشته است.

براساس نظرسنجی اخیر شبکه ای‌بی‌سی، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که اوباما به وعده‌های اصلی خود در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری عمل نکرده است. این در حالی است که 32 درصد از مردم هم اعتقاد دارند که در سال اول ریاست‌جمهوری اوباما تعداد بسیار اندکی از وعده‌های انتخاباتی او محقق شده است.

گفته می‌شود که ناخرسندی آمریکایی‌ها از نحوه عملکرد اوباما در بحران اقتصادی این کشور و همچنین برنامه‌های او برای خدمات درمانی یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش مقبولیت او بوده است.

شبکه بی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد: با وجود آنکه اوباما روزهای نخست خود را با محبوبیتی مناسب آغاز کرد اما اکنون با گذشت یکسال از ورود او به کاخ سفید برخی از طرفدارانش هم اعتراف کرده‌اند که او به بسیاری از وعده‌های خود عمل نکرده است و خبری از تغییرات اساسی در زندگی مردم آمریکا نیست.

علاوه بر مشکلات داخلی آمریکا، بسیاری سیاست‌های خارجی دولت او از جمله تصمیم به اعزام 30 هزار نیروی بیشتر به افغانستان را عامل نارضایتی مردم آمریکا از رئیس‌جمهوری این کشور می‌دانند. در حالی که اوباما در زمان انتخابات با شعارهای ضد‌جنگ و وعده برای بازگشت نظامیان آمریکایی آرای زیادی را جمع کرده بود، اما در عمل او بدون هیچ تغییری «دیپلماسی گاوچرانی» دوران بوش را برای گسترش جنگ ادامه داده است.

به احتمال زیاد، این کاهش مقبولیت اوباما نخستین ضربه سخت خود را در انتخابات میان‌دوره‌ای ایالت ماساچوست به دمکرات‌ها وارد خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود در انتخاباتی که 29دی برای پر کردن کرسی متعلق به ادوارد کندی -سناتور سابق ایالت ماساچوست- برگزار شد، جمهوریخواهان برنده میدان باشند و اوباما شکست سختی را در نخستین آزمون انتخاباتی خود تجربه کند.

این در حالی است که بسیاری روزهای سخت‌تری را برای اوباما پیش‌بینی می‌کنند. او در سیاست‌های خارجی خود با مشکلات جدی روبه‌روست، شبه‌نظامیان طالبان با اعزام 30 هزار نیروی جدید تلاش جدی را برای سروسامان دادن دوباره خود درافغانستان آغاز کرده‌اند،

در نوامبر انتخابات کنگره برگزار می‌شود که اکثریت طرفدار اوباما در سنا را در معرض خطر قرار می‌دهد و بحران اقتصادی و بیکاری هنوز هم در آمریکا درصد بالایی دارد که باعث خشم اکثریت مردم شده است. این مسائل تنها بخشی از مشکلات روزهای آینده اوباماست که شاید عدم‌مقبولیت او را بر خلاف روزهای خوش آغاز ریاست‌جمهوری، تبدیل به یک رکورد کند.

کد خبر 99853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز