یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا برنامه‌های جدیدی را برای استفاده از انرژی هسته‌ای دنبال می‌کند

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، باراک اوباما کمیسیون جدید التاسیسی را مامور کرد ظرف دو سال پیشنهادهایی را برای حل بهتر مساله زباله‌های هسته‌ای بیابند.

علاوه بر این، وی در نظر دارد تضمین‌های اعتباری دولتی را برای صنایع اتمی سه برابر کرده و به 54 میلیارد دلار (38.6 میلیارد یورو) برساند.

اوباما در دستوری به استیون چو، وزیر انرژی آمریکا نوشت: "بیشتر شدن ظرفیت تولید انرژی پاک هسته‌ای کشورمان برای نبردمان با تغییرات اقلیمی، تضمین امنیت انرژی و رفاه اقتصادی ضروری است."

رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی خود درباره وضعیت این کشور به طور غیرمنتظره از انرژی هسته‌ای سخن گفت و تاکید کرد برق هسته‌ای و تعطیلی استخراج نفت از سواحل آمریکا بخشی از قوانین جامع انرژی این کشور خواهد بود. اوباما در گذشته استفاده از انرژی اتمی را به طور کامل رد نکرده بود، اما به خاطر رفع برخی نگرانی‌ها جانب احتیاط را در سخن گفتن در این باره رعایت می‌کرد.

کمیسیون تازه تاسیس انرژی اتمی آمریکا که 15 عضو دارد، متشکل از شخصیت‌های پیشین صنایع، سیاست محیط زیستی و صنوف است و لی همیلتون دموکرات و برنت اشکوکرافت جمهوری‌خواه هدایت آن را بر عهده دارند. همیلتون پیش از این ریاست کمیته تحقیق درباره حملات 11 سپتامبر 2001 را بر عهده داشت. اشکوکرافت هم در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پدر مشاور امنیت ملی آمریکا بود.

در حال حاضر نیروگاه‌های اتمی حدود یک پنجم برق آمریکا را تامین می‌کنند. بیش از دو دهه است که مجوزی برای احداث نیروگاه جدید صادر نشده است. دلیل رویگردانی از انرژی اتمی در آمریکا حادثه اتمی بود که 30 سال پیش در نیروگاه هریس بورگ رخ داد و بدترین حادثه از نوع خود در تاریخ آمریکا بود.

کد خبر 100568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز