پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: به نظر شما راه‌هایی که می‌شود به کمک آن یک پیام را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگری مخابره کرد، چه هستند؟

با حرف زدن، تایپ کردن، کلیک کردن و... اما تصور کنید بدون این که هیچ کاری انجام دهید، تنها پشت کامپیوترتان نشسته‌اید و با فکر کردن به موضوعی، شخصی که آن طرف دنیاست از آنچه در ذهنتان می‌گذرد آگاه می‌شود. جالب است نه؟

برای رسیدن به این هدف دانشمندان تحقیق‌های زیادی کرده‌اند. در تازه‌ترین آزمایش انجام‌شده، دو داوطلب در دو مکان مختلف پشت کامپیوترهایشان نشستند و از طریق اینترنت به یکدیگر دسترسی پیدا کردند.بر روی سر هر یک از آنها الکترودهایی وصل بود که فعالیت‌های مغز را اندازه‌گیری و ثبت می‌‌کرد. سپس پیام‌های مغزی آنها به زبان کامپیوتر، یعنی صفر و یک، ترجمه و سپس مخابره می‌شد. مثلاً در این روش اگر به بلند کردن دست راست فکر کنید، عدد یک و اگر به حرکت دادن دست چپ فکر کنید عدد صفر مخابره می‌شود. این داده‌های دو دویی سپس از طریق اینترنت به نفر دیگری که او هم به الکترودهایی مجهز شده مخابره می‌شود.

به این ترتیب، کامپیوتر دیگر پیام را دریافت می‌کند که به صورت یک چراغ چشمک‌زن دیده می شود‌. البته در این روش معنی و مفهوم پیام فرستاده نمی‌شود؛ فقط الکترودها میزان فعالیت قشر مخ را اندازه‌گیری و آن را به صورت صفر و یک مخابره می‌کنند.

دانشمندان امیدوارند با ادامه این تحقیق‌ها گام مهمی در جهت رسیدن به ارتباطی که به آن
« ارتباط مغز – کامپیوتر» یا BCI  گفته می‌شود بردارند و این آرزوی دیرینه را به واقعیت تبدیل کنند. این روش به خصوص برای کسانی که از ناتوانی‌های حرکتی رنج می‌برند و نمی‌توانند حرف بزنند یا اعضای بدنشان را تکان دهند بسیار مفید است.

کد خبر 99784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز