چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها 23 دی با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شد و از این پس باید در انتظار ابلاغ آن به دولت و تصمیمات دولت درباره زمان و نحوه اجرای آن بود.

23دی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: شورای نگهبان باتوجه به اصلاحات انجام گرفته درمورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی این لایحه را در جلسه اخیر خود بررسی و آن را مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد.

شورای نگهبان قانون اساسی براساس قانون پس از دریافت دوباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی برای اعلام نظر خود 20‌روز مهلت داشت که کمتر از یک هفته نظر خود را اعلام کرده است.

تازه‌ترین اخبار درباره تصمیمات دولت حکایت از این دارد که در سال آینده به عنوان سال نخست اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح قیمت همه کالاها و خدمات مشمول این قانون به‌طور همزمان صورت نخواهد گرفت.

طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت به اصلاح قیمت و هدفمند کردن یارانه آب، برق، گاز، بنزین، نفت‌گاز، نفت‌کوره، نفت‌سفید، گازمایع و سایر مشتقات نفت، گندم، برنج، روغن، شیر، شکر، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات ریلی مسافری موظف شده است.

همچنین به‌زودی این امکان فراهم خواهد شد تا افرادی که فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده‌اند، با پر کردن این فرم‌ها از یارانه نقدی برخوردار شوند. دولت هنوز درباره رقم یارانه نقدی به دهک‌های مختلف تصمیم‌گیری نکرده است.

کارهای مقدماتی انجام شده است

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس‌جمهوری در پی تأیید لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: این قانون باید از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی‌به رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شود.

میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: دولت کارهای مقدماتی برای اجرایی کردن این لایحه را از قبل انجام داده است ولی در مورد زمان دقیق اجرای آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی همچنین خبر داد که دولت فرصت دوباره‌ای به خانواده‌هایی که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده‌اند، خواهد داد تا این فرم را پر کنند.

یارانه همه کالا‌ها  همزمان هدفمند نمی‌شود

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست، گفت: دولت قصد ندارد یارانه 16 قلم کالای موردنظر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به طور همزمان هدفمند کند.

محمد‌رضا فرزین با بیان اینکه برای مراحل اجرایی هدفمند کردن یارانه‌ها یک بسته سیاسی مشخص وجود دارد، افزود: دولت درنظر دارد برای هدفمند کردن یارانه کالاها چند سبد تشکیل دهد و در مراحل مختلف با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی آن را اجرا کند.

وی با بیان اینکه حتی 7 حامل انرژی نیز به‌طور همزمان و در یک سبد قرار نمی‌گیرد، گفت: هدف از این اقدام جلوگیری از آثار رکودی اجرای طرح است و این نکته اصلی در بسته اجرایی طرح است.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد درخصوص آثار اجرایی طرح گفت: این آثار تا حد زیادی به بسته مدیریتی و اجرایی طرح وابسته است، البته دولت معتقد است لایحه ابتدایی دولت جامع‌تر بود و برای مرحله اجرا مشکل کمتری داشت.

کد خبر 99463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز