گروه اقتصادی: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بالاخره بدون آنکه خواسته‌های دولت برای تشکیل صندوق یا سازمانی برای اداره منابع ناشی از این طرح برآورده شود، از صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد تا اعتراض دولت را به‌دنبال داشته باشد

11آذر پس از آنکه رئیس مجلس تذکر احمد توکلی را درباره پایان قانونی بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها  پذیرفت، رسما این لایحه به شورای نگهبان ارسال شد تا دست دولت در پوست گردوی گرفتن اختیار تام در نحوه هزینه منابع هدفمند کردن یارانه‌ها باقی بماند.

بررسی لایحه در صحن علنی مجلس 3هفته پیش پایان یافته بود اما به‌علت اصرار دولت برای تامین خواسته‌هایش در نحوه هزینه درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها، قرار شد کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به رایزنی با دولت بپردازد و نتیجه را به صحن علنی مجلس اعلام کند.

طی این 3هفته، مذاکرات مختلفی میان کمیسیون ویژه و دولت صورت گرفت که نتیجه آن موافقت دولت با تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بود. اما در حالی که قرار بود دیروز عصر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس درباره الحاق ماده‌ای به لایحه برای تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها رای‌گیری کند، در جلسه علنی دیروز صبح مجلس،  احمد توکلی این روند را خلاف آیین‌نامه اعلام کرد که مورد موافقت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

لاریجانی سپس اعلام کرد: از نظر مجلس کار بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به اتمام رسیده است و این لایحه به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

دولت، لایحه را پس خواهد گرفت

این جملات لاریجانی، با واکنش فوری دولتمردان روبه‌رو شد و از یک سو معاون پارلمانی دولت ارسال لایحه به شورای نگهبان را خلاف توافقات دولت و مجلس خواند و رئیس‌جمهور نیز که به استان اصفهان سفر کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه اصفهان بار دیگر تهدید کرد که دولت لایحه را پس خواهد گرفت.

احمدی‌نژاد تاکید کرد که درصورت تامین نشدن نظرات دولت در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها بعد از استرداد آن، لایحه جدیدی به مجلس ارائه می‌شود.

به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد دیروز ظهر در بدو ورود به اصفهان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به شورای نگهبان اظهار داشت: اگر در این عرصه دست دولت بسته باشد این طرح قابل اجرا نیست و دولت لایحه داده که اکنون چیز دیگری مصوب شده که قابل اجرا نیست و نمی‌توان کاری کرد که دست مردم در این عرصه بسته باشد.

وی ادامه داد: درصورت بازگشت این لایحه از شورای نگهبان همچنان تقاضای استرداد لایحه  پابرجاست و اگر لایحه ظرفیت لازم را تامین نکند پس گرفته خواهد شد. احمدی‌نژاد تصریح کرد: درصورت پس‌گرفتن این لایحه، لایحه جدیدی را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

دولت نمی‌تواند لایحه را پس بگیرد

در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور،  درباره پس‌گرفتن لایحه هدفمندکردن یارانه‌‌ها،  احمد توکلی اظهار داشت که دولت نمی‌تواند لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را استرداد کند. وی به ایسنا گفت: از آنجا که کار مجلس در رابطه با این لایحه به اتمام رسیده است دولت دیگر نمی‌تواند لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را استرداد کند؛

این امر تنها در زمان رسیدگی به لایحه و با رای نمایندگان امکان‌پذیر بود. حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی‌نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت:‌ لایحه اکنون به‌صورت قانون به شورای نگهبان ارسال شده و در مرحله کنونی دولت نمی‌تواند این لایحه را پس بگیرد.

کد خبر 96614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز