بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس به نیمه راه رسیده است و از هفته آینده ادامه می‌یابد.

درباره نقاط مبهم و ایرادات این لایحه با اسحاق جهانگیری گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چالش‌های اصلی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از دیدگاه شما چیست؟

تصورم بر این است که یکی از طرح‌های مهم اقتصادی در حال تصویب است. این طرح به‌شدت بر زندگی تمام اقشار مردم و همچنین تمام بخش‌های اقتصاد اثر می‌گذارد. این طرح جوانب بسیاری دارد و رمز موفقیت آن در این است که تمامی‌جوانب آن دیده شود.

این طرح حتما آثار زیادی بر سرمایه‌‌گذاری دارد و در حالی که وضع فعلی سرمایه‌گذاری در کشور نامطلوب است، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، وضع سرمایه‌گذاری بدتر می‌شود. اثر این طرح بر بخش تولید موجب وخیم‌تر شدن اوضاع آن می‌شود و عدم‌رقابت را جدی‌تر می‌کند.

هدفمند کردن یارانه‌ها آثار تورمی‌جدی هم خواهد داشت و اگر به‌طور همزمان سیاست‌های جبرانی برای شاغلان که حقوق ثابت دارند، دیده نشود اوضاع این قشر نگران‌کننده خواهد شد. از سوی دیگر، هرگونه تغییری در دستمزدها موجب افزایش فشار بر بخش تولید می‌شود. مدیریت این طرح با چنین تناقض‌هایی روبه‌روست.

  • اثرات هدفمند کردن یارانه‌ها بر مردم چیست؟

این طرح از 2طریق بر زندگی مردم اثر می‌گذارد. یکی آثار مستقیم بر قیمت کالاها و حامل‌های انرژی که در لایحه به آنها اشاره شده و دیگری اثر تورمی‌بر همه کالاهاست که بر زندگی مردم اثر می‌گذارد.

  • چه ایراداتی بر سیاست‌های جبرانی که در لایحه دیده شده، وجود دارد؟

فکر می‌کنم نفس ا ین که دولت فکر کند با پرداخت یارانه به چند دهک می‌تواند مانع آثار تورمی‌این طرح بر همه جامعه شود، درست نیست. اگر به غیر‌ از 5 دهک کم‌درآمد، برای باقی جامعه راهکار جبرانی پیدا نشود، آنها هم آسیب خواهند دید.

  • پیشنهاد شما برای رفع این ایرادات چیست؟

برای اجرای موفق طرح باید آثار آن بر کل مردم به‌طور جامع دیده شود. صرفا با پرداخت نقدی نمی‌توان آثار منفی آن را رفع کرد. این طرح تبعات امنیتی و اجتماعی بزرگی دارد که باید برای آنها تمهیدات جامعی اندیشید.

باید اثرات طرح بر وضعیت یکایک تولیدات کشور و تبعات آن بر حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید دیده شود در غیر‌این صورت ممکن است این طرح با همه خوبی‌هایش نتواند موفق باشد.

کد خبر 93797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز