گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی معتقد است:

گروه‌های آسیب‌پذیر کشور بیشترین صدمه را از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها خواهند دید.

آخرین مرحله اطلا‌ع‌رسانی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که خوشه افراد را در اجرای این طرح مشخص می‌کرد شوک ناگهانی را به برخی خانواده‌ها وارد کرد. در این میان بسیاری از افراد به هنگام دریافت عدد خوشه‌هایشان و مقایسه این عدد با اعدادی که نزدیکان‌شان دریافت کرده‌بودند دچار شوک شدند.

آنها معتقد بودند که خانواده‌هایی در میان آشنایانشان با شرایط مالی بهتر در خوشه 2 جای گرفته‌اند و این در حالی است که افراد دیگری که در شرایط نسبتا نابسامانی بودند در خوشه 3جای گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی به ایلنا گفته جای مطالعات اجتماعی در طرح‌های اقتصادی و سیاسی اجرا شده در کشور خالی است.
حسن موسوی چلک تأکید کرده که این ضعف در طرح هدفمندکردن یارانه‌ها هم مشاهده شده است.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به خط فقر 900 هزار تومانی اعلام شده و اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، پیش‌بینی‌تان از افزایش احتمالی آسیب‌های اجتماعی حاصل از فقر چیست؟ تأکید کرد: چنانچه به‌دنبال توسعه اقتصادی در کشور و در پی اجرای یک طرح سیاسی و اقتصادی هستیم باید قبل از هر اقدامی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن را درقالب پیوست اجتماعی و فرهنگی مدنظر قراردهیم.

موسوی افزود: متأسفانه در کشور ما هنوز پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی برای طرح‌ها جا نیفتاده است به‌طوری‌که مجلس طرح‌ها را بدون پیوست تصویب کرده و دولت هم بدون توجه به چنین پیوست‌هایی به مجلس لوایح و طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهد.

به اعتقاد مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور، اعمال نشدن پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در طرح‌های کشور جزو ضعف‌های نظام برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها بوده به‌طوری که در حال حاضر سیاستگذاری‌های اجتماعی و فرهنگی تحت‌ تأثیر سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی، مغفول می‌ماند.

به گفته موسوی چلک چنانچه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی در طرح‌های سیاسی و اجتماعی مد نظر قرار نگیرد، دردسرهای فراوانی در پی دارد.

هر چند مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی دردسرها را برنشمرده و فقط به گفتن این نکته اکتفا کرده که اعلام کند دردسرهایی در پیش است اما بالاخره زنگ خطر به صدا در آمد.

دولت تا‌کنون به چگونگی جای دادن مردم در خوشه‌های سه‌گانه پاسخ نداده است و همچنان مردم را به صبوری دعوت می‌کند تا منتظر چگونگی اجرای این طرح باشند.

با پول جبران می‌شود

نسخه‌ای که دولت تا‌کنون در برابر بروز تورم در کشور پس از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها پیچیده است، واریز پول نقد به حساب افراد است و به احتمال زیاد نخستین پول‌ها به حساب افراد و خانواده‌هایی واریز خواهد شد که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

به این معنا که سرپرست خانواده‌های تحت پوشش، ماهانه مبلغی را برای جبران تبعات ناشی از تورم دریافت می‌کند و می‌بایست در همین راستا نیز مصرف کند.

هر چند راحت‌ترین راه برای جبران تورم و فشار وارد شده بر خانواده‌های آسیب پذیر پرداخت پول نقد به آنهاست اما به‌نظر نمی‌رسد که راحت‌ترین راه حل بهترین باشد بلکه گاهی به‌نظر می‌رسد راه حلی که به این راحتی به دست آمده بدترین راه برای گشودن گره مشکلات خانواده‌های آسیب‌پذیر در برابر اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌هاست.

اگر تا چندی پیش فقط مردم نگران تبعات اجرای این طرح بودند و خانواده‌های آسیب‌پذیر بیشترین نگرانی را از اجرای این قانون داشتند امروز کارشناسان دولتی هم نسبت به اثری که اجرای این طرح بر خانواده‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر می‌گذارند نگرانی‌شان را اعلام کرده‌اند.

کد خبر 101175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز