گروه اقتصادی: به‌دنبال مشخص شدن اشکالات و نارسایی‌های طرح خوشه‌بندی درآمدی مردم که قرار بود مبنای شناسایی اقشار هدف دریافت یارانه نقدی قرار گیرد، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد سرانجام دولت این طرح را رسما کنار گذاشت.

آهنگ کنارگذاشتن این طرح از گفت‌وگوی چهارشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهوری در تلویزیون به صدا درآمد و نهایتا18بهمن رسماً  اعلام شد  که طرح خوشه‌بندی کنارگذاشته شده است.

طرح خوشه‌بندی که نزدیک به یک ماه ذهن و فکر مردم و مسئولان را به‌خود مشغول کرده و بعضا مشکلات فکری و هزینه‌هایی را نیز برای آنها به همراه داشت. این مشکلات و هزینه‌های عمومی جدای از هزینه‌هایی است که دولت بابت تدوین و اجرای طرح خوشه‌بندی به‌عنوان مبنای پرداخت نقدی یارانه‌ها از خزانه عمومی پرداخت کرده است.

طرح خوشه‌بندی درآمدی مردم، نتیجه طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار بود که سال گذشته از سوی مرکز آمار اجرا شد اما از همان ابتدا مشخص بود که این طرح به نتایج واقعی و مطلوب نمی‌رسد.

قرار گرفتن بسیاری از اقشار متوسط و کم‌درآمد در خوشه درآمدی سوم که به معنای عدم‌پرداخت یارانه نقدی به آنها بود، اعتراض این اقشار را به‌دنبال داشت و به‌تدریج دولت را متوجه کرد که ‌این طرح دچار اشکالات اساسی است.

کارشناسان بارها نسبت به نارسایی‌های این طرح هشدار داده بودند. دیروز سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت اعلام کرد: با توجه به اشکالات پیش‌آمده در نحوه خوشه‌بندی قطعاً روش خوشه‌بندی ملاک عمل پرداخت یارانه نقدی در سال اول نخواهد بودند.

محمدرضا فرزین با اعلام اینکه خوشه‌بندی خانوارها اصلاح می‌شود، گفت: نظام بازتوزیع براساس منابع بازتوزیع آزادشده انجام می‌شود. در سال اول از یک روش عام استفاده می‌کنیم و حتی ممکن است که کارمندان دولت بر مبنای حقوق خود یارانه بگیرند. فرزین تصریح کرد: بر مبنای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به هر خانوار متناسب با سطح درآمد، یارانه نقدی پرداخت می‌شود و این امر در قانون جایگزین دهک‌ها شد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، طرح بزرگ هدفمندکردن یارانه‌ها، نیازمند کار کارشناسی دقیق، علمی و به‌روز است و باید به‌طور جدی از آزمون وخطا و اجرای طرح‌های شتابزده و غیرکارشناسی پرهیز کرد تا بستر ناکارآمدی این طرح فراهم نشود.

در این اثنا نظارت دقیق مجلس به‌عنوان بالاترین نهاد نظارتی کشور ضروری به‌نظر می‌رسد تا مانع از هزینه‌کردن‌های بیهوده و بروز پیامدهای ناگوار شود.

کد خبر 101198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز