چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی‌زاده: آماری که در سال 2000 در 76 کشور درخصوص خانوارها تهیه شده بود 14 ژانویه 2001 انتشار یافت

که در مقایسه با آمار مشابهی که در 1985 تهیه شده بود از کوچک شدن اعضای خانوارها و یک خانواده؛ یک و 2 فرزند حکایت می‌کرد. تهیه‌کنندگان این بررسی دلیل آن را چنین اعلام کرده بودند: کاهش ازدواج، آگاهی از محدود بودن منابع کره زمین برای تامین مایحتاج و فرار از ازدیاد غیرضروری نفوس آن و درنتیجه محدود شدن فرزندان یک خانوار به یکی تا 2 تا، افزایش فرار از داشتن فرزند عمدتا به‌دلیل تقویت پندار بی‌حاصل بودن فرزندان برای والدین پس از عبور از 18 سالگی که خانواده را ترک می‌کنند و قبلا چنین نبود و خانواده‌ها فرزند می‌آوردند تا یار و یاورشان باشد و در قدیم و به‌ویژه در مناطق کشاورزی «فرزند» سرمایه محسوب می‌شد و علل دیگر.

به همین لحاظ جمعیت برخی از کشورهای اروپای غربی در حال کاهش یافتن است و ادامه این روند سبب خواهد شد که در آینده نیاز به مهاجرت از سایر کشورها داشته باشند.

شورش بزرگ قسطنطنیه مذاکرات ایران و روم را متوقف ساخت

شورش نیکا (برنده مسابقه ارابه رانی) در قسطنطنیه (استانبول) 14 ژانویه سال 532 میلادی و در دومین روز خود شدت بیشتری یافت و مذاکرات صلح ایران و روم مربوط به جنگ‌های سال 527 تا 531 را که در این شهر آغاز شده بود، متوقف ساخت.

در این جنگ‌ها رومیان شکست خورده و حاضر به ازدست‌دادن بخشی از قلمروی خود و باج سالانه به ایران شده بودند. مذاکرات ژانویه 532 برای روشن ساختن نکات مبهم موافقت‌نامه قبلی بود.شورش قسطنطنیه بر سر اعلام برنده مسابقه ارابه رانی آغاز شده بود.

شورشیان مدعی بودند که داوران مسابقه تیم مورد علاقه امپراتور ژوستی نین (ژوستی نی‌ان‌یکم) را به‌خاطر خشنودکردن او برنده اعلام کرده‌اند حال آنکه تیم دیگر (تیم معروف به پرچم آبی) برنده بود.

این مدعیان 13 ژانویه به‌صورت اعتراض وارد میدان اصلی شهر شده بودند و چون پاسخ نشنیدند از روز بعد به شورش دامن زدند؛ شورشی که 5 روز طول کشید و نیمی از شهر ازجمله کلیسای ایاصوفیه و گوشه‌ای از کاخ سلطنتی ویران شد.

ناراضیان از مالیات سنگین - مالیاتی که وضع شده بود تا باج سالانه 2هزار و 400 کیلوگرمی طلا به ایران داده شود - از روز سوم و 2 سناتور مخالف امپراتور از روز چهارم به شورشیان پیوستند. شورشیان خواهان اعدام ژنرال بلیساریوس و ژنرال موندوس بودند که از ایران شکست خورده بودند.

ایدن، دولتمرد فارسی‌دان انگلیسی

«رابرت آنتونی ایدن» دولتمرد انگلیسی که نام او مکررا در تاریخ معاصر ایران آمده است 14 ژانویه 1977، 2 روز پس از هفتاد و نهمین زادروزش درگذشت. وی که 10 سال وزیر امورخارجه انگلستان و 21 ماه نخست‌وزیر این کشور بود زبان فارسی، تاریخ سیاسی و تاریخ ادبیات ایران را در دانشگاه آکسفورد فرا گرفته بود و رساله یک کنفرانس او در کلاس (پرزنتیشن - تکلیف درسی) در تفسیر یک شعر فارسی با مضمون «به دو چیز گیرند مر مملکت را؛ یکی زعفرانی و پرنیانی (تطمیع کردن و رشوه دادن به مقامات مؤثر و فرماندهان نیروها - زعفرانی یعنی سکه طلا و پرنیانی به معنای هدیه از پارچه‌های گرانبها) و دگر، آهن آبدیده یمانی (شمشیر و راه جنگ)» هنوز مورد استفاده قدرتمداران جهانی است.

وی به‌عنوان وزیر امور خارجه چرچیل از طراحان نقشه اشغال نظامی ایران، برکنارکردن رضاخان و سپس روی کار آوردن پسرش بود که از دیدگاه ایدن مردی ترسو، مطیع قدرت بالادست، علاقه‌مند به «بله قربان شنوی و شنیدن تملق» بود و تمایل به خوشگذرانی داشت. ایدن یک امیر‌زاده انگلیسی صاحب لقب و یک محافظه کار بود.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز