جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: پول ایران (سکه داریک) 2هزار و 514 ساله شد

برپایه تالیفات مورخان یونان باستان و بررسی‌های بعدی مستشرقین اروپایی و تطبیق تقویم‌ها، پول رسمی ایران (سکه داریک) در ژانویه سال‌جاری (سال 2010) 2 هزار و 514 ساله شده است.

داریوش دستور ضرب این سکه را در نخستین ماه زمستان سال 504 پیش از میلاد داده بود. سکه‌های داریک (گرفته شده از نام داریوش) که تا پایان عهد هخامنشیان رایج بودند وزنی تقریبا برابر داشتند و از این لحاظ (ضرب سکه هم وزن و هم عیار و متحد الشکل)، ایران پیشرو سایر ملل است. نقش تصویر رئیس کشور بر یکطرف سکه نیز از زمان داریوش مرسوم شده است.

بسیاری از کشورها نام پول ملی خودرا از اسامی تاریخی گرفته‌اند، مثلا پول ونزوئلا از نام سیمون بولیوار، تاجیکستان از نام سامانیان (سامانی) و... ولی نام پول ملی ما، ریال، از اسپانیاست! یکی از غفلت‌های پهلوی‌ها در دوران سلطنت خود، همین بود که پول ملی وطن را به نام باستانی‌اش «دارا (داریک)» بازنگردانیدند.

حذف «4 صفر» از اسکناس‌های لهستان

تصمیم دولت وقت لهستان مبنی بر حذف 4صفر از سمت راست اسکناس‌های این کشور (بدون تغییر نام پول ملی) از نهم ژانویه 1995 به مورد اجرا گذارده شد. قراربود که اسکناس‌های تازه از یکم ژانویه آن سال به جریان گذارده شوند ولی چاپ آنها تا نهم تاخیر داشت.

علت این اقدام؛ تورم شدید پول در لهستان در نیمه اول دهه 1990 و پس از حذف نظام سوسیالیستی بود. با حذف 4صفر، اسکناس‌های 10هزار زولتی= زووتی لهستان، یک زووتی شدند. این تجربه نتیجه مورد انتظار را کاملا به دست نداد و تورم پول (کثرت آن در دست مردم به‌علت چاپ و انتشار بیش از حد اسکناس) باردیگر باعث کاهش ارزش برابری آن شد.

لهستان در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست که «یورو» پول مشترک آن است البته پس از برقراری موازنه بودجه (برابری دخل با خرج) هرکشور عضو. پول بمانند هر کالای دیگر، وقتی که عرضه‌اش زیاد شود از ارزش آن کاسته می‌شود (فرمول عرضه و تقاضا).

انتشار نامه ساختگی رشیدی مطلق! و سرآغاز تغییر نظام حکومتی ایران

19دیماه 1356 (نهم ژانویه 1978) در پی انتشار یک نامه اهانت آمیز به مرجع بزرگ مذهب شیعه به امضای مستعار «احمد رشیدی مطلق» در روزنامه اطلاعات که از طریق مقامات دولتی مربوط به این روزنامه تحمیل شده بود،

حوزه‌های علمیه در شهرهای مختلف از جمله قم و مشهد دست به اعتراض زدند و طلبه ها و مدرسان با شعارهای تند به خیابان‌ها ریختند که دامنه این اعتراض و تظاهرات در روزهای بعد گسترش یافت و به‌تدریج به‌صورت یک قیام عمومی درآمد که تا 21 بهمن ماه سال بعد ادامه یافت و به تغییر نظام حکومتی ایران انجامید.

تنظیم این نامه و چگونگی تحمیل آن به روزنامه اطلاعات جهت انتشار که نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بوده و آغازگر دوره‌ای تازه به‌شمار آمده است، و اینکه چه نیروهایی پشت سر آن قرار داشتند تا انتشار یابد، موضوعی است بسیار مفصل، و هنوز تا حدی مبهم و نامکشوف.

«مورخان» انتشار این نامه ساختگی را در ردیف آن دسته از گاف‌های تاریخی بزرگ قرارداده‌اند که نتایج دگرگون‌کننده داشته‌اند.با انتشار نامه جعلی رشیدی مطلق که احتمالا منظور از انتشار آن چیزی دیگر بود یک بار دیگر این جملات مائو تسه - دونگ که آن را در زمستان 1930 بیان داشته بود و در دفترچه جملات قصار او مندرج است، مصداق یافت:
فراموش نکنید که یک جرقه، صحرایی را آتش می‌زند و سوختن بوته‌های خشک همه جا را به آتش می‌کشاند و......

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز