سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 13 ژانویه 1978 رسما اعلام شد که 73 هزار ایرانی در دانشگاه‌ها و مدارس تعلیمات عالی آمریکا ثبت نام کرده‌اند که هر ماه به‌طور متوسط 100میلیون دلار ارز از ایران برای آنان حواله می‌شود.

پس از انقلاب و حتی در طول جنگ با عراق ارسال این ارز در سطحی معین هم ادامه داشت (هر دانشجو هر ماه هزار دلار و بعدا کمتر از این)، که به‌تدریج محدود و محدودتر شد و.... بیشتر دانشجویانی که از این ارز استفاده کردند هر کدام به دلایلی به ایران بازنگشتند.

بیشتر کسانی که از ایران برای تحصیل به خارج رفته بودند موفق به گذرانیدن کنکور (امتحان مسابقه) و درنتیجه ورود به دانشگاه‌های داخلی نشده بودند.هجوم به دانشگاه‌های آسانگیر خارجی از زمانی آغاز شد که بهای مستغلات در وطن تا 10 و 20 برابر بالا رفته و فروش ارز در ایران آزاد شده و هر خانواده قادر بود که با فروش زمین چند 10متری اضافی خود، فرزندش را به آمریکا بفرستد.

درگذشت منذر بن نعمان آموزگار فنون جنگ صحرایی بهرام گور

منذر بن نعمان، حکمران حیره (مناطقی در غرب فرات و شط‌العرب) که سال‌ها میزبان و آموزگار فنون جنگ‌های صحرایی بهرام پنجم (بهرام گور) بود 13 ژانویه سال 473 میلادی درگذشت.

وی یک عرب مسیحی بود. از زمان فتح بابل به دست کوروش تا جنگ قادسیه، سران حیره خود را تحت‌الحمایه ایران می‌دانستند. عراق جنوبی (بین‌النهرین) یک ایالت ایران و مناطق عرب نشین حاشیه غربی خلیج‌فارس از جمله بحرین بخشی از قلمروی ایران را تشکیل می‌دادند.

دولت ایران سعی داشت که در امور داخلی آنان مداخله نکند و به همین دلیل میان طرفین درگیری وجود نداشت و تنها مورد مهمی که تاریخ از آن یادکرده سرکوبی بسیار خشونت‌آمیز عرب توسط شاپوردوم بود که اینان از آن پس عنوان «ذوالاکتاف» بر او گذاشته‌‌اند.

افزایش درآمد نفت و تشدید تظاهرات دانشجویی!

23دی ماه 1349 در تهران اعلام شد که مذاکرات ایران با کنسرسیوم نفت به نتیجه نرسیده است که خبری بد برای اقتصاد جهان بود و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد بین‌المللی و بورس‌ها و بازارها سبب شد که مذاکرات سریعا از سرگرفته شود و کنسرسیوم تا حدی تسلیم نظر ایران گردد که اعلامیه به نتیجه رسیدن مذاکرات به سود ایران، 4 روز بعد انتشار یافت.

از اوایل دی ماه و در طول مذاکرات، ساواک و رئیس امنیت داخلی آن، پی در پی اعلامیه و برنامه تلویزیونی عمدتا بر ضد‌ کنفدراسیون دانشجویان ایرانی مدارس خارج و تظاهرات دانشجویی در داخل منتشر و اجرا می‌کردند که برای پی بردن به ریشه قضیه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

نگاهی به رویدادهای 10 سال آخر عمر نظام سلطنتی ایران که کم و بیش در روزنامه‌ها انعکاس یافته نشان می‌دهد به همان اندازه که در آمد ایران از نفت بالا می‌رفت ناآرامی‌های داخلی و تظاهرات دانشجویان ایرانی سرگرم تحصیل در کشورهای دیگر گسترش می‌یافت!
 برخی از محققان این وضعیت را نتیجه وجود یک جامعه طبقاتی در ایران می‌دانستند که شماری کم (یک اقلیت نسبتا کوچک - خواص) روی ثروت‌ها و مقام‌های کشور دست گذارده بودند و دیگران با هراندازه معلومات، آگاهی، شایستگی و مهارت به این ثروت‌ها و مقام‌ها (معاملات دولتی، وکالت مجلس، انتشار نشریه و...) دسترسی نداشتند و به‌تدریج ناله‌هایشان تبدیل به فریادشد و شاه این فریاد را نشنیده گرفت.
.
www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز