دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: پیدایش آنلاین‌ها؛ بزرگ‌ترین تحول در ژورنالیسم

نیمه فوریه ۱۹۹۵ (۲۷ بهمن ۱۳۷۴) مایکل کینگزلی روزنامه‌نگار آمریکایی کار انتشار یک نشریه جامع (تمام عیار) به نام «سلیت» را در اینترنت (به‌صورت آنلاین) آغاز کرد و با انتشار این نشریه، سایبر ژورنالیسم (روزنامه نگاری آنلاین) پا به عرصه وجود گذارد که تحولی بسیار بزرگ در روزنامه نگاری بوده است.

با اینکه از عمر «بولتن بورد» آنلاین که در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ توسط «براین ردمن» و «برد تمپلتون» تکمیل شده بود سال‌ها می‌گذشت، اما در فوریه ۱۹۹۵ شنیدن عنوان «نشریه تمام عیار اینترنتی» حرف تازه‌ای در دنیا بود. (واژه «وبلاگ، بلاگ» از بارگر و مرهولتز است).

در پی انتشار «سلیت» در اینترنت، روزنامه‌های چاپی و بیشتر مجله‌ها به‌تدریج برای خود ادیشن «آنلاین» درست کردند که رادیو تلویزیون‌ها هم در این کار به آنها پیوستند و چون خبرگزاری‌های ملّی و محلی نیز اخبارشان را در اینترنت قراردادند و برخی از روزنامه‌ها کل مطالب خبرگزاری‌های بزرگ را بر ادیشن اینترنتی ضمیمه کردند، این خبرگزاری‌ها هم ناچار شدند وارد اینترنت شوند.

همزمان با اینها، مقامات و معاریف و دفاتر روابط عمومی نیز وب‌سایت ساختند و به درج خبر، نظر، اعلامیه و اطلاعیه‌های خود در آنجا دست زدند که منابع رسمی و دست اول برای رسانه‌ها شده‌اند. در ادبیات و نشریات بین‌المللی مربوط، دکتر یونس شکرخواه، سردبیر «همشهری آنلاین» و استاد روزنامه نگاری، مبتکر و پایه‌گذار نشریات آنلاین در ایران معرفی شده است.

روزی که فیدل کاسترو رئیس دولت شد ـ تحریم ۴۹ ساله

شانزدهم فوریه ۱۹۵۹ و ۴۷ روز پس از فرار باتیستا [که ۷ سال دیکتاتور کوبا بود] و پیروزی انقلاب مسلحانه کوبا، فیدل کاسترو سمت نخست‌وزیری کوبا را پذیرفت؛ زیرا خوزه میرو کوردوبا از نخست‌وزیری کوبا کناره‌گیری کرده بود.

فیدل ۳ماه بعد پس از یافتن فرد واجد شرایط برای نخست‌وزیری تصمیم به کناره‌گیری از این سمت گرفت که شورای وزیران نپذیرفت، مردم به خیابان‌ها ریختند و او را مجبور به انصراف از کناره‌گیری کردند. تنها پس از بازنگری قانون اساسی کوبا در ۱۵ فوریه ۱۹۷۶ بود که فیدل کاسترو را رسما رئیس‌جمهور کوبا خطاب کردند.

فیدل از هفتم آگوست ۱۹۶۰ با ملی کردن مراکز تولید در کوبا و ازجمله تاسیسات متعلق به آمریکائیان خشم و عناد آن دولت را برانگیخت. دولت واشنگتن پس از آنکه کاملا اطمینان یافت فیدل کاسترو یک سوسیالیست است، از سوم ژانویه ۱۹۶۱ با کوبا قطع رابطه و تحریم و محاصره اقتصادی کرد که ۴۹ سال است ادامه دارد. دولت واشنگتن سپس ترتیب حمله نظامی به کوبا (تعرض خلیج خوک‌ها) را داد که این تعرض ۱۷ آوریل ۱۹۶۱ آغاز و همان روز شکست خورد.

فیدل کاسترو که تحت تحریم قرار گرفته بود متحد مسکو شد و اجازه استقرار موشک اتمی به دولت شوروی داد. این وضعیت بود که در سال ۱۹۶۲ دو ابرقدرت وقت را در یک قدمی جنگ اتمی قرارداده بود. کاسترو ژوئیه ۲۰۰۶ بیمار شد و از فوریه ۲۰۰۸ از امور دولتی کناره‌گیری کرد و مقاله نگار شده است.

زادروز صادق هدایت

۲۷ بهمن زادروز «صادق هدایت» است که ۱۶ فوریه ۱۹۰۲ در تهران متولد شد و ۴۹ سال زندگی کرد. وی از تبار رضاقلی هدایت نویسنده، مورخ و شاعر قرن سیزدهم است.

هدایت از سال ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۹ در بلژیک و فرانسه به تحصیلات خود ادامه داد و در بازگشت به وطن به موازات کار قلم، در بانک ملی و سپس اداره تجارت و آنگاه وزارت امورخارجه و... به‌کار پرداخت؛ زیرا داستان‌نگاری، مجله نویسی و کار قلم نمی‌توانست هزینه‌های اورا تامین کند. وی با داشتن این همه کار حتی موفق به خرید خانه نشد و در خانه قدیمی پدری زندگی می‌کرد.
داستان نویسی ایران با آثار صادق هدایت وارد عصر تازه‌ای شد.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 101606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز