سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: نفوس ایران و جمعیت تهران در سال1319

سرشماری سال1319 از نفوس ایران از 28‌بهمن این سال (69‌سال پیش) آغاز شد و نتایج آن 12روز بعد (دهم اسفند) در روزنامه‌ها انتشار یافت. اطلاعیه مربوط نشان می‌داد که جمعیت ایران در آن سال، ‌18‌میلیون و 339‌هزار نفر بود.

طبق این اطلاعیه، در شهر تهران 540‌هزار تن زندگی می‌کردند. نتایج این سرشماری، دولت وقت را نگران افزایش جمعیت تهران کرد و تصمیم به تدوین یک رشته ضوابط برای محدود کردن مهاجرت به تهران گرفت که اشغال نظامی ایران در شهریور‌1320 همه برنامه‌ها را متوقف ساخت و به بایگانی سپرد.

فیلسوفی‌که‌آتش زده‌شد

17‌فوریه سال‌1600 میلادی در شهر رم، «جیوردانو برنو» فیلسوف ایتالیایی پس از یک محاکمه طولانی، از سوی کلیسای کاتولیک به اعدام محکوم و سوزانده شد. وی که از رواقیون بود «افلاتونیسم نوین» را تبلیغ می‌کرد. اتهام او ترویج عقاید مذهبی غیرقابل‌قبول و کفر بود که چون توبه نکرد محکوم شد.سپس او را به تیری بستند و در ملأعام آتش زدند.

سالروز رفراندوم ونزوئلا

امروز یکسال از رفراندوم اصلاح قانون اساسی در ونزوئلا گذشت و ونزوئلایی‌ها به حذف محدودیت نامزد شدن در انتخابات «بله» گفتند. با لغو محدودیت نامزد شدن در انتخابات (در همه سطوح)، هوگو چاوز( رئیس‌جمهوری) خواهد توانست برای هرچند دوره دیگر که بخواهد خود را نامزد این مقام کند و این، دیگر به‌نظر مردم و رضایت آنان بستگی دارد که او را انتخاب کنند.

چاوز قبلا گفته بود که این رفراندوم در حقیقت اظهار نظر مردم به فرضیه او-سوسیالیسم قرن 21- است.

اصول چهارگانه این فرضیه از این قرارند:
1 - توزیع عادلانه درآمد، رفاه و فرصت‌ها
2 - دمکراسی خلق
3 - استقلال اقتصادی و خودکفا بودن یک جامعه از این لحاظ
4 - بازگشت به انسانیت و پایان هرگونه فساد

 امپراتور روم با گاز زغال کشته شد

فلاویوس کلادیوس ژوویانوس (ژوویان) 17‌فوریه سال‌364 میلادی در راه بازگشت به ایتالیا، در جنوب غربی ترکیه امروز «گاز زغالی شد» و درگذشت. ژوویانوس 26‌ژوئن سال‌363 پس از مرگ ژولیان که در جنگ با شاپور دوم- شاه وقت ایران- مجروح و براثر شدت جراحت وارده درگذشته بود به سمت امپراتور انتخاب شده بود. درباره علت مرگ ژوویان روایات، متعدد است.

پاره‌ای از مورخان نوشته‌اند که چون به شاپور دوم شاه ساسانی ایران امتیاز فراوان داده بود در اثنای خواب، زغال نیم‌سوز به خوابگاهش برده و او را با گاز زغال مسموم کرده بودند. مورخان دیگر مرگ او را براثر گاز زغال، ولی به سبب بی‌مبالاتی (نه توطئه) نوشته‌اند.

چند مورخ هم نوشته‌اند که با گاز زغال خودکشی کرده بود. ژوویان در مسیر قسطنطنیه عازم بازگشت به ایتالیا بود که درگذشت و 9‌روز بعد، 26‌فوریه والنتینیان (والنتینیانوس) 43‌ساله به امپراتوری روم انتخاب شد. والنتینیان یک ژنرال رومی بود که در کنار ژولیان و ژوویان با ارتش ایران جنگیده بود.

بسیاری از مقامات رومی و پاره‌ای از افسران ارتش این کشور از امتیازاتی که ژوویان به ایران داده بود و ایران را به‌صورت ابرقدرت برتر در جهان در آورده بود راضی نبودند. ژوویان پذیرفته بود که از همه اراضی مورد ادعای ایران در شرق مدیترانه خارج شود و در امور ارمنستان مطلقا مداخله نکند و به ایران غرامت مالی بدهد و هرسال نیز مبلغی به ایران بپردازد تا مانع عبور اقوام با تمدن عقب مانده از کوه‌های قفقاز شمالی و ورود به قلمرو روم شود.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 101688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز