سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: روزی که «داور» خودکشی کرد

علی اکبر داور که در نوسازی دستگاه قضایی وطن تلاش فراوان کرده بود 21بهمن1315 (دهم فوریه 1937) درخانه‌‌اش در تهران خودکشی کرد و انگیزه او از این عمل اعلام نشد.

داور علاوه بر چند دوره نمایندگی مجلس، مصدر مقام‌های اداری متعدد بود؛ ازجمله وزیر وزارتخانه‌های فواید عامه و دارایی، ولی شهرت او عمدتا مربوط به نوسازی دستگاه قضایی کشور و در چارچوب این دستگاه، ایجاد دیوان کیفر کارمندان دولت بوده است. هدف داور از ایجاد این بخش قضایی  مبارزه با فساد اداری بود که 700 سال سابقه داشت که مردم را ناراضی و از پیشرفت کشور جلوگیری می‌کرد.

داور، سیستم قضایی فرانسوی (فرانسه و بلژیک) را برای ایران بهتر از نظام قضایی انگلو ساکسون (محاکمه با حضور هیأت منصفه و قراردادن وظیفه تشخیص مجرمیت یا رد اتهام برعهده این هیأت) دانسته بود و گفته بود که هموطنان، مردمانی مهربان و باگذشت و تابع احساس و عواطفشان هستند و درنتیجه نمی‌توان اطمینان داشت که در توصیه مجازات مجرم دقّت لازم را به کار برند که نقض غرض از فلسفه تنبیه و تنبه است.

قتل محمد مسعود، ناشر روزنامه«مرد امروز»

محمد مسعود، ناشر روزنامه «مرد امروز» 22 بهمن1326 (یازدهم فوریه 1948) در تهران به قتل رسید. وی هنگام خروج از چاپخانه محل چاپ روزنامه‌‌اش در خیابان اکباتان هدف گلوله قرار گرفته بود.

محمد مسعود در روزنامه‌اش از مقامات، احزاب و افراد متعدد انتقاد کرده بود و در نتیجه پس از قتل او، هرکس برای رفع سوء‌ظن از خود، دیگری را متهم می‌کرد. مسعود در انتقاد از مقامات و افراد به جای گرامر ژورنالیسم  که همانا نقل قول، اشاره به آمار و به کاربردن افعال به‌صورت ویژه و اشاره‌های غیرمستقیم است، واژه‌های تند و افعال معلوم به کار می‌برد که لحن کلام حکایت از درگیری فردی می‌کرد تا  روزنامه‌نگاری که لحن روزنامه نگار حرفه‌ای باید بیطرفانه  باشد.

مسعود گاهی هم علیه مقامات در روزنامه‌‌اش اعلان تهدیدآمیز و اخطار چاپ می‌کرد که ژورنالیسم حرفه‌ای آن را تأیید نمی‌کند. با قتل محمد مسعود عمر روزنامه‌نگاری در خانواده او پایان نیافت. ابوالحسن کمالی خواهر‌زاده مسعود سال‌ها مدیرعامل خبرگزاری پارس (ایرنا) بود و بعدا ناشر مجله‌فضا شد.

سالمرگ استاد عباس اقبال مورخ و محقق وطن

بیست و یکم بهمن ماه سالروز وفات مورخ و محقق نامدار وطن، عباس اقبال آشتیانی است که در سال 1334 در شهر رم دیده ازجهان فروبست.

وی در عین حال ناشر مجله «یادگار» بود. بنابراین می‌توان او را در شمار روزنامه‌نگاران کشور نیز رقم زد. عباس اقبال که فارغ‌التحصیل سوربن فرانسه بود سال‌ها در دانشگاه تهران و سایر مدارس عالی کشور تدریس کرده بود.

«تاریخ مغول» را مهم‌ترین تالیف او دانسته‌اند. مجموعه جالبی از مکاتبات عهد سلجوقیان را تدوین کرده است. درباره صفویه «مجمع التواریخ» را منتشر ساخته است. تالیفات استاد اقبال آشتیانی بسیارند ازجمله سرگذشت امیرکبیر، جنگ‌های ایران و انگلستان، تاریخ طبرستان، تاریخ بحرین و جزایر خلیج‌فارس، درباره تاریخ کرمان.

سالی نبود که استاد اقبال یکی دو کتاب منتشر نکند. تاریخ سه جلدی ایران، تاریخ سه جلدی جهان (عمومی) و کلیات تاریخ تمدن از جمله کتب درسی هستند که وی تالیف کرده است.

ترجمه‌های متعدد از زبان فرانسه از استاد اقبال آشتیانی باقی مانده است؛ ازجمله ترجمه یادداشت‌های ژنرال تره‌زل، ماموریت ژنرال گاردان (افسر فرانسوی اعزامی ناپلئون به ایران)، خاطرات دکتر فوریه پزشک ناصرالدین شاه از 3سال اقامت در دربار ایران.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 101323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز