چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: صدق، نماینده اول تهرانی‌ها

در انتخابات پارلمانی سال 1322 ایران که نتایج آن 15بهمن ماه آن سال انتشار یافت، باز دکتر مصدق نماینده اول تهران شد. در نخستین انتخابات پس از استقرار مشروطیت، دکتر مصدق از شهر اصفهان به نمایندگی مجلس انتخاب شده بود که پس از تبدیل زادروز او از تقویم قمری به خورشیدی، کسر نصاب سنی! آورده و انتخاب او هنگام بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس رد شده بود.

نظر مورخ سوئیسی درباره کوروش، ایرانیان و...

پنجم فوریه زادروز اجیدیوس تشودی (آژیدیوس) تاریخ‌نگار و فیلسوف سوئیسی است که در 1505 به دنیا آمد و 67 سال عمر کرد و 3اثر بزرگ از او باقی‌مانده است.

وی در تألیفات خود اشاره کرده است که تا جهان به‌صورت یک کنفدراسیون درنیاید که هر جامعه آن یک کامیونیتی دمکراتیک باشد، بشر روی آرامش و آسایش کامل به‌خود نخواهد دید.

آژیدیوس (تلفظ فرانسوی این نام است) که تاریخ کنفدراسیون سوئیس را نوشته ضمن تشریح طرح «کوروش» به ایجاد یک جامعه مشترک المنافع جهانی، وی را حکمرانی شایسته‌ در طول تاریخ [تا زمان حیات مورخ] معرفی کرده است.

این مورخ‌ـ فیلسوف سوئیسی نوشته است که در غیاب یک کنفدراسیون جهانی، ملل کوچک و ضعیف مجبورند دائما از ملل قوی‌تر در هراس باشند و در جوامع داخلی نیز نبرد بر سر کسب قدرت مانع از تأمین حلاوت زندگانی برای افراد [اتباع معمولی ـ عوام الناس] خواهد شد و به عبارت دیگر؛ انسان زندگانی خوش و ارزشمند نخواهد داشت.

تیراندازی به شاه و تشدید دیکتاتوری

15 بهمن1327 (چهارم فوریه 1949) در دانشگاه تهران و مقابل ساختمان دانشکده حقوق، به سوی شاه که در مراسم «پانزدهمین سالروز آغاز بنای دانشگاه تهران در محل کنونی‌اش» شرکت کرده بود تیراندازی شد و در ناحیه صورت (پشت لب) اندک جراحتی به او وارد آمد.

به‌نظر برخی از مورخان، این رویداد بهانه آغاز مداخله علنی شاه در کار حکومت قرارگرفت که (جز در دوران دولت مصدق) 30سال ادامه داشت و هر روز به‌ابعاد آن افزوده شد.در جریان تیراندازی به سوی شاه که از فاصله نزدیک صورت گرفت، تیرانداز (ناصر فخرآرایی) متقابلا هدف گلوله قرارگرفت و کشته شد.

تیرانداز (ناصر) به‌عنوان «خبرنگار ـ عکاس» روزنامه در مراسم حضور یافته بود و از جیب او کارت خبرنگاری روزنامه «پرچم اسلام» به دست آمده بود که بعدا اعلام شد عضو حزب توده هم بوده است.

در پی این واقعه، شاه به بیمارستان انتقال یافت؛ در تهران حکومت نظامی اعلام و دستگیری مخالفان از جمله معترضان به قرارداد نفت آغاز شد که یکی از دستگیر شدگان آیت‌‌الله کاشانی بود.

شورای وزیران از فرصت استفاده کرد و همان شب حزب توده را غیرقانونی اعلام کرد و لایحه مربوط را به مجلس داد که تصویب شد و سپس دستور دستگیری سران و گردانندگان این حزب صادر شد.

از آن پس تا مدتی هرکس از دیگری دلخوری داشت، او را به‌عنوان توده‌ای معرفی می‌کرد.کار به اینجا خاتمه نیافت و شاه خواستار اختیارات بیشتری شد و چون قانون اساسی اجازه نمی‌داد، دستور انتخابات مجلس مؤسسان داده شد و این مجلس اختیارات شاه را به همانگونه که خواسته بود، افزایش داد.

پیش‌بینی هیتلر از اوضاع جهان

پنجم فوریه 1945، هیتلر در پناهگاه زیر زمینی خود پس از اینکه شنید واحدهای ارتش سرخ به حومه برلین رسیده‌اند و مدافعان پایتخت رایش عمدتا نوجوانان 14 تا 18 ساله و نظامیان بازنشسته هستند که داوطلبانه به خدمت بازگشته‌اند، همکاران نزدیکش را فراخواند و خطاب به آنان گفت: نتیجه جنگ تقریبا معلوم است؛

ما نظم جهانی پیشین را تغییر دادیم، انگلستان و فرانسه از صورت 2 قدرت دیکته‌گر خارج شده‌اند و راه بازگشت به آن مقام را نخواهند داشت و با خروج آنها از صحنه، چینیان و هندیان دارای حاکمیت ملی خواهند شد و سرنوشت خود را به دست خواهند گرفت.

جهان [با رفتن آلمان از صحنه] دارای 2 قدرت خواهد شد؛ روسیه و آمریکا که از ظرفیت معارضه با یکدیگر برخوردار هستند. معارضه این دو نیرو به‌علت متضاد بودن هدف‌هایشان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و...

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 100951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز