شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: سپیده‌دم 27 دی ماه 1334 مجتبی نواب صفوی، رئیس جمعیت فدائیان اسلام با خلیل طهماسبی، مظفر ذوالقدر و محمد واحدی 3 تن از اعضای این جمعیت در میدان تیر لشکر زرهی تهران تیرباران شدند

سپیده‌دم 27 دی ماه 1334 مجتبی نواب صفوی، رئیس جمعیت فدائیان اسلام با خلیل طهماسبی، مظفر ذوالقدر و محمد واحدی 3 تن از اعضای این جمعیت در میدان تیر لشکر زرهی تهران تیرباران شدند.

محاکمه آنان و 3تن دیگر از اعضای این جمعیت 12 دی ماه در یک محکمه نظامی آغاز شده بود. 2 روز پیش از آغاز محاکمه، مجلس مصوبه قبلی خود (زمان حکومت دکتر مصدق) مبنی بر بخشودگی خلیل طهماسبی را لغو کرده بود. خلیل طهماسبی در سال 1329 سپهبد رزم‌آرا را که مخالف ملی شدن نفت ایران بود به قتل رسانده و زندانی شده بود.

یک روز پس از آغاز محاکمه این افراد که مدعی العموم وقت ارتش، هفتم دی ماه 1334 برایشان تقاضای کیفر اعدام کرده بود، چند سیاستمدار، 2ناشر روزنامه و چند بازاری به اتهام داشتن ارتباط با آنان دستگیر که پس از اعدام نواب و 3تن از یارانش، آزاد شدند. حکم اعدام نواب صفوی و دیگران 24 دی ماه صادرشده بود.

2هفته پس از اعدام نواب صفوی، آیت‌الله کاشانی به اتهام حمایت از اعضای جمعیت فدائیان اسلام و تمجید آنان، از سوی دادستانی ارتش دستگیر و زندانی شد. براندازی 28 مرداد 1332 امکان این دستگیری‌ها و محاکمات را فراهم ساخته بود.

دلایل دکتر مصدق برای خودداری از تمدید قرارداد دریافت اسلحه از آمریکا

27 دی ماه 1330 خورشیدی و 9 روز پس از قطع ارسال اسلحه آمریکایی به ایران که هشتم ژانویه 1952 صورت گرفته بود، دکتر مصدق در اجتماع شماری از سیاسیون وقت و دولتمردان گفت: چون قانون مصوب کنگره آمریکا مبنی بر ارسال اسلحه به‌صورت کمک، شرایط مفصل دارد و ما را که می‌خواهیم کشوری بی‌طرف و غیرمتعهد باشیم از این حالت خارج خواهد ساخت و به مصلحت ملت نیست که وطن به میدان درگیری شوروی و غرب تبدیل شود لذا از تمدید قرارداد منعقده با آمریکا که به امضای نخست‌وزیر سابق بود خودداری ورزیده است.

شوروی همسایه ماست و ما نباید کاری کنیم که ناخواسته، هدف ضربه اول قرار گیریم. به علاوه اسلحه ارسالی باقیمانده از جنگ جهانی دوم، بعضا مستعمل و قدیمی هستند. ما باید صنایع خود را چنان تقویت کنیم که با استعدادهایی که داریم خودمان سلاح‌های بهتری بسازیم. ما 3قرن پیش توپ ریز و تفنگ ساز بودیم، چه شد که به قهقرا رفتیم و نیازمند سلاح‌های فرسوده دیگران شده‌ایم.

ما با کسی سر جنگ نداریم که نیاز به توپ و تانک رایگان داشته باشیم. اگر جنگی به ما تحمیل شود مردم ما می‌دانند که از آب و خاک خود چگونه دفاع کنند. غافل از استعداد ایرانی نباشید که در لحظه نیاز، با دست و سوهان بهترین هواپیما و تانک و توپ را خواهد ساخت.

نگرانی آیزنهاور از گسترش نفوذ صنایع نظامی

17 ژانویه سال 1961 ژنرال آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که از دوران حکومت وی تنها 3 روز باقی مانده بود در مراسم تودیع با افسران ارتش این کشور، نگرانی خود را از گسترش نفوذ سیاسی و قدرت گرفتن اصحاب صنایع نظامی آمریکا - که عمدتا غیردولتی هستند - اعلام داشت و گفت: اگر اجازه داده شود که صاحبان و مدیران این صنایع قدرتمندتر شوند و در تصمیم‌گیری‌های حکومتی نفوذ بیشتری به دست آورند، حکومت آمریکا اسیر و گروگان آنان خواهد شد و فلسفه وجود دولت که باید مسئول تامین منافع، آسایش، آرامش، امنیت و آزادی یکایک اتباع کشور باشد محدود خواهد گردید.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز