چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: طبق کرونیکل‌های به زبان انگلیسی، با تبدیل تقویم‌ها، غزوه احد هفتم ژانویه سال 625 روی داده که 3روز پس از آن، غزوه حمراء الاسد در 42 کیلو متری مدینه به وقوع پیوست

غزوه احد در غرب مدینه و در دامنه کوهی به همین نام در هفتم شوال سال سوم هجری روی داده بود که ضمن آن، هفتاد و به قولی 72 تن از مسلمانان جان باختند.

شمار مخالفان اسلام که از مکه به سوی مدینه لشکرکشی کرده بودند بیش از3 برابر مسلمانان بود. پروفسور «ویلیام مونتگمری وات» که در اکتبر 2006 در 97 سالگی درگذشت درباره غزوه احد متذکر شده است که برخلاف برخی نوشته‌ها، درغزوه احد مسلمانان با وجود تحمل تلفات، شکست نخوردند.

روزی که پهلوان تختی ازدنیا رفت

پلیس تهران 17دی ماه 1346 خبری را در اختیار خبرنگارانی که اخبار جنایی شهر را پوشش می‌دادند قرار داد که حاکی از آن بود که غلامرضا تختی پهلوان معروف کشتی که به پیروی از خط دکتر مصدق و مخالفت با روش حکومت کردن شاه شهرت  داشت در یک هتل شهر تهران خودکشی کرده و طبق یادداشتی که بر جای گذاشته، انگیزه او مشکلات داخلی بوده است.

نگارنده که در آن زمان در تحریریه روزنامه اطلاعات، دبیر اخبار بود از «خلیل بهرامی» خبرنگار مربوط خواست تا فتوکپی یادداشت را تهیه کند، و آن را عینا در صفحه حوادث روزنامه اطلاعات منتشر کرد تا روزنامه صحت و سقم آن را روشن نکرده باشد و مردم (مخاطبان روزنامه)، خود در آن زمینه قضاوت کنند.

به‌رغم نارضایتی باطنی دولت وقت، هزاران نفر جنازه جهان پهلوان ایران را از تهران تا گورستان ابن‌بابویه (شهر ری) تشییع کردند.تختی، نخستین کشتی گیر ایرانی بودکه بر کرسی قهرمانی جهان ایستاد، تا روزی که خود را از مسابقه‌ها کنار کشید، برنده 4مدال طلا و 6مدال نقره شده بود.

ژنرال هایزر در تهران

17دی ماه 1357 (سال انقلاب) افشا شد که «رابرت هایزر» ژنرال آمریکایی و معاون نیروهای مسلح ناتو در اروپا (معاون ژنرال هیگ) به تصمیم جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا وارد تهران شده و مذاکرات خود را با مقامات نظامی ایران آغاز کرده است.

ژنرال هیگ بعدها وزیر امورخارجه آمریکا شد و پس از فروپاشی شوروی، با اقامت طولانی در ترکمنستان تلاش کرد که آمریکا را در آن کشور و آسیای مرکزی جایگزین روسیه کند که بیش از یک قرن برآنجا استیلا داشت. ژنرال هایزر بعدها و پیش از فوت، درباره ماموریت خود در تهران و جلسات متعددش با ژنرال‌های ایرانی کتابی مفصل منتشر کرد که یکی از مآخذ مورخان به‌شمار می‌آید.

ایجاد «مملکت سعودی»

عبدالعزیز بن عبدالرحمن السعود هفتم ژانویه سال 1926 خود را پادشاه حجاز اعلام کرد. عبدالعزیز از اختلاف شریف مکه با دولت انگلستان استفاده کرد و حجاز را هم بر قلمرو ی خویش افزود و خود را سلطان نجد و حجاز اعلام داشت. وی قبلا سلطان نجد بود.

دولت لندن به‌ناچار طبق عهدنامه سال 1927 جدّه قلمرو ی حکومتی عبدالعزیز را به رسمیت شناخت. مملکت سعودی 23 سپتامبر 1932 از وحدت حجاز، نجد، حساء و قطیف و برخی نواحی دیگر رسمیت یافته و این روز که در تقویم‌ها مندرج است به‌عنوان روز تاسیس نام برده می‌شود. کشور سعودی تنها مملکتی در جهان است که به اسم فرد نامیده شده است.

این کشور دارای یک شورای انتصابی است ولی پارلمان ندارد که اعضای آن همانند کشورهای دیگر منتخب مردم باشند. سلطنت بر کشور سعودی در خانواده السعود موروثی است و پسران عبدالعزیز تاکنون یکی پس از دیگری پادشاه این سرزمین شده‌اند که تا نیمه جنگ جهانی اول از مستملکات عثمانی بود و بعدا به چنگ انگلستان افتاده بود. عبدالعزیز که در سال 1880 به دنیا آمده بود، در سال 1953 درگذشت.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 98917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز