جمعه ۱۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: مطالب حساس درباره منطقه‌ای که دیپلمات انگلیسی در وب‌سایت خود قرارداد!

«کرگ موری» سفیر پیشین انگلستان در ازبکستان به‌رغم مخالفت دولت متبوع، در ژانویه 2006 بخشی از اسناد رسمی درباره فعالیت‌های اینتلیجنس انگلستان (ام‌‌آی-6) در آسیای مرکزی و جنوبی را در وب‌سایت خود قرار داد و رسانه‌ها در سراسر جهان به نقل و تفسیر آنها پرداختند.

در پی اعتراض به این عمل که مغایر با قوانین انگلستان بوده است، وی از مقام خود به‌عنوان دیپلمات کناره‌گیری کرد. کرگ موری گفته است که تنها 65 درصد مردم ازبکستان، ازبک هستند و تقسیمات جغرافیایی آسیای میانه مصنوعی است و ریشه مشکلات و درگیری‌های بسیار در آینده خواهد بود.

ولی غرب به این مسئله توجه ندارد زیرا که آسیای میانه در دریایی از نفت شنا می‌کند. غرب می‌خواهد این نفت را از طریق افغانستان و پاکستان صادر کند، ولی این کار هم بدون درگیری با روسیه و احیانا چین امکان پذیر نیست.

روسیه هنوز در آسیای مرکزی ستون پنجم و ایادی فراوانی دارد و چین به آرامی و با گسترش مناسبات اقتصادی در آسیای میانه نفوذ می‌کند. از اطلاعاتی که موری در وب‌سایت خود قرارداده بود چنین برمی‌آید که اظهارات گاه به گاه مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم گسترش دمکراسی در خاورمیانه، بهانه بسط نفوذ است.

تقویم میلادی

تقویم‌نویس‌های اروپایی در طول زمان برای خود 5 تقویم در نظر گرفتند که در همه آنها یکم ژانویه نخستین روز سال بوده است. یکی از این تقویم‌ها، تقویم ژولیان است که مبدأ آن سال153 پیش از میلاد است.

دیگری تقویم سزار (اسپانیا) است با مبدأ 38 سال پیش از میلاد. مبدأ تاریخ «اکسیون» سال سی‌ام پیش از میلاد و مبدأ تقویم «پیسا» سال یکم پیش از میلاد است و نیز تقویم گریگوری که از 2 قرن پیش به‌صورت تقویم یونیورسال درآمده یعنی که تاریخ عمومی (تاریخ انعقاد قراردادها و رویدادها) باید به آن نوشته شود.

چین سال 1900 و چین سال 2005

درپی سرکوب شدن جنبش چینی‌ها بر ضد ‌مداخله قدرت‌های خارجی در کشورشان معروف به جنبش «مشت زنان (مردم بی‌اسلحه)»، دوم ژانویه سال 1900 «جان میلتون هی» وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام کرد: اینک سرزمین چین برای تجارت و هرگونه فعالیت به روی خارجیان باز است و... دولت‌های دیگر اظهارات آن روز «جان‌هی» را یک «کارت‌بلانش» برای مداخله در امور چین تلقی و این کشور بزرگ را مانند گوشت قربانی میان خود به مناطق تحت نفوذ قسمت کردند.در عملیات سرکوب «مشت زنان»، نیروهای نظامی آمریکا در کنار یگان‌های ژاپن، انگلستان، آلمان و فرانسه شرکت کرده بودند.

105 سال بعد در همین روز «هو جین‌تائو» رهبر چین ضمن پیام مهمی که رئوس سیاست‌های آتی این کشور را در آن می‌توان مشاهده کرد ضمن اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر اقتصادی چین تاکید کرده بود که چین در آینده برای خود نقش بزرگ‌تری را در امور جهان مطالبه خواهد کرد. در تفسیر این اظهار هو جین‌تائو، مفسران غرب نوشته بودند که تداخل اقتصادی چین و آمریکا در یکدیگر مانع از آن خواهد بود که در آینده‌ای نزدیک چین دست به قدرت‌نمایی جهانی بزند.

اجرای قانون مالیات‌بردرآمددرآمریکا

قانون جاری مالیات بردرآمد آمریکا از ژانویه 1862 (148 سال پیش) به اجرا درآمد که به موجب آن میزان مالیات‌ها برحسب درآمد خانوار تصاعدی شده است. پیش از تغییرات تعرفه، خانوارهایی که زیر 600  دلار درآمد داشتند 3درصد، بالای 600 دلار 5 درصد، بالای هزار دلار 7درصد و... باید مالیات می‌پرداختند.

قانون مالیات، آمریکاییان را مکلف کرده است که خودشان مراجعه کرده و پیش از نیمه آوریل هر سال مالیاتشان را محاسبه کنند و بپردازند و سپس رسیدگی برای درست و نادرست بودن محاسبه آغاز خواهد شد.
.
www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 98490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز