مجموع نظرات: ۱۳
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۹
۱ نفر

ساخت خطوط جدید مترو تهران در این دوره از مدیریت شهری کلید خورده است. پس ازآغازعملیات حفاری خط ۱۰ متروی تهران درشهریور ۱۴۰۲ به عنوان یکی از ۴ خط جدید متروی شهرتهران، حالا نوبت به خط ۹ رسیده است. قرار است تا قبل از پایان سال حفاری این خط به عنوان دومین خط ازخطوط جدید تهران آغاز شود.

خط9 مترو

به گزارش همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور، در ادامه بیشتر با خط ۹ مترو تهران آشنا می شویم و آخرین وضعیت آن را بررسی می کنیم.

از جنوب شرقی تا جنوب غربی تهران

خط ۹ متروی تهران به طول تقریبی ۵۲ کیلومتر وسعت دارد و از جنوب شرق تهران در سه راه تقی آباد (مجاورت خط۱۱) منطقه ۲۰ آغاز شده و با امتداد در مسیر شمال غرب و جنوب در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر خاتمه می یابد. این خط مانند حلقه ای به دور بخش مرکزی تهران کشیده شده است و محدوده ای متراکم از بخش مرکزی پایتخت را که فاقد ایستگاه مترو است پوشش می دهد. این خط نقش مهمی در یکپارچگی شبکه مترو تهران ایفا می کند و با تمام خطوط مترو تهران دارای ایستگاه تبادلی است. خط ۹ مترو در طول مسیرخود از محورهای صالحی، خاوران، بسیج، نبرد، آیت، دانشگاه علم و صنعت، بیمارستان الغدیر، پادگان کوهک، خیابان نعیم، زین الدین، کتابخانه ملی، حقانی، ونک، ملاصدرا، ایران زمین، بلوار ایوانک، فلاح زاده، همت، آزادگان، کوهک و ایستگاه مترو چیتگر عبور می کند.

حفاری خط ۹ از دو نقطه

خط ۹ مترو تهران دارای ۵ قطعه است. شروع عملیات اجرایی این خط از قطعه اول و پنجم خواهد بود. قطعه اول درمنطقه ۱۵ شهرداری تهران قراردارد و از دولت آباد آغاز شده و درتقاطع خط ۷ مترو به ایستگاه بسیج می رسد. قطعه پنجم درمنطقه ۲۲ واقع شده و ازایستگاه چیتگر درخط۵ متروی تهران آغاز می شود و تا دهکده المپیک ادامه دارد. حفاری خط ۹ از این دو نقطه آغاز می شود. اولویت بهره برداری از خط ۹ مترو هم با این دو قطعه است چرا که مناطق ۱۵ و ۲۲ به لحاظ مترو و حمل و نقل عمومی انبوه بر با کمبودها و مشکلاتی روبرو هستند. یکی از اولویت ها این است که ایستگاه چیتگر درخط ۵ قبل از ایستگاه ارم سبز و صادقیه به خط ۱۰ اتصال پیدا کند تا کمی ازحجم مسافران این خط کاسته شود.

۳۶ ماه زمان برای اولین بهره برداری

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، حفاری خط ۹ متروی تهران به عنوان یکی از ۴ خط جدید مترو تهران پس از اورهال و تکمیل دستگاه تی بی ام، تا قبل از پایان سال آغاز می شود. به این ترتیب بعد ازخط۱۰ مترو، درسال ۱۴۰۴شاهد عملیات حفاری دومین خط جدید متروی تهران خواهیم بود. درباره اولین زمان بهره برداری از خط ۹ مترو هم باید گفت اگرهمه چیز ازجمله تامین مالی پروژه طبق برنامه پیش برود، ۳۶ ماه از زمان شروع عملیات عمرانی پروژه، قطعات اول و پنجم به لحاظ ساختمانی و تجهیزاتی تکمیل شده و این دو قطعه آماده بهره برداری خواهد بود.

حفاری شفت TBM درکارگاه دولت آباد

رهام پروز، مجری خط ۹ متروی تهران:

درخط ۹مترو شفت TBM درکارگاه دولت آباد درحال حفاری است. همزمان با حفاری شفت، دستگاه حفار مکانیزه نیز۹۰ درصد اورهال و به روزرسانی شده است. همچنین کارخانه عملیات تولید قطعات بتنی بدنه تونل نیز راه اندازی شده و عملیات تولید به زودی آغاز می‌شود. در کارگاه چیتگر در خط ۹ مترو هم رمپ دسترسی به سه راهی تونل‌های اصلی در حال حفاری است.

مشخصات خط ۹ متروی تهران:

طول خط: ۵۲کیلومتر

ابتدا: سه راه تقی آباد

انتها: چیتگر

تعداد ایستگاه ها: ۳۸ ایستگاه

عمق میانگین خط: بیش از ۳۱ متر زیر زمین

مناطق تحت پوشش:۱۰ منطقه تهران را پوشش می دهد (۲۰/ ۱۵/ ۱۴/ ۱۳/ ۸/ ۴/۳/ ۲/ ۵/ ۲۲)

*************************************

ایستگاه های خط ۹:

شهدای دولت آباد/ میدان بسیج/ شهید بقائی/ شهید ده حقی/ بسیج/ ائمه اطهار/ نبرد/ ستاد فرماندهی نیروی هوایی/ میدان امامت/ شهید ثانی/ میدان نبوت/ سرسبز/ فرجام/ شمس آباد/ میدان ملت/ شهید زین الدین/ گیلان/ پاسداران/ مهران/ بانک مرکزی/ شهید حقانی/ میدان ونک/ ملاصدرا/ مدیریت/ میدان صنعت/ ایوانک/ پونک/ دانشگاه علم و فرهنگ/ عدل/ شهید مخبری/ چهارباغ/ شهران/ دهکده المپیک/ آیت الله مهدوی کنی/ شهرک صدرا/ شهید همدانی/ کوهک/ چیتگر

مسیرخط۹ متروی تهران:

سه راه تقی آباد/ دولت آباد/ بزرگراه امام رضا(ع) / سه راه افسریه/ بزرگراه بسیج/ بلوار نبرد/ فرودگاه دوشان تپه/ خیابان دکتر آیت/ سرسبز/ بلوار هنگام/ سایت نیروی دریایی/ میدان ملت/ خیابان شقاقی/ خیابان گیلان/ خیابان گل نبی/ خیابان کوشا/ بزرگراه حقانی/ میدان ونک/ خیابان ملاصدرا/ خیابان ایران زمین/ میدان صنعت/ پارک پردیسان/ بلوار ایوانک/ بزرگراه همت/ دهکئه المپیک/ بزرگراه آزادگان/ بلوارکوهک

****************************************

خطوط تبادلی خط۹:

۱۰ ایستگاه تعداد خطوط تبادلی با سایر خطوط

ایستگاه های تبادلی از جنوب شرق به شمال غرب:

تقاطع با خط ۶(ایستگاه دولت آباد)

تقاطع با خط ۹ (در محور خاوران)

تقاطع با خط ۷(در امتداد محور بسیج محلاتی)

تقاطع با خط ۴(در امتداد محور نبرد با پیروزی)

تقاطع با خط ۸ و ۲(در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی)

تقاطع با خط ۳(در امتداد محور صیاد شیرازی)

تقاطع با خط یک(در امتداد محور حقانی و دیدار)

تقاطع با خط ۶(در امتداد محور همت و کوهسار)

تقاطع با خط ۱۰(در امتداد محور همت و المپیک)

تقاطع با خط تهران- کرج و ۱۱(در محدوده ایستگاه چیتگر)

کد خبر 993360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • لی لی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
    4 2
    خواهشاً مترو را از فرهنگسرا به پردیس امتداد بدهید.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
    7 0
    نگارنده یا سردبیر شما فرق جنوب و غرب و شرق و شما را احتمالا نمیداند! از جنوب شرقی به شمال غربی
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
    2 0
    سلام ای کاش ترمینال خاوران ایستگاه مترو داشت
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
    3 1
    الان نزدیک به بیست ساله که مترو حرم عبدالعظیم در حال تمام شدن است خیلیییییییییییییی جالبه ا ون وقت هرروز پز یه مترو ی جدید میدن ترافیک حوالی حرم وحشتناکه وحشتناک اگر وقت کردید به جنوب شهر هم رسیدگی کنید
  • فیروز AE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۴
    0 1
    امتداد خط ۴ به سمت فلکه سوم تهرانپارس تا دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال پس کی راه اندازی میشه مردم منتظرند شمال شرق تهران تا حالا هیچ ریای نیومده