همشهری - مهدی اسماعیل پور: به این ترتیب آخرین خط باقیمانده از ۴خط جدید متروی تهران هم تعیین تکلیف شد تا طبق برنامه بعد از خطوط ۸و۹و ۱۰، عملیات اجرایی این خط هم از امسال آغاز شود. حالا خط ۱۱مترو کجای تهران است و چه مشخصات و ویژگیهایی دارد؟
خط قوسی شکل مترو
خط۱۱ متروی تهران، غرب پایتخت را به جنوب غربی آن متصل میکند. با تکمیل و بهرهبرداری از این خط ۵/۳۳کیلومتری و۲۱ایستگاهش، مشکل چند ساله نبود یا کمبود ایستگاه مترو در این محدوده از شهر تهران و مناطقی مانند۲۱ برطرف میشود. ساخت این کلانپروژه حملونقلی به نرخ امروز حدود ۲۰۰همت هزینه دارد و طرف چینی هم بهعنوان پشتیبان مالی و تجهیزاتی در کنار شهرداری تهران و شرکت ایرانی قرار خواهد داشت. عملیات اجرایی خط۱۱ طبق برنامه امسال آغاز میشود و به این ترتیب هر ۴خط جدید (۸-۹-۱۰و۱۱) همگی در این دوره از مدیریت شهری کلید خوردند.
دپو و پارکینگ برای خط۱۱
خط۱۱ یک مجموعه دپو و پایانه هم دارد که با خط۹ مترو مشترک است. این محل دپو و پایانه در منتهیالیه جنوب شرقی محدوده شهر تهران و در منطقه تقیآباد قرار دارد. این پایانه در زمینی به مساحت حدود ۵۰هکتار ساخته میشود. همچنین در قسمت غربی خط۱۱ ساخت پارکینگ شبانهروزی برای ۴رام قطار بهصورت تونل زیر زمینی به طول ۵۰۰متر درنظر گرفته شده است.
تلاش برای تکمیل شبکه متروی تهران قبل از سال ۱۴۲۰
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: مطابق طرح جامع شهری در تهران بناست در یک افق مشخص تا پایان سال۱۴۲۰ متروی تهران شامل ۱۱خط به طول ۴۹۰کیلومتر با ۳۲۰ایستگاه باشد. البته اکنون در تهران ۳۰۸کیلومتر مترو با ۱۶۰ایستگاه فعال است. به زعم برخی، مدیریت شهری در حوزه توسعه خطوط مترو نسبت به افق ۱۴۲۰ دچار عقبافتادگی نیست، اما ما در شرایط فعلی راضی نیستیم و باید بهدنبال آن باشیم که زودتر از سال۱۴۲۰ به اهداف مشخص برسیم.
حفر۱۲۰۰متر تونل در خط۱۰
در این دوره مدیریت شهری توسعه و تکمیل خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو انجام شد. همچنین برای ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو هم به تفاهم و قرارداد با مجموعههای مختلف رسیدیم که از این ۳خط عملیات حفاری خط۱۰ نیز آغاز شده و تاکنون ۱۲۰۰متر تونل حفر شده است. بهطور میانگین ساخت هر کیلومتر مترو به قیمت امروز رقمی معادل ۵/۵تا ۶ همت هزینه میبرد. سال گذشته پس از سفر تیمی از مدیریت شهری به چین به مدل جدیدی از تفاهم در رابطه با توسعه خطوط متروی تهران رسیدیم. تفاهم فعلی ۳ضلع دارد و شامل شهرداری تهران، طرف چینی بهعنوان پشتیبان مالی و تجهیزاتی قرارداد و قرارگاه سازندگی
خاتم الانبیاست. بر همین مبنا برای ساخت خطوط ۸ و ۹ نیز با ۲شرکت خصوصی به تفاهم رسیدیم.
تحویل ۱۲قطعه زمین برای خطوط ۸و ۹
برای توسعه خطوط مترو حتی فرایند تحویل زمین توسط شهرداری تهران نیز آغاز شده است که در نتیجه آن تاکنون
۷ قطعه زمین برای خط۸ مترو و ۵ قطعه زمین برای خط۹ مترو توسط شهرداری تحویل داده شده است. امروز هم تفاهم و قرارداد اجرایی شدن آخرین خط مترو(خط ۱۱) به طول ۳۳کیلومتر با ۲۱ایستگاه به امضا میرسد.
رینگ ریلی در جنوب غرب تهران
شهروندان برخی از مناطق پایتخت مانند مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ به خطوط مترو آنگونه که باید دسترسی ندارند که خط۱۱ میتواند برطرفکننده این کمبود باشد. این خط از منطقه۲۲ شروع میشود و با عبور از مناطق۲۱، ۱۸ و ۱۹ به منطقه۲۰ میرسد و رینگ کاملی در جنوب غرب تهران ایجاد میکند. این خط با برخی خطوط ازجمله خط۸ هم تلاقی دارد.

خط۱۱ با سرعت و کیفیت خوب ساخته میشود
نعمتالله فرزانپور، مدیرعامل شرکت متروی تهران: خط ۱۱ به همراه خط۹ مترو، حلقهای کامل دور تهران است که از تمامی ورودیهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی پایتخت عبور میکند. این خط بهعنوان یک خط رینگی در متروی تهران راندمان بهرهبرداری از سایر خطوط متروی تهران را نیز بالا خواهد برد. به شهروندان این وعده را میدهیم که فرایند ساخت خط۱۱ مترو با سرعت و کیفیت خوب پیش خواهد رفت.
قراردادی به اندازه کل تاریخ شهرداری
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران: در دوره جدید مدیریت شهری، به اندازه کل تاریخ شهرداری قرارداد توسعه و ساخت خطوط مترو و همچنین واردات واگن منعقد شده است.

نظر شما