یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت به ویژه در بحث مترو یکی از برنامه های اصلی و اولویت دار علیرضا زاکانی به عنوان نوزدهمین شهردار تهران بود. وعده ای که با مرور کارنامه مترویی شهرداری تهران تا به امروز مشخص می شود فقط در حد حرف و شعار باقی نمانده است.

ساخت مترو

همشهری- مهدی اسماعیل پور: عملکرد و دستاوردهای ششمین دوره از مدیریت شهری آنهم تقریبا ۲۷ ماه بعد از شروع به کار شهردار جدید، نشان می‌دهد که با وجود تمام تمام مشکلات و موانع مالی و غیرمالی که بر سر راه شهرداری و مترو تهران بود، تحولی بزرگ در این بخش مهم از حمل و نقل پایتخت رخ داده است و علاوه بر آن اتفاق‌ها و افتتاح های بزرگ‌تری نیز در راه است.

با افتتاح ایستگاه مترو شهر پرند و ۱۹ و نیم کیلومتر مسیر ریلی مربوط به آن، آمار عملکرد شرکت مترو تهران در این دوره از مدیریت شهری یعنی تا آذرماه ۱۴۰۲ (حدود۲۷ ماه)، شامل بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه، ۱۳ ورودی جدید، یک پایانه مترویی و همچنین ۴۲ کیلومتر مسیر ریلی می شود که از حیث میانگین بهره‌برداری‌های سالانه، یکی از دوره‌های متمایز در طول تاریخ تاسیس مترو پایتخت است.

به این دستاوردها باید نهایی کردن و انعقاد ۷۹۱ دستگاه واگن چینی و اخذ تاییدیه نهایی قطار ملی را هم اضافه کرد که در این دوره با تکمیل این پروژه، امکان تولید انبوه ۱۱۳ واگن از محل قرارداد قطار ملی مترو توسط شرکت واگن سازی و پیمانکاران مربوطه ایجاد شده است.

در بحث خطوط جدید ۸ تا ۱۱ مترو تهران نیز حفاری خط ۱۰ مترو در یک جبهه آغاز شده است. خط۹ نیز به زودی و در نیمه دوم امسال با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی آغاز خواهد شد. همچنین برای ساخت خط۱۱ نیز با شرکت‌های چینی و داخلی قراردادهایی بسته‌ شده است و امسال عملیات عمرانی آن آغاز می شود.

برای خط۸ هم تفاهمنامه ای منعقدشده و قرار است این پروژه هم در سال آینده دنبال شود. در مجموع طبق برنامه ساخت و تکمیل خطوط متروی تهران باید تا سال۱۴۲۰ به اتمام برسد، اما با کارهای انجام شده در این دوره از مدیریت شهری و برنامه‌ هایی که شهرداری تهران در دستورکار دارد، پیش بینی شده و قابل انتظار است که این مهم در سال ۱۴۱۰ نهایی شود.

باید به این نکته توجه داشت که شهرداری تهران در ششمین دوره از مدیریت شهری، خطوط مترو پایتخت را به طول ۲۵۹کیلومتر از مدیریت پنجم شهری(از شهریور ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۴۰۰) تحویل گرفت و اکنون با افتتاح مترو پرند طول خطوط مترو شهر تهران به بیش از ۳۰۰ کیلومتر رسیده است. به عبارت دیگر، در این دوره از مدیریت شهری میانگین بیش از یک و نیم کیلومتر مسیر ریلی احداث شده که یک رکورد خوب و قابل توجه محسوب می شود.

کد خبر 812134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha