مهدی ربوشه: افشین قطبی حالا پس از شکست سنگاپور و صعود تیم ملی به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شرایط بهتری را سپری می‌کند.

 هرچند وی در روزهایی که تیمش مقابل قطر، مالی و کره شمالی به میدان رفت شرایط پرفشاری را تجربه کرد تا جایی که حتی موضوع برکناری او از سمت سرمربیگری تیم ملی نیز به طور جدی مطرح شد. مسئولان فدراسیون فوتبال این خبر را تکذیب کردند اما انگار سرنوشت افشین قطبی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. رئیس فدراسیون فوتبال به صراحت از حفظ او تا بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خبر می‌دهد اما هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد. همان طور که خود کفاشیان می‌گوید: «ما از قطبی حمایت می‌کنیم اما همه چیز به عملکرد خودش بستگی دارد.»

این اظهارنظر بدان معنا است که فدراسیون فوتبال تحت هر شرایطی حاضر نیست از سرمربی تیم ملی حمایت کند و اصلا بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور اتفاقات دیگری برای قطبی رخ دهد. البته گویا  افشین قطبی نیز چندان از شرایط خود در تیم ملی رضایت ندارد. وی در گفت‌وگو با یکی از دوستان نزدیک خود گفته است: «از من توقعات بالایی دارند اما امکاناتی که در اختیارم گذاشته‌اند کافی نیست.»

وی در حالی ترجیح می‌دهد گلایه خود را در رسانه‌ها مطرح نکند که گفته می‌شود هرگز قصد استعفا ندارد. هرچند که کارنامه او نشان می‌دهد وی ترسی از کناره‌گیری ندارد. قطبی یک بار از سمت سرمربیگری پرسپولیس استعفا داده اما این دلیل محکمی برای استعفای دوم او آن هم از سمت سرمربیگری تیم ملی محسوب نمی‌شود. در همین حال شایعه شده که وی پس از کسب پیروزی مقابل سنگاپور گفته است دیگر حاضر نیستم با این شرایط کار کنم. شایعه‌ای که خیلی زود از سوی فدراسیون فوتبال تکذیب شد.

تیم ملی به تهران بازگشت

اعضای تیم ملی ایران روز پنجشنبه از سنگاپور به قطر رفتند. ملی‌پوشان ساعت 4 صبح به دوحه رسیدند و تا ساعت 10 شب در هتلی که هواپیمایی قطر برای آنها در نظر گرفته بود، اقامت کردند. آنها روز گذشته وارد تهران شدند. همچنین رئیس کمیته‌ تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال از پرداخت پاداش نقدی به بازیکنان تیم ملی خبر داد. مهدی تاج پس از صعود تیم ملی ایران به مسابقات جام ملت‌های آسیا از پرداخت پاداش 3000 دلاری برد مقابل سنگاپور به علاوه 1400 دلار بابت هزینه روزانه بازیکنان و کادر فنی خبر داد.

وی گفت: «پس از انجام دیدار با سنگاپور جلسه‌ای مشترک با بازیکنان و کادرفنی برگزار شد و ضمن تشکر از بازیکنان برای ارائه یک نمایش خوب و صعود به مسابقات جام ملت‌های آسیا و همچنین حضور بازیکنان در یک اردوی 15 روزه که بدون وجود هیچ گونه مشکل خاصی بوده است، پاداش 4400 دلاری به بازیکنان و کادر فنی تیم ملی پرداخت شد. وی در ادامه افزود: «در تورنمنت قطر به دنبال اهدافی بودیم که پس از انجام این تورنمنت جدا از نتیجه به دست آمده در آن، توانستیم تا حدود زیادی به جمع‌بندی نهایی برسیم و ترکیب اصلی تیم ملی که مورد نظر کادر فنی این تیم بود در این تورنمنت به دست آمد.»

کفاشیان: پیروزی بر سنگاپور چندان بزرگ نیست اما مهم بود

رئیس فدراسیون فوتبال درباره پیروزی تیم ملی ایران برابر سنگاپور و راهیابی به جام ملت‌های آسیا تصریح کرد: «خوشبختانه پس از تورنمنت خوب و سازنده‌ای که در قطر داشتیم، ثمره آن را در پیروزی برابر سنگاپور دیدیم و بازیکنان توانایی‌هایشان را نشان دادند. پس از این مسابقه دیگر باید به فکر برنامه‌ریزی برای حضور قدرتمند تیم ایران در جام ملت‌های ‌آسیا باشیم.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فدراسیون پس از برد سنگاپور از بازیکنان و مربیان تیم ملی خواسته است مغرور نشوند، خاطرنشان کرد: «به هر حال انسان در هر سطح با به دست آوردن هر موفقیتی نباید مغرور شود اما خب تمام تیم‌های آسیا در حال کار کردن و پیشرفت هستند. قبول دارم که سنگاپور تیمی نیست که بخواهیم غلبه بر آن را بسیار جدی و بزرگ بدانیم اما در یک بازی رسمی پیروز شدیم و این نتیجه برای صعودمان به جام ملت‌های آسیا و ایجاد انگیزه و روحیه در میان کادرفنی و بازیکنان مهم بود. البته من از دادن پیام به کادر فنی و بازیکنان مبنی بر اینکه از این موفقیت مغرور نشوید، بی‌اطلاع هستم.»

رئیس فدراسیون فوتبال که از سوی فیفا به عضویت در کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی فیفا منصوب شده است، گفت: «با توجه به نقش ایران در سطح فوتسال آسیا و جهان، کنفدراسیون فوتبال آسیا به فیفا پیشنهاد عضویت نماینده ایران در فیفا را داده بود. بن‌همام در جلسه اخیری که در AFC داشتیم این نکته را به من یادآور شد و از ارائه چنین درخواستی به مسئولان فیفا خبر داد که اکنون با موافقت آنها حکم بنده امضا و اعلام شده است. امیدوارم در این راه موفق عمل کنم و نماینده خوبی برای فدراسیون ایران و کنفدراسیون آسیا باشم.»

صعود هفت تیم به جام ملت‌های آسیا

در پایان دور پنجم رقابت‌های مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا و در گروه‌های پنجگانه 5 تیم از جمله ایران و ژاپن جواز حضور در دور نهایی رقابت‌ها را به دست آوردند. پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا سال 2011 به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد. سه تیم برتر دوره قبلی رقابت‌ها شامل عراق، ‌عربستان و کره‌جنوبی بدون حضور در مسابقات مقدماتی در دوره بعدی رقابت‌ها حضور خواهند داشت.

همچنین از مرحله گروهی صعود ازبکستان و سوریه پیش از این قطعی شده بود اما چهارشنبه شب 5 تیم دیگر هم به این جمع اضافه شدند. ایران با شکست سنگاپور از گروه پنجم صعود کرد. ژاپن در گروه یک یمن را شکست داد و به دور نهایی راه یافت. بحرین هم در این گروه با شکست هنگ‌کنگ به مرحله نهایی رسید.  امارات در گروه سوم مالزی را مغلوب کرد و چین مقابل سوریه با تساوی بدون گل متوقف شد و تیم‌های ملی امارات و چین هم به مرحله نهایی راه یافتند.

خوشحالی عجیب قطبی

افشین قطبی که زمانی خیلی‌ها با توجه به تازه‌وارد بودن او در فوتبال ایران بسیاری از رفتارهای عجیبش را با مسئله ناآشنایی او با شرایط فوتبال کشورمان توجیه می‌کردند همچنان پس از گذشت چند سال به برخی رفتارهای عجیب خود ادامه می‌دهد. اظهارنظر او پس از کسب پیروزی مقابل کره‌شمالی خیلی‌ها را به حیرت واداشت. وی تاکید کرد که این پیروزی را به ملت ایران تقدیم می‌کنم.

این در حالی بود که خیلی‌ها معتقدند مربیان تیم ملی معمولا پس از صعود به جام جهانی و یا کسب پیروزی در بازی‌های بزرگ چنین جمله‌ای را به زبان می‌آورند. از این گذشته جهش‌های خیره‌کننده قطبی پس از گلزنی تیم ملی و  خوشحالی او پس از پیروزی مقابل سنگاپور در نوع خود جالب توجه بود. او به شکل عجیبی خوشحالی می‌کرد. به نظر می‌رسد او با چنین رفتاری بیش از حد به محبوبیت خود در بین مردم ورسانه‌ها آسیب می‌رساند.

کد خبر 99039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز