چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

مهدی ربوشه: محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال در برنامه 90 اظهارات جنجالی را به زبان آورد.

انتقادهای او در حالی متوجه رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی بود که خیلی‌ها اعتقاد دارند فوتبال ایران پس از تعلیق از سوی فیفا هرگز در مسیر درستی قرار نگرفت و مدیران فوتبال موفق نشدند بحران‌های موجود را حل کنند. اما برخی منتقدان رئیس سابق از جمله علی کفاشیان معتقدند که محمد دادکان در دوره ریاست خود در فدراسیون فوتبال نیز چندان مستقل عمل نکرد. رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: «تحت هیچ شرایطی اجازه ندادم کسی در کار فدراسیون دخالت کند. حتی تهدید هم شدم، به دادگاه و کلانتری هم رفتم اما خوشحالم که در آن زمان هیچ معامله‌ای با هیچکس انجام نداده و استقلال فدراسیون را حفظ کردم.»

دادکان خاطرنشان کرد: «علی‌آبادی خودش تلاش کرد رئیس شود که فیفا با این مسئله مخالفت کرد و در نهایت کفاشیان را روانه‌ میدان ساخت که البته او هم خودش بود. چراکه کاملا وی را در اختیار داشت. آنها می‌خواستند فدراسیون فوتبال را بگیرند و وضعیت فوتبال مملکت را به اینجا برسانند.» دادکان با اشاره به حضور ایران در مسابقات جام جهانی 2006 گفت: «آن زمان شرافت ملی زیر سئوال رفت که به پرتغال باختیم اما حالا که به تیم‌های درجه‌ دوی آسیا می‌بازیم، شرافت ملی زیر سئوال نمی‌رود؟

در آن زمان هم من تاکید داشتم که رئیس سازمان تربیت بدنی حق ندارد بگوید تیم ملی باید ببرد چراکه حیطه‌ وظایف او مسائل کلان ورزش و هدایت آن است. اما، من رئیس فدراسیون بودم و می‌توانستم انتظارات را هم بالا ببرم.» دادکان با اشاره به هماهنگ نبودن اعضای فدراسیون فوتبال در جهت‌گیری‌های‌شان تاکید کرد: «وقتی تیم ملی قصد رفتن به یک سفر را دارد هر کدام از دست‌اندرکاران فدراسیون یک چیز می‌گویند و کسی از کسی تبعیت نمی‌کند.

اصلا کمیته‌های فدراسیون فوتبال اجازه‌ مصاحبه ندارند چراکه حاشیه‌ها زیاد شده و رئیس، دیگر نمی‌تواند آنها را جمع کند. من مدیری بودم که در کار زیرمجموعه‌هایم دخالت می‌کردم و اگر مسئولی از فدراسیون صحبت می‌کرد، حتما با من هماهنگ بود. اما قبل از رفتن‌مان به جام جهانی شخصیت‌ها داشت زیر سئوال می‌رفت که در نهایت منجر به اخراج من شد. من این اخراج را جزو افتخاراتم می‌دانم و همواره به خانواده‌ام می‌گویم سه افتخار در زندگی‌ام وجود دارد که همواره به آن می‌بالم.

نخست دریافت نشان لیاقت و مدیریت در دوره‌ آقای خاتمی، دوم رفتن تیم ملی به جام جهانی 2006 و سوم اخراج در دوره‌ علی‌آبادی.» دادکان درباره‌ احتمال قبول مسئولیت‌ در پست‌های ورزشی گفت: «زمانی که حضورم در پرسپولیس را شایعه کردند، هیچ نقشی در پرسپولیس نداشتم و اکنون هم ندارم و در آینده هم علاقه‌ای به این کار ندارم. شایعه‌ای بیش نبود و تنها برای این تیم که با استقلال برایم فرقی نمی‌کند، آرزوی موفقیت می‌کنم. زمانی در سازمان از من خواستند در فدراسیون کار کنم اما دیگر نمی‌توانم فعالیت اجرایی داشته باشم.»

پاسخ کفاشیان به دادکان

رئیس فدراسیون فوتبال نسبت به اظهارات محمد دادکان واکنش نشان داد. وی گفت: «من در دوره‌ای که دادکان رئیس فدراسیون فوتبال بود در سازمان تربیت بدنی معاونت فنی را بر عهده داشتم و البته دبیر کمیته ملی المپیک بودم. باید بگویم اظهارات دادکان خلاف واقعیت است. چون او در سه مورد مهم تحت تاثیر رای مهرعلیزاده قرار گرفت.» وی ادامه داد: «در آن مقطع بارها پیش آمد که سازمان تربیت بدنی رای خود را به دادکان دیکته کرد. مثلا در ماجرای بازگرداندن برانکو به ایران این فشار آقای مهرعلیزاده بود که باعث شد دادکان بر خلاف میل باطنی‌اش مجددا با برانکو قرارداد امضا کند. حتی تاکید می‌کنم که آقای مهرعلیزاده نامه تندی به دادکان نوشت و برای او ضرب‌الاجل تعیین کرد که خیلی فوری با برانکو قرارداد ببندد.»

کفاشیان ادامه داد: «اگر قرار بر افشاگری باشد موارد دیگری هم هست. البته من هیچ وقت این مسائل را دخالت سازمان ورزش در امور فدراسیون نمی‌دانم اما چون دادکان بر این باور است باید تاکید کنم که در دوره او نیز این رفتارها وجود داشت. مثلا در خصوص برکناری محمد مایلی‌کهن این خواست سازمان تربیت بدنی بود که در نهایت عملی شد نه رای دادکان. موارد دیگری هم وجود دارد .به خاطر دارم که یک روز من به دفتر دادکان رفتم و به او گفتم سازمان تربیت‌بدنی خواستار بازگشت وحید هاشمیان به تیم ملی است. دادکان نیز با هاشمیان تماس گرفت. بحث خداداد عزیزی را هم خیلی‌ها می‌دانند که آقای مهرعلیزاده تاکید داشت او به تیم ملی برگردد.

از این گذشته حداقل رسانه‌ها به خوبی به خاطر دارند که در دوره ریاست دادکان فدراسیون فوتبال با رسانه‌ها به صورت نادرستی برخورد می‌کرد و به هیچ وجه تحمل انتقاد را نداشت.» علی کفاشیان گفت: «6 میلیارد تومانی که دادکان از آن سخن می‌گوید را ندیده‌ام.» وی در مورد صحبت‌های دادکان و این موضوع که فدراسیون فوتبال فعلی از استقلال لازم برخوردار نیست، اظهار داشت: «ما کارمان را انجام می‌دهیم. به نظر من سلیقه‌ها متفاوت است و این روش کار ماست.

تصمیم‌های ما بر اساس خرد جمعی و در هیات‌رئیسه مطرح و تصویب می‌شود. البته نگاه‌ها به بحث استقلال متفاوت است و بر همین اساس تعاریف استقلال از سوی هر فرد متفاوت است.» رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اختیاراتش در این فدراسیون تاکید کرد: «در مورد برکناری علی دایی در آن زمان شرایط واقعا به گونه‌ای بود که لیوان دست من نبود اما در مجموع در فدراسیون فوتبال از استقلال کاری برخوردار هستیم. این بحث به اتمام رسیده و یک‌سری موضوع‌های به هم پیوسته بود که در حال حاضر نمی‌خواهم در مورد آن توضیح بدهم.» کفاشیان افزود: «مشغول کارمان هستیم و از استقلال لازم نیز برخورداریم و در قبال انتخاب و ثبات کاری قطبی نیز اختیار تام با فدراسیون فوتبال است.»

وی در مورد این صحبت دادکان که تفاوتی بین کفاشیان و علی‌آبادی نبود، یادآور شد: «علی‌آبادی زمانی که رئیس سازمان تربیت‌بدنی بود از فدراسیون فوتبال حمایت کاملی می‌کرد و معنای این حمایت، دستور دادن نیست. مسئولان سازمان تربیت بدنی باید همواره به فوتبال مملکت کمک کنند و اگر این کمک نباشد، فوتبال هیچ‌گاه رشد نخواهد کرد. این اشتباه است که یک فرد خودش را همه‌کاره فوتبال اعلام کند و از آن به استقلال فدراسیون تعبیر شود.» وی ادامه داد: «هرکس حرف درستی بزند و انتقاد به جایی داشته باشد می‌پذیریم و به آن عمل می‌کنیم و این به معنای عدم استقلال نیست.»

کفاشیان تصریح کرد: «بحث عذرخواهی دادکان پس از بازی با پرتغال مطرح نبود. یک‌سری لجبازی‌هایی پیش آمد که این اختلاف‌ها منجر به تعلیق فوتبال ایران شد. آیا این استقلال ارزش تعلیق یک‌ساله فوتبال ایران را داشت؟ رئیس سازمان با توجه به اینکه باید به مراجع بالاتر پاسخگو باشد حق دارد نظر بدهد و حتی از فدراسیون تابعه خود سئوال کند. یک‌سری مسائل و حرمت‌هاست که باعث می‌شود همه از یکدیگر حمایت کنند و این معنایش مستقل نبودن نیست.»

کفاشیان با اعلام اینکه در زمان ما نیز کارهای زیادی انجام شده که قصد ندارم روی آنها ریز شوم، افزود: «اعتقاد ندارم که در کار افراد زیر دستم دخالت کنم و روش کاری‌ام این گونه نیست.» وی با رد این موضوع که دادکان گفته فدراسیون را با 6 میلیارد تحویل داده، اظهار داشت: «هیچ‌وقت این پول را ندیدم، اما اگر پولی هم بوده در این مدت خرج شده است.»

کفاشیان در مورد حمایت از قطبی گفت: «می‌خواهیم از قطبی استفاده مطلوب را کرده و در حال حاضر هرگونه تغییر را به ضرر فوتبال ایران می‌دانیم.» وی تاکید کرد: «به من هم باید زمان داد و سپس عملکردم را بررسی کرد. فدراسیون دادکان 4 سال زمان داشت تا افتخار جهانی شدن نصیبش شد. ما هم تمام سعی‌مان این است که این افتخار را تکرار کنیم.»

کد خبر 98879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز