دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال کشورمان تورنمنت چهارجانبه قطر را با برتری مقابل کره شمالی، قهرمان این مسابقات به پایان رساند.

 پیش از رویارویی ایران و کره شمالی، تکلیف تورنمنت چهارجانبه قطر مشخص شده بود.کره شمالی قهرمان شده بود و ایران در بین 4 تیمی که در این تورنمنت حضور داشتند تیم چهارم. با این شرایط دو تیم در دیداری تشریفاتی به مصاف هم رفتند و در پایان، این تیم کشورمان بود که توانست برتری یک بر صفر را به قهرمان تورنمنت چهارجانبه قطر تحمیل کند. نکته مثبتی که در تصمیم‌های افشین قطبی به چشم می‌خورد میدان‌دادن به بازیکنان جوان بود. در تورنمنت قطر بازیکنانی چون کریم انصاری‌فرد و محمدرضا خلعتبری بیش از گذشته فرصت خودنمایی پیدا کردند.

تیموریان، بهترین بازیکن

هافبک تیم ملی فوتبال کشورمان به عنوان بهترین بازیکن دیدار اختتامیه تورنمنت چهارجانبه قطر معرفی شد. در پایان دیدار اختتامیه تورنمنت چهارجانبه قطر که با پیروزی یک بر صفر تیم ملی کشورمان مقابل کره شمالی، قهرمان این تورنمنت همراه بود، آندرانیک تیموریان هافبک ایرانی باشگاه فولام انگلیس به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد و جایزه هزار دلاری را به خود اختصاص داد.

در این تورنمنت تیم ملی کره شمالی قهرمان شد و تیم‌های قطر و مالی دوم و سوم شدند. اما رکوردهای تیم ملی ایران در تورنمنت چهار جانبه نیز جالب توجه است. تیم ملی کشورمان با وجود آنکه در مکان آخر تورنمنت چهارجانبه قطر ایستاد، اما عنوان بهترین خط حمله را به خود اختصاص داد. خط دفاعی ایران نیز به رغم آنکه با دریافت 5 گل عنوان بدترین تیم را به خود اختصاص داد، اما توانست پس از چهار دیدار، بالاخره مانع از باز شدن دروازه خود بشود. دروازه ایران در چهار دیدار گذشته برابر مقدونیه، اردن، قطر و مالی باز شده بود.

نکته دیگر اینکه، ایران تنها تیمی بود که در هر سه دیدار خود موفق به گلزنی شد و با 4 گل زده رکورد بهترین خط حمله را از آن خود کرد.

قطبی: می‌توانستیم قهرمان تورنمنت قطر شویم

افشین قطبی پس از پیروزی یک بر صفر تیم ملی مقابل کره شمالی در تورنمنت چهارجانبه قطر اظهار داشت: «به بازیکنانم افتخار می‌کنم. آنها تیمی را شکست دادند که تا به حال دونده‌تر از آنها در طول مربیگری‌ام ندیدم.» سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: «ما تیم اول تورنمنت قطر را شکست دادیم و ثابت کردیم، می‌توانستیم حتی قهرمان این تورنمنت باشیم.»

افشین قطبی ادامه داد: «ما هرچند از نظر نتیجه‌گیری عملکرد موفقی نداشتیم اما به شناخت و ارزیابی خوبی از بازیکنان دست یافتیم که در راه ساختن تیمی قدرتمند جهت حضور در جام ملت‌ها برای ما بسیار مفید خواهد بود.» قطبی خاطرنشان کرد: «شکست کره‌شمالی، تیمی که یکی از چهار نماینده آسیا در جام جهانی 2010 است برای ما بسیار ارزشمند بود و خوشحالم که با این پیروزی آماده دیدار روز چهارشنبه مقابل سنگاپور می‌شویم.»

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان اظهار داشت: «ما می‌توانستیم قهرمان تورنمنت قطر باشیم اما تصور می‌کنم شناخت ترکیب تیمی برای ما مهم‌تر بود و در سه دیدار گذشته به بخش عمده‌ای از ترکیب و نفرات اصلی تیم ملی دست یافتیم که این دستاورد کمی برای تیم ملی نیست.» وی با انتقاد از قضاوت‌های ضعیف داوران در تورنمنت قطر تاکید کرد: «در این سه مسابقه داوری‌ها علیه ما بود و من نمی‌دانم چرا داوران در بازی‌های ایران، قضاوت‌های یک‌جانبه‌ای داشتند. ما در این بازی‌ها از داوری‌ها صدمه‌های زیادی خوردیم ولی اعتقاد دارم این هم تجربه‌ای بود که می‌تواند برای بازیکنان مفید باشد.»

کفاشیان: آخر شدن ایران در تورنمنت قطر مهم نیست

علی کفاشیان با اشاره به برتری یک بر صفر ایران برابر کره شمالی در مسابقات چهارجانبه قطر اظهار داشت: «بازی خوبی انجام دادیم و بازیکنان نشان دادند، می‌توانند مقابل تیم‌های بزرگ نتایج خوبی کسب کنند.»

کفاشیان در پاسخ به این سئوال که آیا مقام چهارمی در شان فوتبال ایران بود یا خیر، گفت: «در این رقابت‌ها به جدول رده‌بندی نگاه نکردیم و قصدمان این بود که تیم ملی را با ترکیب‌های مختلف محک بزنیم. در این تورنمنت، هدف‌مان محک زدن تیم ملی بود و می‌خواستیم کادر فنی ترکیب‌های مختلفی از بازیکنان را در میدان آزمایش کند و بیشتر آنها را بشناسد.

البته اگر قهرمان می‌شدیم بهتر بود اما هدف‌مان سود بردن تیم ملی از شرایطی بود که برایشان ایجاد کردیم. بنابراین نباید روی مقام چهارمی ایران در تورنمنت قطر تمرکز کنیم.» وی افزود: «به نظر من، این دیدارها برای تیم ملی بسیار مفید بود زیرا ترکیبی از تیم‌های مختلف در این رقابت‌ها حضور داشتند و حضور ما نیز اتفاق خوبی قلمداد می‌شود.

اگر تیم‌های ضعیف را شکست دهیم، فایده‌ای ندارد چون بازیکنان تیم ملی باید مقابل تیم‌های قدرتمند آبدیده شوند و در این دیدارهاست که نقاط ضعف‌شان‌ شناخته شده و صاحب اعتماد به نفس بیشتری می‌شوند.»

کفاشیان در مورد دیدار روز چهارشنبه هفته جاری با تیم سنگاپور تصریح کرد: «باید این تیم را در خانه‌اش شکست دهیم. باید به تیم ملی فرصت داد تا در بازی های آینده توانایی‌های خود را بیشتر نشان دهد. ما قصد داریم این موقعیت را در اختیار تیم ملی و افشین قطبی قرار دهیم.»

واکنش‌ها درباره تیم ملی

واکنش‌ها درباره عملکرد تیم ملی در تورنمنت قطر متفاوت است. البته تقریبا همه اهالی فوتبال قبول دارند که تیم افشین قطبی نتایج ضعیفی کسب کرده است. اما درباره مفیدبودن تورنمنت قطر واکنش‌ها متفاوت است. حمید درخشان، سرمربی پیکان قزوین  اظهار داشت: «متاسفانه تیم ملی در تورنمنت قطر به گونه‌ای بازی کرد که حالا برای رودررو شدن با سنگاپور در مقدماتی جام ملت‌های آسیا هم مشکل داریم. برای فوتبال ما مسابقه روز چهارشنبه برابر سنگاپور از جام جهانی هم مهم‌تر است.» وی ادامه داد: «تیم ملی اکنون به خلاقی ت فردی بازیکنان وابسته است. این امر در گذشته نیز دیده می‌شد.

ما به مربی‌ای‌ در تیم ملی نیاز داریم که بتواند توانایی‌های تاکتیکی تیم را توسعه دهد و از نظر کار گروهی تیم ملی را تقویت کند.» مظلومی، سرمربی تیم ابومسلم گفت: «هرچند باشگاه‌های لیگ برتر به خاطر برگزاری تورنمنت چهارجانبه قطر متضرر شدند اما به نظر من این رقابت‌ها برای تیم ملی فوتبال کشورمان مفید بود.»

پرویز مظلومی اظهار داشت: «تصور می‌کنم حضور تیم ملی در قطر و بازی با تیم‌هایی چون مالی، کره شمالی و قطر برای افشین قطبی و کادر فنی تیم ملی نتایج خوبی داشته است چراکه آنها به خوبی به نقاط ضعف و قوت تیم در این مسابقات پی برده‌اند.» وی با اشاره به بازیکنان جوان حاضر در تیم ملی افزود: «یکی دیگر از فواید این تورنمنت، کمک به بازیکنان جوان و تازه دعوت‌شده به تیم ملی بود که توانستند چند بازی بین‌المللی دیگر را نیز تجربه کنند.»

کد خبر 98684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز